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Basic services under rapid urbanization: unpacking the interactions of sanitation with urban inequality
Editeur(s)
Date de parution
2024-03-27
Nombre de page
113
Mots-clés
- Économie politique internationale
- économie politique territoriale
- power cube framework
- pouvoir structurel
- sanitation bargains
- cadre des voies politiques
- assainissement
- CWIS
- SDG6
- banques multilatérales de développement
- International political economy
- territorial political economy
- structural power
- policy pathways framework
- sanitation
- multilateral development banks
Résumé
Cette thèse traite de l'interaction entre les services de base et les inégalités urbaines. Face à une urbanisation rapide et non planifiée, le principal objectif des acteurs publics est de garantir que l'expansion des services de base se poursuive au même taux, afin d'atteindre un niveau minimum de services pour l'ensemble de la population urbaine et de réduire l'inégalité. Cependant, comme la plupart des services de base sont fournis par le moyen de grands réseaux d'infrastructures, ils ont tendance à être à forte intensité de capital et de planification et sont donc à la traîne de la croissance urbaine, en particulier là où l'urbanisation est informelle. Dans ce contexte, le dégroupage des infrastructures de réseau et la fourniture décentralisée des services de base sont considérés comme un changement de donne, car ils augmentent la flexibilité et réduisent les volumes d'investissement. Par conséquent, le même service de base peut de plus en plus être fourni par des solutions technologiques, des modèles d'exploitation et des acteurs différents. Les conditions dans lesquelles les citoyens ont accès aux services de base, en particulier l'éligibilité et le coût, peuvent varier considérablement. En bref, les processus impliqués dans la fourniture d'un même service de base sont de plus en plus fragmentés, ce qui rend la question de l'inégalité centrale. Cette thèse prend l'exemple de l'assainissement pour étudier comment les différentes modalités de fourniture des services de base interagissent avec les inégalités urbaines dans une perspective territoriale. La thèse est basée sur trois articles de recherche, chacun formant un chapitre. Le chapitre 4 examine le comportement d'investissement des banques multilatérales de développement (BMD) dans l'approvisionnement en eau et l'assainissement. Le chapitre présente un nouvel ensemble de données comprenant tous les investissements dans l'eau et l'assainissement entre 1960 et 2020. S'appuyant sur 3 639 projets d'eau et d'assainissement, le chapitre évalue les tendances territoriales, les choix technologiques, la répartition des charges financières et les réformes des dispositifs institutionnels pour comprendre comment le comportement d'investissement des BMD varie dans l'espace et dans le temps, et comment il réagit au discours politique mondial et à l'urbanisation. Le chapitre 5 examine le développement du secteur de l'eau et de l'assainissement à Dhaka, au Bangladesh, entre 1990 et 2020. Il présente le Policy Pathways Framework (PPF) comme un nouveau concept analytique permettant d'analyser les négociations multiscalaires impliquées dans les délibérations sur les politiques et les investissements en matière d'assainissement. Le chapitre explique comment les financeurs associent l'introduction en cours de l'assainissement inclusif à l'échelle de la ville (CWIS) à l'organisation de l'assainissement à travers une économie, comment les entreprises de services publics utilisent le CWIS comme une opportunité d'éviter des responsabilités coûteuses dans l'assainissement sans égouts, et comment la coproduction de services à travers des solutions basées sur la communauté est négligée. Le chapitre 6 présente le cadre de l'économie politique territoriale (EPT) et la typologie des marchés de l'assainissement pour analyser la variété des systèmes d'assainissement existant dans les villes. La TPE distingue trois dimensions - la sécurité, la production et le financement - pour explorer la distribution générique du pouvoir structurel des systèmes d'assainissement et leur interaction locale-globale. La typologie du marché de l'assainissement identifie cinq types idéaux, à savoir les marchés des ménages, des municipalités, des services publics, des travaux urbains et des entreprises. Le cadre TPE et la typologie des marchés sont des propositions opportunes pour rendre la recherche sur l'EPP plus sensible à la dimension territoriale. Pour les acteurs promouvant les CWIS, la thèse montre que la flexibilité de la technologie doit être étendue à l'organisation et au financement. A cette fin, la collecte systématique et la synthèse des dispositions financières et organisationnelles existantes pour l'assainissement sans égout sont plus prometteuses que l'accent mis actuellement sur la promotion d'une vision abstraite d'une économie de l'assainissement basée sur l'investissement privé et la demande des ménages, où l'assainissement sûr est fourni comme le résultat d'un marché qui fonctionne.
