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    Time reference in aphasia: are there differences between tenses and aphasia fluency type? A systematic review and individual participant data meta-analysis
    Time reference is used to build the temporal framework of discourse and is essential in ensuring efficient communication. Several studies have reported time reference deficits in fluent and non-fluent aphasia and have shown that tenses (past, present, future) are not all impaired to the same extent. However, there is little consensus on the dissociations between tenses, and the question of the influence of the type of aphasia (fluent vs. non-fluent) on time reference remains open. Therefore, a systematic review and an individual participant data meta-analysis (or mega-analysis) were conducted to determine (1) whether one tense is more impaired than another in fluent and non-fluent aphasia and, if so, (2) which task and speaker-related factors moderate tense effects. The systematic review resulted in 35 studies reporting the performance in time reference of 392 participants. The mega-analysis was then performed on 23 studies for a total of 232 participants and showed an alteration of past tense compared to present and future tenses in both types of aphasia. The analysis also showed a task and an age effect on time reference but no gender effect, independently of tenses. These results add to our knowledge of time reference in aphasia and have implications for future therapies.
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    Restriction temporaire
    Evaluation du marquage grammatical de la référence temporelle en français : étude psycholinguistique auprès de personnes atteintes de maladie d’Alzheimer
    (Neuchâtel : Université de Neuchâtel, 2024) ;
    Introduction : La vie humaine est constituée d’une succession d’événements indissociables du temps dans lequel ils s’inscrivent. Dès lors, l’être humain est capable de percevoir le temps, d’y naviguer et de l’exprimer. En linguistique, la référence temporelle permet l’expression du temps à travers le langage, notamment grâce aux concepts de temps et d’aspect grammatical. Elle permet en effet d’exprimer quand un événement a eu lieu par le marquage grammatical du temps et comment celui-ci s’est produit grâce au marquage grammatical de l’aspect. En français, comme dans d’autres langues, cette capacité à exprimer le temps à travers le langage se réalise en grande partie à travers la flexion verbale. La référence temporelle peut être atteinte dans le cadre de certaines pathologies. C’est notamment le cas dans la Maladie d’Alzheimer (MA) dans laquelle des difficultés à percevoir le temps et à y naviguer (liées en partie à une atteinte progressive de la mémoire épisodique) coexistent avec des difficultés de flexion verbale. L’origine des difficultés de flexion verbale dans cette maladie reste toutefois peu étudiée. Objectifs : Cette thèse porte sur le marquage grammatical de la référence temporelle chez des personnes francophones présentant un trouble neurocognitif (TNC) de type MA. Elle vise trois objectifs principaux, à savoir (1) déterminer si le temps (présent, passé, futur) et l’aspect grammatical (perfectif, imperfectif) constituent des accords difficiles à produire en français pour cette population, (2) si tel est le cas, investiguer la ou les sources de ces difficultés de marquage grammatical de la référence temporelle, et (3) évaluer si le profil mnésique et exécutif des participants a un effet sur leur capacité à marquer morphologiquement le temps et l’aspect grammatical. Méthode : Vingt et un participants francophones présentant une MA et 21 participants sans TNC, appariés en âge et niveau d’éducation, ont été recrutés. Des tâches de flexion verbale de complétion de phrases lacunaires, des tâches discursives ainsi que des tâches évaluant la perception du temps et la capacité à y naviguer leur ont été proposées. Plusieurs tests d’évaluation des fonctions cognitives (ex. mémoire de travail, fonctions exécutives, mémoire épisodique) ont également été employés. Les données ont été analysées à l’aide de modèles statistiques à effets mixtes. Résultats : Les analyses ont mis en évidence la présence de difficultés à marquer le temps et l’aspect grammatical chez les personnes présentant une MA et ce, aussi bien dans des tâches de complétion de phrases lacunaires, que dans des tâches discursives. Ces difficultés sont notamment liées au profil cognitif des participants et en particulier à leurs compétences en mémoire de travail verbale, en flexibilité mentale et en inhibition. Le type de tâche utilisé semble toutefois également influencer la production de la référence temporelle dans cette population. Introduction: Human life consists of a succession of events that are inseparable from the time in which they occurred. Human beings are then able to perceive, navigate and express time. Time reference is the linguistic expression of time. It allows us to express time through language using the concepts of tense and grammatical aspect. More precisely, time reference expresses when the event happened, with tense, and how it happened, with aspect. In French, as in tensed languages, time reference is essentially made by verbal inflection. This ability can be altered in some pathologies. This may be the case in Alzheimer's disease (AD), where difficulties in time reference coexist with difficulties in time perception and navigation (partly due to the progressive loss of episodic memory). However, the origin of verb inflection difficulties in this disease remains poorly studied. Aims: This thesis investigates the grammatical marking of time reference in French speakers with AD. It has three main objectives: (1) to investigate whether tense (past, present, future) and grammatical aspect (perfective, imperfective) are difficult to produce in French in this population, (2) if so, to investigate the source(s) of this time reference deficit, and (3) to assess whether the participants' cognitive profile (memory and executive functions) affects their ability to grammatically mark tense and aspect. Method: Twenty-one French-speaking participants with AD and 21 age- and education-matched controls took part in this study. Participants were given sentence completion tasks and discursive tasks to assess verbal inflection, as well as tasks focusing on time perception and mental time travel. Several tests assessing cognitive functions (e.g., working memory, executive functions, episodic memory) were also used in this study. Data were analysed using statistical mixed-effects models. Results: Analysis showed that participants with AD had difficulty grammatically marking tense and aspect. This finding was found in sentence completion tasks but also in discursive tasks. These difficulties are partly related to their cognitive profile, and in particular to their abilities in verbal working memory, mental flexibility and inhibition. However, the type of task seems to also have an influence on the production of time reference in AD.
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    Mental Time Travel and Time Reference Difficulties in Alzheimer's Disease: Are they related? A systematic review
    (2022-5-9) ; ;
    Grisot, Cristina
    ;
    Auclair-Ouellet, Noemie
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    Mental time travel and language enable us to go back and forth in time and to organizeand express our personal experiences through time reference. People with Alzheimer’sdisease have both mental time travel and time reference impairments, which can greatlyimpact their daily communication. Currently, little is known about the potential relationshipbetween time conceptualization (i.e., mental time travel) and time reference difficulties inthis disease. A systematic review of the literature was performed to determine if this linkhad already been investigated. Only three articles integrated both time conceptualizationand time reference measures. However, the link between the two was not systematicallyanalyzed and interpreted. This review highlights the lack of research addressing thequestion of the influence of time conceptualization impairments in Alzheimer’s disease onother cognitive domains, and especially language
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    Aspect réceptif de la syntaxe
    (Louvain la neuve: de Boeck supérieur, 2022) ; ;
    Auclair-Ouellet, Noemie