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Dell'Oro, Francesca
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Dell'Oro, Francesca
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Professeure assistante
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francesca.delloro@unine.ch
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Voici les éléments 1 - 10 sur 27
- PublicationAccès libreCo-occurrence of modal markers in the Latin sentence: a quantitative and qualitative approachCette thèse vise à étudier la cooccurrence des marqueurs modaux au niveau de la phrase dans un corpus de textes en latin classique. L’absence d’analyses systématiques de ce phénomène en latin, par rapport aux études existantes sur quelques autres langues, souligne l’importance de cette recherche pour combler une lacune notable dans la littérature. En combinant des méthodes quantitatives et qualitatives, cette étude déterminera l’étendue et les principales caractéristiques de ce phénomène en latin dans un corpus nouvellement créé. La méthodologie consiste à représenter les cooccurrences sous forme de matrices symétriques et à utiliser des métriques d’attraction spécifiques pour calculer l’attraction entre les marqueurs et les types de modalité en cooccurrence. Ensuite, en se basant sur les données quantitatives, l’accent est mis sur une analyse qualitative des passages, visant à discerner les types de relations établies entre les différentes modalités et/ou marqueurs, en fonction de la structure syntaxique hébergeant la cooccurrence. Les résultats révèlent que la cooccurrence des marqueurs modaux en latin est rare, ce qui est en accord avec les observations faites dans des études parallèles sur des langues comme l’anglais, le français, le néerlandais et le japonais. Deux types distincts de cooccurrence émergent de cette étude : hiérarchique, où un marqueur englobe l’autre, et non hiérarchique, où les deux marqueurs conservent des portées distinctes. Alors que les cooccurrences hiérarchiques ont été abordées dans des études antérieures, les cas non hiérarchiques ont été largement négligés dans la littérature. Cette thèse contribue en fournissant des données de corpus et des perspectives sur la cooccurrence des marqueurs modaux dans une langue historique, ouvrant la voie à de futures analyses diachroniques et typologiques de ce phénomène. De plus, elle explore et détermine les principales caractéristiques des cooccurrences non hiérarchiques, éclairant l’utilisation de différentes combinaisons de valeurs modales dans le discours. La méthodologie développée dans cette étude, qui combine méthodes quantitatives et qualitatives, a une applicabilité plus large pour divers sujets de recherche impliquant la combinaison d’unités linguistiques.
- PublicationRestriction temporaireThe French construction ‘j’arrive à + INF’ at the borders of modality. An exploratory survey of a journalistic corpusThe French construction j’arrive à + INF seems to allow readings very close to possibility modality. After a brief diachronic and typological description, I carry out an investigation of a journalistic corpus in order to better understand its contemporary uses. Subsequently, after having shown that it has implicative semantics, I claim that the construction is irreducible to modality, as it lacks the property of introducing non-factual states of affairs.
- PublicationAccès libreCorpus parallèles et apprentissage des langues anciennes: les Évangiles comme corpus multilingue pour apprendre le grec ancien et le latin (avec un focus sur la modalité)Ces dernières années, l'importance de la traduction dans la classe de langue moderne a été redécouverte. De plus, les nouvelles technologies permettent un accès plus facile à des corpus de traduction, bilingues ou multilingues (corpus parallèles), qui peuvent avoir des applications dans l'enseignement. Dans cette contribution, après avoir présenté brièvement l'avènement du ”translation turn” dans l'enseignement des langues, je me penche sur le cas de l'enseignement des langues anciennes, en particulier le grec ancien et le latin. Je présente un nouvel outil, un jeu de données parallèles grec ancien - latin - langue moderne contenant les Évangiles et, pour le grec ancien et le latin, des passages modaux annotés. Je montre également comment il peut être utilisé en classe en proposant quelques exercices. / In recent years, the importance of translation in the modern language classroom has been rediscovered. Moreover, new technologies allow for easier access to bilingual or multilingual translational corpora (parallel corpora) which can have applications in teaching. In this contribution, after briefly presenting the advent of the "translation turn" in language teaching, I look at the case of the teaching of ancient languages, in particular Ancient Greek and Latin. I present a new tool, a parallel Ancient Greek - Latin - Modern Language dataset containing the Gospels and, for Ancient Greek and Latin, annotated modal passages. I also show how it can be used in the classroom by suggesting some exercises.
