Voici les éléments 1 - 10 sur 11
  • Publication
    Accès libre
    Self-narration and agency as interactive achievements: A sociocultural and interactionist analysis of migrant women's stories in a language learning setting
    (2019-6-25)
    Muller Mirza, Nathalie
    ;
    Migration is commonly seen as disrupting individuals’ sense of continuity and agency. In current research on adult identity development, (self-)narratives are regarded as a means of making sense of self. We combined an interactional methodology with a sociocultural and dialogical perspective to examine collective identity processes at work during self-narration by immigrant women in a learning language setting. Data were gathered throughout an intervention designed to encourage participants to put their personal experiences of migration into words. Verbal interactions were analysed to identify 1) narrative discursive units, 2) agentic relationships in and on the narratives, and 3) processes of narrative co-construction. Results showed that self-narratives arose from dynamic interactions in which participants displayed discursive skills in negotiating status and instructions, supported the cognitive and affective work of narrating in a foreign language, and constructed agency that challenged the poor immigrant woman image. We discuss the contributions of our study in terms of methodology and interventions
  • Publication
    Accès libre
    Rapport final - Filière diabeto-pédiatrique de l'Est vaudois
    (Lausanne Programme Cantonal Diabète - Vaud, 2014-3-1)
    La filière diabéto-pédiatrique de l'Est vaudois est une filière d'accompagnement pour jeunes diabétiques mise en place dans la région de l'Est vaudois dès 2010 pour répondre au manque des nouveaux modes de prise en charge sous forme de structure de proximité (cf. descriptif du projet en annexe). Il s'agit d'une structure mobile permettant d'assurer, dès le début de la maladie (diabète inaugural), le suivi des enfants et des adolescents de moins de 18 ans atteints du diabète de type I et de leur apporter, ainsi qu'à leur entourage (parents, soignants, enseignants) le soutien nécessaire à leurs projets de vie. La présente étude vise à évaluer dans quelle mesure le projet diabéto-pédiatrique de l'Est vaudois a pu être implémenté comme prévu et dans quelle mesure il répond aux objectifs qu'il s'était fixé. A cet égard, il s'agit globalement de voir si cette filière remplit son rôle de structure de proximité, et dans quelle mesure elle favorise l'autonomisation des jeunes diabétiques dans le but de réduire l'impact du diabète et de ses contraintes.
  • Publication
    Accès libre
    COVID: The missing trigger to start a remote FIT Course
    (2022-2-17) ;
    Gastaldi, G
    Type 1 diabetes management is a highly demanding task that largely falls on people with diabetes, their family, and their peers. Diabetes self-management education and support aim at increasing knowledge, skills, and confidence to take appropriate diabetes management decisions. The current evidence shows that efficient diabetes self-management relies on person-centered interventions and a team of pluri-disciplinary educators with expertise in diabetes care and education. The irruption of the COVID-19 pandemic has increased diabetes burden and the need to offer remote diabetes self-management education services. The present article offers a perspective about expectations and quality issues related to the implementation of a remote version of the FIT course, a validated structured diabetes management educational program.
  • Publication
    Accès libre
    L'explication du diabète dans une séance d'éducation thérapeutique : une activité discursive contribuant au développement professionnel des soignants
    (2020-6-1) ;
    Grossen, Michèle
    ;
    Cauderay, Michel
    Drawing on sociocultural psychology, the clinic of activity and discourse analysis, this study analysed a session of health education that brought together a nurse, Inès, and an adolescent living with diabetes. It aimed, first, at investigating the mechanisms of shared understanding and reciprocity involved in explanations, second, at bringing about professional development. It analysed an explanation sequence and in a second step used a method that confronted the nurse to her activity (method of simple and cross self-confrontation). Results showed that in the session of health education, medical discourse tended to dominate, and created a strong asymmetry between the participants, thus raising doubts about the patient’s comprehension. Whereas in the simple self-confrontation Inès’ comments focused on the patient’s comprehension and emotional states, in the cross self-confrontation, her colleague’s comments led her to question her own emotional states and interpretations. The method of self-confrontation seems then adequate to capture the psychological mechanisms underlying the explanations provided by practitioners and to foster a form of professional development
  • Publication
    Accès libre
    Theorization and relationships with time: Some reflections
    Open peer commentary on the article “A Temporal Puzzle: Metamorphosis of the Body in Piaget’s Early Writings” by Marc J. Ratcliff. Abstract: In this commentary, I would like to know more details of the role of temporality and the social dimension of the body in Piaget’s early works, notably on the content of the notebooks written by Piaget and his wife, Valentine. Through diachronic-synchronic concepts drawn from linguistics, I propose a discussion of the methodological problems of Piaget’s observation method, as presented by Ratcliff. In principle, taking a look at the methodological steps through these concepts could greatly contribute to the reflection on Piaget’s units of analysis and thus to his interpretation of the emergence and coordination of the multimodality of skills
  • Publication
    Accès libre
    Diabète sucré : Impact des affects sur les compétences d’autogestion
    (2020-6-11) ;
    Castellsague, Montserrat
    ;
    Perrenoud, Luz
    ;
    Coppin, Géraldine
    ;
    Gastaldi, Giacomo
    L’autogestion du diabète sucré (AGDM) est un processus basé sur une série d’apprentissages complexes. La conceptualisation du rôle des dimensions affectives qui sous-tendent et struc- turent ce processus permet d’appréhender différemment le vécu des patients avec un diabète sucré. Une vignette clinique illustre l’intrication des dimensions affectives et cognitives et les pos- sibles conséquences sur l’AGDM. La régulation des émotions s’avère être un des facteurs déterminants de l’AGDM, tout comme l’accès à des dispositifs d’éducation thérapeutique du patient (ETP). La prise en compte du rôle respectif des dimensions émotionnelles, des nouvelles technologies et des avancées thérapeutiques sur l’AGDM est à considérer pour développer des dispositifs d’ETP performants.
