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Expressing personal opinions in classroom interactions: The role of humor and displays of uncertainty

2017, Degoumois, Virginie, Petitjean, Cécile, Pekarek Doehler, Simona, Pekarek Doehler, Simona, Bangerter, Adrian, de Weck, Geneviève, Filliettaz, Laurent, González-Martínez, Esther, Petitjean, Cécile

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Formuler une opinion personnelle en classe de secondaire: Le rôle des positionnements épistémiques dans la prise de risque interactionnelle

2015-1-29, Degoumois, Virginie

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An interactional practice for dealing with questions about personal opinion in classroom interaction: “je sais pas” (‘I don’t know’) as turn-beginning and hedging device

2014-6-26, Degoumois, Virginie

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L'omniprésence du "j'sais pas"

2012-12-15, Degoumois, Virginie

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Les formulations d'opinions personnelles en contexte scolaire : de la prudence interactionnelle à l'affirmation de soi

2017, Degoumois, Virginie

The present study is interested in how oral expression is managed in classroom interaction and aims to contribute to our understanding of how personal opinion is sequentially organized in this context and what institutional practices are used by the teachers in order to lead students to reconfigure the way they proffer it during open discussion activities. Through a single case analysis and using Conversational Analysis, we analyze in detail a prototypic question-response sequence that regularly occurs in personal opinion exchange activities in our data. Based on a corpus of 7,5 hours of interaction that was audio and video recorded in French L1 classrooms of Western Switzerland, the data come from a degree of obligatory schooling referred to as secondary-1 and involve students aged between 13 and 14 years old. The expression of personal opinions holds our interest because this everyday activity is not explicitly evaluated in the classroom and yet, it is particularly challenging for students. Although students have at their disposal the linguistic resources to express their opinion, the interest lies in the way the teacher and the students adjust their interactional practices in order to display to each other the appropriateness of a given conduct.

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The expression of personal opinions in the classroom: insights into teachers’ implicit legitimization of students’ competences

2014-9-11, Degoumois, Virginie

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La construction «je (ne) sais pas» dans le contexte scolaire:

2014-2-12, Degoumois, Virginie

La construction «je (ne) sais pas» dans le contexte scolaire: Une manière plurielle de formater sa réponse à l’enseignant Panel: Grammaire 'standard' vs grammaire des acteurs : les constructions grammaticales comme ressources interactionnelles

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L'expression d'opinions personnelles dans les interactions en classe:: (dis)continuités dans la gestion des positionnements épistémiques entre l'école obligatoire et postobligatoire

2017, Degoumois, Virginie, Pekarek Doehler, Simona, Gagnon, Roxane, Markee, Numa, Melander, Helen

Dans une approche interactionniste, la présente recherche se propose de documenter l’expression d’opinions personnelles en classe de français langue première (L1) au cours d’activité de discussions favorisant l’expression orale, à partir de données audiovidéos issues de classes de secondaire obligatoire et postobligatoire (secondaire 1 et 2) en Suisse romande. L’expression d’opinion est abordée comme un phénomène séquentiel, dynamique et issu d’un accomplissement conjoint entre les acteurs de la classe. Les objectifs de la recherche consistent (1) en une description séquentielle du déroulement des échanges d’opinions lors d’activités de discussion ouverte, (2) à l’identification des ressources linguistiques mobilisées par les élèves pour exprimer leurs opinions en portant une attention particulière sur la manière dont ils se positionnent à travers leur propos sur le plan épistémique, (3) à une mise en lumière de l’accomplissement négocié de cette pratique entre enseignant et élève. Il s’agira d’identifier l’existence de possibles logiques de communication en classe liée à cette pratique ainsi qu’un éclairage sur son développement (4), en soumettant continuellement les données à une comparaison transversale entre les deux niveaux de scolarité (5). La recherche se clôt sur des considérations sur les pratiques réelles quotidiennes de la classe et les attentes déclarées par les politiques institutionnelles sur le domaine scolaire. Cette recherche se destine à apporter des pistes supplémentaires concernant la manière d’évaluer et de comprendre les productions orales des élèves dans le contexte précis des échanges d’opinions personnelles en classe., Using conversational analysis, the current research intends to document the expression of personal opinions in French L1 classrooms during discussion activities promoting oral expression. This study is based on audiovisual data from two different grades of obligatory and post-obligatory schooling (referred to as secondary 1 and 2) in French-speaking Switzerland. The expression of opinion is approached as a sequential, dynamic phenomenon resulting from a joint accomplishment between teacher and students. The objectives of the research are (1) a sequential description of the conduct of the exchange of opinions during open discussion activities, (2) an identification of the linguistic resources mobilized by students to express their opinions, (3) an emphasis is put on the negotiated accomplishment of this practice between teacher and students. This will aim to identify the possible logic of classroom communication related to this practice and to shed light on its development (4), by continuously submitting data to a cross-sectional comparison between the two levels of schooling (5). The research concludes with considerations about the actual day-to-day practices of the classroom and the expectations declared by institutional policies on the school field. This research is intended to provide additional insights into how to evaluate and understand students'oral productions in the context of specific exchanges of personal opinions in the classroom.

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Humor in classroom interaction: how epistemic markers index students’ not-so-funny practices

2014-6-26, Petitjean, Cécile, Degoumois, Virginie

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... mais ça dépend parce que-(...) enfin: je sais pas.: la gestion interactionnelle des positionnements épistémiques en milieu scolaire

2013-5-13, Degoumois, Virginie