Voici les éléments 1 - 10 sur 98
  • Publication
    Accès libre
    Évolution du paysage radiophonique romand 1983-2023
    (Neuchâtel ARARO, Académie du journalisme et des médias, 2023-2-13) ;
    Sur mandat des RRR et de la RTS, l’Académie du journalisme et des médias (AJM) de l’Université de Neuchâtel a mené une étude sur l’évolution du paysage radiophonique romand depuis le début de la libéralisation du marché (deuxième moitié des années 1980) ; une libéralisation visant notamment à développer et diversifier la radiophonie helvétique. Cette étude a pour but de documenter cette évolution et analyser l’impact des nouvelles technologies de diffusion numérique, en lien avec le cadre réglementaire. La question sous-jacente étant : quel bilan tirer de la libéralisation du marché radiophonique et de l’arrivée des programmes 100% numériques ? Trois points sont développés dans le rapport, résumés ici synthétiquement : - Sur le plan quantitatif, cette libéralisation a donné lieu à une multiplication par au moins sept du nombre de programmes diffusant en Suisse romande ; une croissance par à-coups qui a accentué certaines disparités géographiques. - Sur le plan qualitatif, le bilan est plus contrasté. La croissance en nombre comme en diversité des programmes radio ne s’est pas traduite en une diversification de l’offre du même ordre en matière de types de contenus. Parmi les nouveaux programmes musicaux, une part importante opère selon un modèle minimisant les coûts de production, avec pour effet peu voire aucune émission originale. Sur le plan de l’information locale ou régionale, ce sont aujourd’hui encore les programmes « historiques » nés avant l'avènement de la radio numérique qui produisent la plupart des contenus journalistiques, souvent grâce à la perception de quotes-parts de la redevance. - En matière d’audiences, les données manquent pour établir un bilan précis. Les chiffres à disposition montrent que les diffuseurs historiques résistent bien malgré de nombreuses difficultés. Pour ce qui est des nouveaux arrivants (pour lesquels les chiffres détaillés manquent), une large majorité a déjà démontré une certaine durabilité (y compris durant la crise du Covid-19). La combinaison entre une croissance forte et continue du streaming et l’abandon de la diffusion en FM donneront sans doute lieu à de nouvelles reconfigurations dans les années à venir.
  • Publication
    Accès libre
    European French-Speaking Local Media’s Relationship with Audiences. A Strategic Challenge between Diluted and Integrated Organizational Modalities
    (2023)
    Olivier Standaert
    ;
    ;
    This article studies local news media’s relationship with audiences from an organizational perspective. It is based on 45 semi-structured interviews conducted in eleven local news organizations in European French-speaking countries (France, Switzerland and Belgium), that explored the implementation of actions aiming at revitalizing the link with audiences, the role of the hierarchy and the allocation of human and material resources to this end. Findings reveal two organizational modalities that characterize how the issue of audiences is taken into account in local news media. A proactive and integrated modality describes news media that tend to include the issue of audiences in the internal organization in a tangible, visible and structured way. A reactive and diluted modality describes news media that tend to favor a more variable and opportunistic approach to audience relations. This typology, built empirically from our data, does not claim to situate a news outlet in a definitive manner, but rather suggests a reading grid for questioning the degree of formalization of the issue of audiences within the organizational process of local news media.
  • Publication
    Accès libre
    (Re)connecting with audiences. An overview of audience-inclusion initiatives in European French-speaking local news media
    This paper explores how local news organizations seek to strengthen their bond with audiences in French-speaking Europe (Belgium, France, and Switzerland). It does so by suggesting a new methodological approach focusing on the different ways in which this bond can be observed, i.e., the “initiatives” implemented by the news organizations. The study identifies 20 types of initiatives undertaken to (re)connect with audiences and presents a model of audience inclusion in news media in line with the literature on modalities of audience participation in news media. The discussion identifies changes in the positioning of local news organizations and journalists towards audiences regarding existing literature on participatory journalism but also on new practices more rooted in engagement, dialogue, and transparency towards audiences.
