Voici les ƩlƩments 1 - 10 sur 32
Pas de vignette d'image disponible
Publication
AccĆØs libre

Avant-propos [de : Pratiques interactionnelles en contexte institutionnel]

2017, Pochon-Berger, Evelyne, Fasel Lauzon, Virginie

Pas de vignette d'image disponible
Publication
AccĆØs libre

The interactional architecture of explanation sequences in the language classroom

2015-12-31, Fasel Lauzon, Virginie

L'explication est une pratique interactionnelle courante tant dans les conversations quotidiennes que dans de nombreuses interactions institutionnelles. Cette pratique ne rĆ©siste pas Ć  une description en termes formels, car une explication peut virtuellement prendre une infinitĆ© de formes: la valeur explicative d'un segment de parole dĆ©pend de sa position sĆ©quentielle. Cet article se propose d'esquisser l'Ć©ventail des possibilitĆ©s de rĆ©alisation des explications en dĆ©crivant l'architecture interactionnelle d'explications en classe de franƧais langue seconde. Les analyses montrent que cette architecture est localement Ć©laborĆ©e par les participants, non seulement pour rĆ©pondre Ć  des enjeux de comprĆ©hension au niveau local, mais Ć©galement au regard d'enjeux plus vastes liĆ©s Ć  l'institution dans laquelle prennent place les interactions. On distinguera ainsi entre des Ć©pisodes 'Ć©mergents', destinĆ©s Ć  (r)Ć©tablir une comprĆ©hension mutuelle, et des Ć©pisodes 'didactisĆ©s', oĆ¹ l'explication est au service d'objectifs d'enseignement/apprentissage. On montrera Ć©galement que les Ć©pisodes explicatifs ne sont pas toujours aisĆ©s Ć  dĆ©limiter. NĆ©anmoins l'observation des orientations des participants donne des indices sur la maniĆØre dont ils envisagent un Ć©pisode comme 'en cours' ou terminĆ©.

Pas de vignette d'image disponible
Publication
AccĆØs libre

The interactional architecture of explanations in the second language classroom

2015, Fasel Lauzon, Virginie

L'explication est une pratique interactionnelle courante tant dans les conversations quotidiennes que dans de nombreuses interactions institutionnelles. Cette pratique ne rĆ©siste pas Ć  une description en termes formels, car une explication peut virtuellement prendre une infinitĆ© de formes: la valeur explicative d'un segment de parole dĆ©pend de sa position sĆ©quentielle. Cet article se propose d'esquisser l'Ć©ventail des possibilitĆ©s de rĆ©alisation des explications en dĆ©crivant l'architecture interactionnelle d'explications en classe de franƧais langue seconde. Les analyses montrent que cette architecture est localement Ć©laborĆ©e par les participants, non seulement pour rĆ©pondre Ć  des enjeux de comprĆ©hension au niveau local, mais Ć©galement au regard d'enjeux plus vastes liĆ©s Ć  l'institution dans laquelle prennent place les interactions. On distinguera ainsi entre des Ć©pisodes 'Ć©mergents', destinĆ©s Ć  (r)Ć©tablir une comprĆ©hension mutuelle, et des Ć©pisodes 'didactisĆ©s', oĆ¹ l'explication est au service d'objectifs d'enseignement/apprentissage. On montrera Ć©galement que les Ć©pisodes explicatifs ne sont pas toujours aisĆ©s Ć  dĆ©limiter. NĆ©anmoins l'observation des orientations des participants donne des indices sur la maniĆØre dont ils envisagent un Ć©pisode comme 'en cours' ou terminĆ©.

Pas de vignette d'image disponible
Publication
MƩtadonnƩes seulement

Focus on form as a joint accomplishment: An attempt to bridge the gap between focus on form research and conversation analytic research on SLA

2013-12-4, Fasel Lauzon, Virginie, Pekarek Doehler, Simona

Several debates have recently addressed complementarities and/or (in)compatibilities between two lines of research concerned with second language interactions: Focus on Form research and conversation analytic work on repair in second language interactions. While our expertise primarily lies in the latter, we follow up on recent calls emanating from the former for more qualitatively oriented analysis. In this paper, we report on a study of correction in naturally occurring French L2 classroom interaction addressing the following question: how is attention focus on form distributed among the participants and interactionally organized across the temporal unfolding of talk? We show the analytic difficulty of determining precisely whose focus we observe in focus on form episodes. The findings substantiate an understanding of attention focus ā€“ along with the cognitive orientations of participants ā€“ as a process that is interactionally occasioned and organized, and the transformation of which into joint focus hinges on the local contingencies of talk.

