Voici les ƩlƩments 1 - 10 sur 19
  • Publication
    AccĆØs libre
    The interactional architecture of explanation sequences in the language classroom
    L'explication est une pratique interactionnelle courante tant dans les conversations quotidiennes que dans de nombreuses interactions institutionnelles. Cette pratique ne rĆ©siste pas Ć  une description en termes formels, car une explication peut virtuellement prendre une infinitĆ© de formes: la valeur explicative d'un segment de parole dĆ©pend de sa position sĆ©quentielle. Cet article se propose d'esquisser l'Ć©ventail des possibilitĆ©s de rĆ©alisation des explications en dĆ©crivant l'architecture interactionnelle d'explications en classe de franƧais langue seconde. Les analyses montrent que cette architecture est localement Ć©laborĆ©e par les participants, non seulement pour rĆ©pondre Ć  des enjeux de comprĆ©hension au niveau local, mais Ć©galement au regard d'enjeux plus vastes liĆ©s Ć  l'institution dans laquelle prennent place les interactions. On distinguera ainsi entre des Ć©pisodes 'Ć©mergents', destinĆ©s Ć  (r)Ć©tablir une comprĆ©hension mutuelle, et des Ć©pisodes 'didactisĆ©s', oĆ¹ l'explication est au service d'objectifs d'enseignement/apprentissage. On montrera Ć©galement que les Ć©pisodes explicatifs ne sont pas toujours aisĆ©s Ć  dĆ©limiter. NĆ©anmoins l'observation des orientations des participants donne des indices sur la maniĆØre dont ils envisagent un Ć©pisode comme 'en cours' ou terminĆ©.
  • Publication
    AccĆØs libre
    The multimodal organization of speaker selection in classroom interaction
    (2015-5-23) ;
    Berger, Evelyne
    Drawing on conversation analytic research on classroom interaction, this paper focuses on teachersā€™ selection of a specific student to provide a response (i.e. speaker nomination) in French-as-a-second-language classrooms. The analysis first describes the interactional accomplishment of turn-allocation as resulting from both the student's embodied displays of availability to respond and the teacher's recognition of that availability. Second, the analysis shows that availability for speaker selection is consequential for subsequent talk. Indeed, the way turn transition and sequence organization are accomplished after speaker nomination sharply contrasts depending on whether the selected student has previously displayed availability or not. The findings show that turn-allocation in the classroom is more relevantly broached as the result of the participantsā€™ collaborative adjustments, rather than as reflecting the teacher's control over the organization of turn-allocation.
  • Publication
    AccĆØs libre
    The interactional architecture of explanations in the second language classroom
    L'explication est une pratique interactionnelle courante tant dans les conversations quotidiennes que dans de nombreuses interactions institutionnelles. Cette pratique ne rĆ©siste pas Ć  une description en termes formels, car une explication peut virtuellement prendre une infinitĆ© de formes: la valeur explicative d'un segment de parole dĆ©pend de sa position sĆ©quentielle. Cet article se propose d'esquisser l'Ć©ventail des possibilitĆ©s de rĆ©alisation des explications en dĆ©crivant l'architecture interactionnelle d'explications en classe de franƧais langue seconde. Les analyses montrent que cette architecture est localement Ć©laborĆ©e par les participants, non seulement pour rĆ©pondre Ć  des enjeux de comprĆ©hension au niveau local, mais Ć©galement au regard d'enjeux plus vastes liĆ©s Ć  l'institution dans laquelle prennent place les interactions. On distinguera ainsi entre des Ć©pisodes 'Ć©mergents', destinĆ©s Ć  (r)Ć©tablir une comprĆ©hension mutuelle, et des Ć©pisodes 'didactisĆ©s', oĆ¹ l'explication est au service d'objectifs d'enseignement/apprentissage. On montrera Ć©galement que les Ć©pisodes explicatifs ne sont pas toujours aisĆ©s Ć  dĆ©limiter. NĆ©anmoins l'observation des orientations des participants donne des indices sur la maniĆØre dont ils envisagent un Ć©pisode comme 'en cours' ou terminĆ©.
  • Publication
    MƩtadonnƩes seulement
    Focus on form as a joint accomplishment: An attempt to bridge the gap between focus on form research and conversation analytic research on SLA
    Several debates have recently addressed complementarities and/or (in)compatibilities between two lines of research concerned with second language interactions: Focus on Form research and conversation analytic work on repair in second language interactions. While our expertise primarily lies in the latter, we follow up on recent calls emanating from the former for more qualitatively oriented analysis. In this paper, we report on a study of correction in naturally occurring French L2 classroom interaction addressing the following question: how is attention focus on form distributed among the participants and interactionally organized across the temporal unfolding of talk? We show the analytic difficulty of determining precisely whose focus we observe in focus on form episodes. The findings substantiate an understanding of attention focus ā€“ along with the cognitive orientations of participants ā€“ as a process that is interactionally occasioned and organized, and the transformation of which into joint focus hinges on the local contingencies of talk.
  • Publication
    AccĆØs libre
    L'oral? L'oral! Mais comment? Apprendre, enseigner, Ć©valuer l'oral en classe de langue seconde
    Dieser Beitrag geht der Frage des Lehrens und Lernens sowie der Beurteilung des MĆ¼ndlichen im Sprachunterricht aus der Perspektive der Interaktionskompetenz nach. Auf der Grundlage von Interaktionsanalysen aus dem Unterricht und GespƤchen mit Lehrpersonen der Sekundarstufe II wird zunƤchst eine Bestandesaufnahme der Problematik erstellt, wie Lehrpersonen mit dem Unterricht und der Evaluation des MĆ¼ndlichen einhergeht. Dabei ergeben sich zwei wichtige MƤngelbereiche: Zum einen fehlen prƤzise Deskriptoren fĆ¼r die Evaluation des MĆ¼ndlichen. Zum anderen besteht ein Mangel an didaktischen Dispositiven, die es erlauben wĆ¼rden klar umrissene Teilkompetenzen ā€“ unter BerĆ¼cksichtigung der eigentlichen Kompetenzniveaus der SchĆ¼ler ā€“ im Unterricht gezielt anzugehen. Angesichts dieser doppelten Diagnose bietet dieser Beitrag abschliessend konkrete Wegweiser hinsichtlich eines strukturierten Unterrichts des MĆ¼ndlichen sowie der Ausarbeitung klarer, operationeller Evaluationskriterien fĆ¼r die Interaktionskompetenz
  • Publication
    AccĆØs libre
    Identification et observabilitƩ de la compƩtence d'interaction: le dƩsaccord comme microcosme actionnel
    This paper presents an investigation of disagreement sequences understood as an actional microcosm that allows us to zoom in onto the development of interactional competence. An analysis of interactional data from French L1 classrooms in French speaking Switzerland is presented, emanating from two levels of schooling (lower and upper secondary). The analysis (a) identifies a series of observables relating to interactional competence, (b) opens a window onto aspects of its development across time and (c) sheds light on the communicative cultures at work in the two school contexts.