- PublicationRestriction temporaireQualitative evaluation of content similarity in the context of clinical research(2023)
; ;Sandy Carla MarcaIrina Guseva Canu‘Burnout’ is one of those medical terms that lack a consensual definition, although its definitions may appear very similar. This paper outlines and discusses research carried out to find the shared elements of the original reference definitions of ‘burnout’ used in scientific literature between the 1990s and today, as a preliminary step towards the setting up of a harmonised definition. In order to pinpoint what is common in the original reference definitions of ‘burnout’, we developed and implemented a methodology based on the application of a linguistic – in particular, semantic – analysis. Our methodology may be of interest to researchers in other fields as a way to carry out a preliminary investigation of the definitions in use for a (specialist) term. - PublicationAccès libreThe Digital Tool Pygmalion and its Interactive Maps: Visualising Modal Verbs in the Classroom(2023)This contribution showcases the free digital tool Pygmalion and its application to the learning/teaching of English modals in both a synchronic and a diachronic perspective. This recently developed tool allows users to draw interactive maps of meanings, constructions and semantic relationships without requiring computer skills. While Pygmalion was originally designed to draw diachronic maps of single words (or of etymologically related words), I show how it is possible to draw synchronic maps as well as contrastive maps. After having presented the main features of the tool, I show how Pygmalion can be used to create a synchronic and a diachronic map to compare the modals “can” and “may”, illustrating the procedure step by step. Thanks to its user-friendly design, Pygmalion can be used by teachers, pupils, students not only in a classroom context, but also for autonomous learning.
- PublicationAccès libreVerbs of motion and intermediate source domains of modality: the understudied case of It. occorrere ‘to be necessary, to be needed’(2022-11-2)Though the emergence of modality from verbs of motion is a well-attested phenomenon, the assessment of cross-linguistically valid pathways still remains a desideratum. In this paper I offer an outline of the pathway followed by the understudied Italian modal verb occorrere ‘to happen; to be necessary/needed’ (from Latin occurrere, originally ‘to run towards, into something or someone’). Based on the analysis of two large corpora, this paper reconstructs the emergence of the impersonal constructions ‘occorre + INF’ and ‘occorre che + SBJV’ vis-à-vis the personal one (‘to be needed’). The data and their analysis confirm the complexity of the pathway: in fact, the emergence of modality is strongly interlaced with the co-presence of the ancient meaning ‘to happen’, but also with the emergence of a deontic construction in which occorrere assumes the function of the auxiliary essere (‘to be’) as well as with the later evolution of another construction with negative polarity and in which occorrere is a telic metaphoric verb of motion. Though the pathway followed by Italian occorrere could be idiosyncratic in a cross-linguistic perspective, its in-depth study sheds new light on the question of how modality emerges and in particular on its source domains and their relations.
- PublicationAccès libreÉcritures d’Afrique, écritures en Afrique : « Proche Afrique » de Gérard Macé, sa traduction en arabe et sa rétrotraduction en français(2022-9-13)The phenomenon of writing in Africa is at the heart of Gérard Macé’s essay « Proche Afrique ». This short essay served as the source-text for the translation (into eight languages) and back-translation (into French) experiment entitled Épreuves de l’étranger. The aim of this contribution is twofold : first, to delve into the practice of writing and in particular its manifestations in Africa, as outlined in « Proche Afrique » ; second, to reflect on the translation and back-translation of terms related to writing in the context of the Épreuves de l’étranger experiment. In this article I focus on Arabic – the only African language among the eight languages into which the essay « Proche Afrique » has been translated. Through an analysis of the Arabic translations and their back-translations into French I show how the terms related to writing underwent the most notable changes in the passage from one language to another.
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