Pas de vignette d'image disponible
Publication
MƩtadonnƩes seulement

Instrumental and beyond: radio communications between dispatchers and police officers

2016-11-4, Fasel Lauzon, Virginie, Petitjean, CĆ©cile

Pas de vignette d'image disponible
Publication
AccĆØs libre

The multimodal organization of speaker selection in classroom interaction

2015-5-23, Fasel Lauzon, Virginie, Berger, Evelyne

Drawing on conversation analytic research on classroom interaction, this paper focuses on teachersā€™ selection of a specific student to provide a response (i.e. speaker nomination) in French-as-a-second-language classrooms. The analysis first describes the interactional accomplishment of turn-allocation as resulting from both the student's embodied displays of availability to respond and the teacher's recognition of that availability. Second, the analysis shows that availability for speaker selection is consequential for subsequent talk. Indeed, the way turn transition and sequence organization are accomplished after speaker nomination sharply contrasts depending on whether the selected student has previously displayed availability or not. The findings show that turn-allocation in the classroom is more relevantly broached as the result of the participantsā€™ collaborative adjustments, rather than as reflecting the teacher's control over the organization of turn-allocation.

Pas de vignette d'image disponible
Publication
AccĆØs libre

Learning contexts, stages, processes, paths and trajectories

2014-12-31, Fasel Lauzon, Virginie

Pas de vignette d'image disponible
Publication
MƩtadonnƩes seulement

Orienting to a co-participantā€™s emotion in French L2: A resource to participate in and sustain a conversation

2016, Pochon-Berger, Evelyne, Fasel Lauzon, Virginie

This chapter examines emotion displays in second language (L2) dyadic interactions involving an L2 French-speaking au pair and her L1 French-speaking host family. Data are drawn from a corpus of audio-recorded dinnertime talk. The analysis focuses on the ways the au pair displays her orientation to a co-Ā­participantā€™s emotional stance. The study shows that the ability to appropriately display, recognize, and respond to emotions is an important part of L2 interactional competence. Orienting to a co-participantā€™s emotional stances plays a central role in allowing the au pair and her host family to establish ā€œemotional solidarity,ā€ leading to her status as an ā€œinsider,ā€ legitimate interactional partner, and valued member of the family.

Pas de vignette d'image disponible
Publication
MƩtadonnƩes seulement

Documenting change across time: longitudinal and cross-sectional CA studies of classroom interaction

2015, Pekarek Doehler, Simona, Fasel Lauzon, Virginie, Markee, Numa

The classroom as a site of learning has been the focus of research stemming from a large variety of theoretical backgrounds. The unique feature of conversation analytic (CA) classroom studies is that these document the accountable methods that members use to participate in social interactions within the classroom, thereby showing how factors such as motivation or competence emerge in and through the detailed unfolding of interaction. In this paper, we present current CA research on classroom interaction concerned with documenting change across time at different levels of granularity. We first discuss studies investigating change across short time-spans (minutes, seconds) and then turn to work documenting change across longer time-spans, based on longitudinal or cross-sectional designs. CA studies of classroom interaction that document change over time are most prominently concerned with the development of interactional competence (in a first or a second language). We show that existing findings support an understanding of the development of interactional competence as comprising speakersā€™ increased ability to deal with issues such as recipient design and preference organization, thereby enabling speakers to better tailor their turns and actions to fit the displayed expectations, needs and states of knowledge of co-participants.

Vignette d'image
Publication
AccĆØs libre

Comprendre et apprendre dans l'interaction: les sĆ©quences dā€™explication en classe de franƧais langue seconde

2014, Fasel Lauzon, Virginie

Quā€™est-ce quā€™une explication ? Quelles sont les ressources mobilisĆ©es pour demander ou donner une explication ? Quelles sont les difficultĆ©s que rencontrent les apprenants du franƧais langue seconde (L2) lorsquā€™ils demandent ou donnent une explication ? Quelles opportunitĆ©s peuvent Ć©merger de la participation Ć  des interactions en classe pour dĆ©velopper la compĆ©tence dā€™explication ? Cet ouvrage vise Ć  rĆ©pondre Ć  ces questions Ć  travers lā€™Ć©tude approfondie de sĆ©quences dā€™explication prenant place en classe de franƧais L2. Il propose une description systĆ©matique de la maniĆØre dont ces sĆ©quences sont ouvertes, (co-)gĆ©rĆ©es et closes, un inventaire des ressources mobilisĆ©es par les Ć©lĆØves pour demander et donner des explications, ainsi quā€™une analyse des opportunitĆ©s dā€™apprentissage qui peuvent Ć©merger de la participation des Ć©lĆØves Ć  la gestion des sĆ©quences dā€™explication, pour apprendre en expliquant mais surtout pour apprendre Ć  expliquer. Lā€™ouvrage nourrit les rĆ©flexions actuelles sur lā€™enseignement/apprentissage de lā€™oral et le dĆ©veloppement de la compĆ©tence dā€™interaction en contexte scolaire. Le livre est disponible intĆ©gralement en open access en cliquant sur l'URL ci-dessous