  • Publication
    Accès libre
    Technologies dédiées au diabète: Une croissance exponentielle
    (2021-12-15) ;
    Gastaldi, Giacomo
    Les nouvelles technologies font partie intégrante de notre vie, de la médecine actuelle et de la prise en charge du diabète. Les technologies dédiées au diabète (TdD) désignent l’ensemble du matériel, les dispositifs et les logiciels utilisé par les personnes ayant un diabète. Ces technologies sont en phase de croissance exponentielle et ont déjà profondément modifié la prise en charge du diabète. Le présent article passe en revue les TdD disponibles sur le marché helvétique, leurs indications et les challenges à venir avec l’arrivée des systèmes «hybrid closed-loop».
  • Publication
    Accès libre
    Intérêt des capsules vidéo d’un Massive Open Online Course pour promouvoir l’auto-gestion du diabète de type 1
    (2021-5-28)
    Castellsague, Montserrat
    ;
    ;
    Kehl, C
    ;
    Renaud, C
    ;
    Achard, P
    ;
    Golay, A
    ;
    Gastaldi, G
    L’auto-gestion du diabète de type 1 (AGDT1) est un processus complexe qui exige l’acquisition et le développement de compétences basées sur des savoirs et la répétition d’expériences. Le cours d’Insulino- Thérapie Fonctionnelle (ITF) est un dispositif éducatif validé, qui permet d’améliorer l’AGDT1, grâce à une approche expérientielle. Pour que l’ensemble des expériences calibrées de l’ITF deviennent une source de réflexion et d’acquisition des savoirs, elles nécessitent d’être médiatisées par les discours des professionnels de santé. Parmi ces discours, les explications données mobilisent les savoirs des patients et l’émergence du sens de l’expérience. Dès lors, l’explication est un procédé discursif et psychologique extrêmement important pour lier les savoirs aux expériences. Lors de quatre focus groupe nous avons exploré les besoins et les attentes des patients avec un DT1, ayant suivi l’ITF et naïf d’ITF, au sujet des supports média à privilégier pour à l’acquisition des savoirs utiles à l’AGDT1. En parallèle, nous avons mené plusieurs séances de réflexion avec des professionnels des médias, de la communication et un psychologue sur l’impact des procédés explicatifs mobilisés par les trois catégories professionnelles qui animent l’ITF (infirmière, diététicienne et médecin). Nous avons identifié avec les patients une liste de savoirs fondamentaux qui portent sur environ 40 thèmes à expliquer, utiles pour le cours d’ITF et l’AGDT1. Le support média privilégié est la capsule vidéo, courte (< 3 minutes) et son bref résumé (< 30 secondes) ce qui permet de répondre à des besoins différents (apprentissage de nouveau concept vs révision). Le processus explicatif doit être compréhensible pour les patients et validée par des professionnels de la santé. La facilité d’accès et la liberté de consultation dans le temps (pendant le cours d’ITF et après) sont des critères déterminants. Cette phase du projet a servi de validation au tournage de 50 capsules vidéo autour de l’auto-gestion du DT1. La mise en ligne des capsules constituera le premier Massive Online Open Course (MOOC), en français, dédié à l’AGDT1
  • Publication
    Accès libre
    Perspectiva sócio-histórica da educação terapêutica do paciente: O corpo explicado
    Due to the high prevalence of diabetes in the world, educational approach has been gradually introduced as a strategy to hinder its potential complications. Therapeutic patient education (TPE) is rarely described as a practice, although it is recognised as an effective strategy and as a new form of relationship in health care. Studies related to TPE have largely focused on the biomedical results of these interventions. By means of explanation, the main discursive procedure for the professional activity of TPE, doctors, nurses and dietitians align themselves in the transmission of the knowledge that is necessary for the daily management of diabetes. Inspired by a socio-historical perspective, this article offers an analysis of the explanation as a situated professional activity. Using theoretical tools from disciplines such as Linguistics and Clinic of Activity, this study attempts to understand the accomplishment of the explanation in this specific context of health care. Using a simple self-confrontation method, we propose an analysis of Denise’s (a dietitian who works in a TPE team in the French-speaking region of Switzerland) explanation in two ways: a) the interactive analysis of the explanation; b) Denise’s discourse analysis as she analyses her own explanatory activity while watching a recorded video. The analysis points to the explanatory process as an interactive and dialogical accomplishment which updates the representations of the body and the patient guided by the psychological dimensions of professional activity.
  • Publication
    Accès libre
    Give me your name and I'll tell you whether you speak with an accent: The effect of proper names ethnicity on listener expectations
    (2016-12-5)
    Prikhodkine, Alexei
    ;
    ;
    The mastery of a national language tends to be regarded as a key element in foreigners’ integration in Switzerland and as a gateway to equal opportunity. In this article, the limitations of this claim are explored through a study measuring the effect of proper names’ ethnicity on speech perception. A hundred and fifty Swiss respondents had to rate six speakers who were presented as candidates for a job as a communication manager in a Swiss bank. These six speakers spent most of their lives in French-speaking Switzerland and spoke the Standard variety. Our findings indicate that a proper name with an ethnic minority component can result in their bearers being judged as having more foreign accent and as being less suitable for the job. Results are discussed in terms of a discrepancy between cultural nationality and legal citizenship in modern nation-states. This article also shows that studying the effect of proper names, and more generally fine-grained non-verbal cues, on speech perception is a promising research domain in the sociolinguistics of migration, as it provides us with a multi-dimensional appreciation of ethnic identities.