This dissertation addresses the interaction of basic service arrangements with urban inequality. In the face of rapid and unplanned urbanization, one of the main challenges for public actors is to ensure that the expansion of basic services keeps pace to achieve a minimum level of services across the entire urban population to reduce inequality. However, as most basic services are delivered through extensive infrastructure networks, they tend to be capital and planning intensive and therefore lag significantly behind urban growth, especially where urbanization is informal. Against this backdrop, the unbundling of network infrastructures and decentralized basic service provision are seen as a game changer through increasing flexibility and decreasing investment volumes. As a result, the same basic service can increasingly be provided by different technological solutions, operating models, and actors. The conditions under which citizens gain access to basic services, particularly eligibility and cost, can vary greatly. In short, the processes for delivering the same basic service are becoming more fragmented, which makes the issue of inequality central. This thesis takes the example of sanitation to address how different arrangements of basic service provisioning interact with urban inequality from a territorial perspective. The thesis is based on three research articles, which form a chapter each.
Chapter 4, studies Multilateral Development Banks' (MDBs) investment behaviour for water supply and sanitation. The chapter introduces a novel dataset comprising all water and sanitation investments between 1960 and 2020. Drawing on 3639 water and sanitation projects, the chapter assesses territorial trends, technology choices, distribution of financial burdens, and reforms to institutional arrangements to understand how MDB’s investment behaviour varies across space and time and how it responds to the global policy discourse and urbanization.
Chapter 5 scrutinizes the development of the water and sanitation sector in Dhaka, Bangladesh, between 1990 and 2020. The chapter introduces the policy pathways framework (PPF) as a novel analytical concept to unpack the multiscalar negotiations involved in the deliberation over sanitation policies and investments. The chapter shows how donors link the ongoing introduction of citywide inclusive sanitation (CWIS) to the organization of sanitation through an economy, how the utility uses CWIS as an opportunity to avoid costly responsibilities in non-sewered sanitation, and how service co-production through community-based solutions is neglected.
Chapter 6 introduces the territorial political economy framework (TPE) and the sanitation bargains typology to analyse the variety of sanitation systems that exist in cities. The TPE distinguishes three dimensions—security, production, and finance—to explore sanitation systems' generic distribution of structural power and their local-global interaction. The typology of sanitation bargains identifies five ideal types, namely the household, municipality, utility, cityworks, and enterprise, bargains. The TPE framework and the bargains typology are timely propositions for making research in IPE more territorially sensitive.
For actors promoting CWIS the dissertation shows that the flexibility in technology must be extended to organization and financing. To this end, the systematic collection and synthesizing of existing financial and organizational arrangements for non-sewered sanitation is more promising than the current focus on promoting an abstract vision of a sanitation economy based on private investments and household demand, where safe sanitation is provided as a result of a functioning market.
Chapter 4, studies Multilateral Development Banks' (MDBs) investment behaviour for water supply and sanitation. The chapter introduces a novel dataset comprising all water and sanitation investments between 1960 and 2020. Drawing on 3639 water and sanitation projects, the chapter assesses territorial trends, technology choices, distribution of financial burdens, and reforms to institutional arrangements to understand how MDB’s investment behaviour varies across space and time and how it responds to the global policy discourse and urbanization.
Chapter 5 scrutinizes the development of the water and sanitation sector in Dhaka, Bangladesh, between 1990 and 2020. The chapter introduces the policy pathways framework (PPF) as a novel analytical concept to unpack the multiscalar negotiations involved in the deliberation over sanitation policies and investments. The chapter shows how donors link the ongoing introduction of citywide inclusive sanitation (CWIS) to the organization of sanitation through an economy, how the utility uses CWIS as an opportunity to avoid costly responsibilities in non-sewered sanitation, and how service co-production through community-based solutions is neglected.
Chapter 6 introduces the territorial political economy framework (TPE) and the sanitation bargains typology to analyse the variety of sanitation systems that exist in cities. The TPE distinguishes three dimensions—security, production, and finance—to explore sanitation systems' generic distribution of structural power and their local-global interaction. The typology of sanitation bargains identifies five ideal types, namely the household, municipality, utility, cityworks, and enterprise, bargains. The TPE framework and the bargains typology are timely propositions for making research in IPE more territorially sensitive.
For actors promoting CWIS the dissertation shows that the flexibility in technology must be extended to organization and financing. To this end, the systematic collection and synthesizing of existing financial and organizational arrangements for non-sewered sanitation is more promising than the current focus on promoting an abstract vision of a sanitation economy based on private investments and household demand, where safe sanitation is provided as a result of a functioning market.
Notes
UniNE, FLSH, Institut de sociologie, soutenue le 27 mars 2024
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Type de publication
doctoral thesis