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    Logique interlocutoire de la résolution en dyade d'un problème d'arithmétique
    (2006)
    Trognon, Alain
    ;
    Batt, M.
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    Schwarz, B.
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    Des résultats expérimentaux robustes et de plus en plus nombreux ont incontestablement imposé l'idée depuis une trentaine d'années que l'interaction (sous certaines conditions d'exercice) favorise l'acquisition des compétences cognitives, phénomène qu'on ne saurait expliquer en multipliant davantage les expériences. Pour avancer, on ne peut négliger l'analyse de l'interaction telle qu'elle affecte matériellement les interlocuteurs. Cela impose de concevoir des outils d'investigation qui, partant « de la surface » de la dynamique interactive, élaborent par paliers les niveaux de fonctionnement de l'interaction. C'est là l'objectif assigné à la logique interlocutoire. On utilise ici l'analyse interlocutoire pour interpréter le comportement d'un interlocuteur dans une conversation au cours de laquelle des enfants résolvent un problème d'arithmétique élémentaire et pour montrer que la corésolution en dyade de pairs facilite l'acquisition de la proportionnalité. Il s'agit d'identifier les processus intersubjectifs modifiant les cognitions d'une situation à l'autre., For about thirty years now, an increasingly large number of robust and incontestable experimental findings have been arguing for the idea that, under certain conditions, interaction promotes the acquisition of cognitive skills, a phenomenon that cannot be clarified by multiplying the number of experiments. To progress, we must have tools designed for studying interaction as it actually affects the interlocutors. This means starting from the "surface" level of interactive dynamics and, step-by-step, constructing the stages of the interaction. This is the aim of interlocutory logic. We use it here to interpret the interlocutory behavior of a child conversing with another child as they solve an arithmetic problem, and to show that the dyadic cosolving process facilitates the acquisition of proportionality. The intersubjective processes that modify cognitions across situations are identified.
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    La logique interlocutoire permet-elle d'identifier les apprentissages défecteux?
    (Arra: IUFM Nord, 2004) ;
    Batt, Martine
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    Laux, Jennifer
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    Schwarz, Baruch
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    Trognon, Alain
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    Interactions sociales et appropriation de stratégies par l’enfant pour résoudre un problème : quelles méthodes ?
    Cette recherche s’inscrit dans une série de travaux recourant à une méthodologie alliant l’approche clinique piagétienne, expérimentale dans des situations différentes, et vygotskienne, afin de mettre en évidence les processus par lesquels l’appropriation de stratégies par l’enfant sera possible par l’observation attentive de son histoire d’apprentissage et afin de comprendre un peu mieux les conditions de la mobilisation ultérieure de ces apprentissages. La méthode utilisée consiste à placer les enfants dans trois ou quatre contextes différents, à observer leurs interactions et leurs conduites cognitives, notamment en fonction de leur niveau d’expertise initial par rapport à une tâche donnée : une phase I de prétest permettant d’apprécier le niveau initial de chaque enfant en interaction avec un adulte testeur, les enfants sont alors classés en « novices », « experts spontanés », une phase II de formation (selon des modalités qui varient) avec un adulte pour une partie des enfants novices qui deviendront ainsi des « experts formés », puis une phase III d’interaction entre « novice » et « expert » (soit spontané soit formé) et enfin une dernière phase IV « post-test », identique au pré-test., In line with a set of research which resorts on a methodology combining the clinic piagetian approach, the experimental approach of different settings and the Vygotskian approach, this article presents a study exploring the process by which the appropriation of strategies by the child will be possible by observing carefully his experience of learning. The methodology used consists in examining the peer interactions and the children’s cognitive activity in regard to their initial level of expertise in relation to a given task: a session (I) of pretest which allows to appreciate the initial level of each child in interaction with an adult, the children are then categorised in “novices” and “spontaneous expert”, a session (II) of training (with different modalities) with an adult for a part of novices who become then “trained experts”, then a session (III) of interaction between a novice and a (spontaneous or trained) expert and a last session (IV) or post-test, similar to the pretest.
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    Nice designed experiment goes to the local community
    The point of departure for the issues that will be addressed in this paper is our astonishment at the result of our experiment using the Piagetian conservation task in a primary school setting. We found that the responses of the children in the experiment did not fit our expectations. The starting point of the experiment was the hypothesis that repetition of the same question in a conservation task could mislead children to give a preoperational answer. We designed the experiment (tasks, balancing, and a well defined procedure) with precise and simple questions that seemed appropriate for testing the hypothesis. However, during the experiment we realized that almost no child from the first grade of primary school gave a concrete-operational answer. In trying to understand the background of this unexpected event we realized, once again, that the children’s reference frame was different from ours: while we asked them about the amount of juice in the glasses, they (re)constructed the question as a task consisting of comparing levels of juice in the glasses. Moreover, we found that we were testing not only the children but in fact the whole community. Parents, teachers and school authorities were behind the scene actors if not the very actors in our research.