  • Publication
    Accès libre
    La presse en quête de science : la médiatisation de la science dans Le Monde, Le Soir et Le Temps
    (2022-11)
    Bousquet, Franck
    ;
    Descampe, Antonin
    ;
    El Hajj Mohamed, Intissar
    ;
    Escouflaire, Louis
    ;
    Marty, Frédéric
    ;
    ;
    Ratinaud, Pierre
    ;
    Sebbah, Brigitte
    ;
    Tsimpoukis, Panos
  • Publication
    Accès libre
    Douze ans de lives au Monde : la progressive stabilisation d’un format emblématique du journalisme numérique
    (2022-8-26) ;
    Sebbah, Brigitte
    Cet article étudie le format du live-blogging, pour la couverture en direct de l’actualité, et la manière dont il s’est développé pendant une douzaine d’années au sein du média Le Monde. Via une série d’entretiens semi-directifs menés avec des personnes impliquées dans la réalisation, la gestion ou la supervision des lives, entre 2009 et 2021, l’article définit cette pratique à travers plusieurs caractéristiques emblématiques du journalisme numérique et retrace comment ce format complexe a progressivement acquis une place centrale dans l’offre éditoriale du site d’information et dans l’organisation de la rédaction, permettant notamment des collaborations accrues entre rédactions web et print.
  • Publication
    Restriction temporaire
    You Said Digital First! A Five-Dimensional Definition According to Journalists from Three Swiss Newspapers
    The term digital first is frequently used by newspapers to describe how they go about making digital and print news. Yet the literature does not define the term precisely and has not described implications in terms of making news. Furthermore, we know almost nothing about how journalists themselves understand this jargon and how they view what it entails in terms of the (changes to) underlying practices. This research analyzed the production systems of three different types of French-language Swiss newspapers that label their production systems digital first: a local paper, a legacy paper and a metro-style paper. It interviewed 17 of their newsworkers, 15 of which described the way their newspaper makes news as digital first without being prompted. The full range of properties attributed to digital first emerging from the data reflected five dimensions: temporality, content format, workflow, production mindset and business strategy. These five dimensions were conceptualized by building a digital first matrix, thereby contributing to definitional clarity, while also serving as a useful tool to analyze newspaper production. In practice, production and editing resources seem to determine a newspaper's success in fully implementing more ambitious visions of digital first. Digital first, we argue, constitutes an emerging newsmaking paradigm.
  • Publication
    Restriction temporaire
    Less than You Think. Young People's Belief in Online Misinformation
    (2022-4-22) ;
    Salerno, Sébastien
    Our study provides an in-depth understanding of how young audiences (18-25 years old) are exposed to news and misinformation and how they attribute credibility to both types of content. It also advances journalistic practices in the fight against misinformation by producing digital formats and narratives with a visual focus adapted to young audiences. Our study covers six focus groups with 44 participants in four Swiss cantons and extended by 12 interviews conducted between 2019 and 2020. The participants were exposed to misinformation, fact-checking content produced by online news media, and original journalistic productions in line with the first results of the research and specially created by journalism students.
  • Publication
    Accès libre
    Naviguer dans les traces numériques sur Twitter. Retour sur la conception d’un dispositif de cartographie de données à destination de journalistes
    (2022-2-11) ; ;
    Loubère, Lucie
    ;
    Ricaud, Benjamin
    ;
    Aspert, Nicolas
    Cet article offre un retour d’expérience d’une recherche appliquée pluridisciplinaire pour concevoir un outil d’exploration et de cartographie de données issues de Twitter à destination des journalistes. L’approche privilégie l’observation et la compréhension des usages des journalistes et une projection d’intégration du logiciel dans leurs pratiques et les routines quotidiennes. Trois scénarios d’usages sont développés, rendant compte d’une diversité d’appropriation de l’outil. Ils soulignent l’intérêt de penser une interface favorisant la compréhension par l’utilisateur des opérations réalisées sur les données, mais également la nécessité que les usagers disposent d’une culture numérique minimale pour produire des contenus éditoriaux fondés sur l'exploitation des traces numériques.