Voici les éléments 1 - 2 sur 2
  • Publication
    Accès libre
    Enseignement du français : les apports de la recherche en linguistique. Réflexions en l’honneur de Marie-José Béguelin
    Cet ouvrage propose une réflexion collective sur la manière dont l’enseignement du français peut tirer profit (des résultats) de la recherche en linguistique. Le passage de la recherche à l’enseignement pose des questions fondamentales : comment « traduire » les travaux de recherche vers les contenus d’enseignement ? Comment choisir parmi les résultats de la recherche ceux qui ont vocation à être adaptés utilement pour les besoins des apprenants ? Comment traiter le décalage souvent évoqué entre le contenu des moyens d’enseignement et l’état du savoir sur la langue ?
  • Publication
    Accès libre
    An Acoustic Study of Penultimate Accentuation in Three Varieties of French
    (Shangai: Speech Prosody, 2012)
    Schwab, Sandra
    ;
    ;
    Goldman, Jean-Philippe
    ;
    ;
    Racine, Isabelle
    The aim of this paper is to provide an acoustical account of penultimate accentuation in some varieties of French. We compare stretches of spontaneous speech produced by 8 Swiss speakers (4 Neuchâtel speakers and 4 Wallis speakers, hereafter "regional varieties") with the productions of a group of 4 Parisian speakers (hereafter "standard variety"). The results of our study show that penultimate accentuation is less frequent in Parisian French than in the Swiss varieties. More interestingly, the study reveals that the phenomenon has different acoustic correlates not only between the standard variety and the regional varieties, but also within the two regional varieties: while Wallis speakers tend to be closer to Parisian speakers using melodic cues to mark their penultimate syllable as prominent, speakers from Neuchâtel tend to prefer using durational cues to do so.