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When self-perceived efforts lead to perseverance: implications for the development of pro-environmental behaviors

2019-10-17, Lemarie, Linda, Lanz, Bruno, Bezençon, Valéry

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Doing Worse by doing good: how corporate social responsibility makes products less dangerous

2018-10-12, Lemarie, Linda, Girardin, Florent

We show that the charitable activities of controversial companies (i.e. companies selling product potentially dangerous to health or the environment) can create a benevolent halo that leads consumers to classify products as less dangerous and reduces the effectiveness of hazard warnings.

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Reduktion der Energienachfrage von Haushalten – erfolgversprechende Schritte auf einem langen Weg

2018-4-30, Burger, Paul, Bezençon, Valéry, Brosch, Tobias, Carabias-Hutter, Vicente, Farsi, Mehdi, Hahnel, Ulf, Hille, Stefanie, Lanz, Bruno, Lemarie, Linda, Moser, Corinne, Puntiroli, Michael, Schubert, Iljana, Sohre, Annika, Volland, Benjamin

Trotz grosser Erfolge der Effizienzmassnahmen in den letzten 20 Jahren ist der Weg zum Erreichen der Reduktionsziele der schweizerischen Energiestrategie noch immer lang und steinig. Auf diesem Weg spielen die Haushalte mit ihrem Anteil von rund 50% am Verbrauch eine zentrale Rolle. Um substantielle Reduktionen bei den Haushalten zu erreichen, werden grosse Anstrengungen aller Akteure aus Staat, Wirtschaft und Zivilgesellschaft notwendig sein. Dieses White Paper gibt Empfehlungen zur Reduktion des Energieverbrauchs der Haushalte. Dabei liegt der Schwerpunkt auf Empfehlungen zur allgemeinen Konzeption von Einsparprogrammen und nicht auf spezifischen Massnahmen. Das White Paper basiert auf Forschungsergebnissen aus dem SCCER CREST sowie ausgewählten weiteren Studien. Insbesondere stellt der im Rahmen des SCCER CREST Work Package 2 entwickelte Swiss Household Energy Demand Survey (SHEDS) eine wichtige Grundlage dar. Er wurde bislang zweimal (2016 und 2017) mit einem reprä- sentativen Sample von 5‘000 Teilnehmenden durchgeführt. Durch die Kombination verschiedener wissenschaftlicher Ansätze bildet er eine einzigartige Basis für die Analyse des Energieverbrauchs der Haushalte. Auf der Basis der bisherigen Erkenntnisse werden folgende Empfehlungen gegeben: 1. Um eine grössere Wirkung von Massnahmen zur Realisierung des vorhandenen Effizienzpotentials in Haushalten zu erreichen, sollten diese zielgruppenspezifisch ausgerichtet werden. Ein „One Fits All“-Ansatz ist nicht zielführend. 2. Um eine grössere Wirkung von Informationskampagnen zu erzielen, sollten diese spezifisch auf Haushalte zugeschnitten sein. Sie sollten jeweils Vorschläge für die Reduktion des Verbrauchs beinhalten und Hinweise auf mögliche Einsparungen geben. 3. Nudges könnten dort eingesetzt werden, wo über bekannte kognitive oder emotionale Eigenschaften der Individuen „low-cost“-Effekte erzielt werden können. 4. Kantone, Städte und Gemeinden sollten mit Mittelspersonen (z.B. von Wohnbaugenossenschaften, Freizeitvereinen etc.) zusammenarbeiten, wenn Vertrauen, soziale Normen und Innovativität (Spassfaktor) eine grosse Rolle spielen. 5. Um die Reduktionsziele zu erreichen, sollten auch die strukturellen Faktoren adressiert werden. Insbesondere sind die energetischen Folgen von Entscheidungen in anderen Politikbereichen zu berücksichtigen.

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The effect of hope on adopting pro-environmental behaviors. Is it hope just for women?

2017-5-23, Lagomarsino, Maria, Lemarie, Linda

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When Technology Backfires and when it Succeeds: Positive and Negative Effects of Eco-efficient Automation on Consumers’ Choices

2019-10-17, Puntiroli, Michael, Bezençon, Valéry, Pino, Giovanni, Lemarie, Linda

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Triggering emotions to promote pro-environmental behaviors. The role of temporal focus and gender

2018-6-29, Lagomarsino, Maria, Lemarie, Linda

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Reckless driving promotion and prevention: priming effects

2017-11, Lemarie, Linda, Chebat, Jean-Charles, Bellavance, François

This paper aims to examine how reckless driving scenes in action movies affect young male drivers’ perception of reckless drivers and proposes a targeted social marketing strategy to counteract this effect. Design/methodology/approach The hypotheses were tested through a 2 (reckless driving scenes vs control) × 2 (road safety advertising vs control) online experiment with 151 young male drivers. Findings Reckless driving scenes in action movies prime a positive image of reckless drivers which impacts young male drivers’ attitudes and reckless driving intention. However, a road safety message specifically addressing the positive image of reckless drivers efficiently counteracts this effect. Research limitations/implications A few studies have experimentally tested the impact of reckless driving promotion on young drivers’ attitudes and intention, but none have analysed this impact in terms of the development of a positive image of reckless drivers. In addition, this study emphasises that a targeted message based on social norms can cancel the effect of reckless driving promotion and have a beneficial impact on the most risk-prone drivers. Practical implications Social marketers working in the field of road safety can improve the efficacy of their social marketing programmes by taking into consideration the positive image of reckless drivers promoted by the media. Social implications Practitioners should develop interventions and targeted messages that help young drivers cultivate a less idealised and masculine social image of reckless drivers. Originality/value This paper enhances the awareness of the effect that the media’s positive depiction of reckless drivers can have on the youth and proposes a strategy to counteract this effect.

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Regulatory focus, time perspective, locus of control and sensation seeking as predictors of risky driving behaviors

2019-6, Lemarie, Linda, Bellavance, François, Chebat, Jean-Charles

Empirical evidence shows that most of the road safety efforts fail to reach the most risk-prone drivers. In light of this issue, we have developed this study in order to distinguish between high-risk drivers and low-risk drivers based on variables that have already been shown to affect the effectiveness of preventive messages: regulatory focus orientation, time perspective, locus of control and sensation seeking. We sent paper and pencil questionnaires to five thousand low-risk drivers and five thousand high-risk drivers randomly selected based on their driving records. A driver who has been convicted of two or more traffic infractions with demerit points (e.g., exceeding speed limits, red light violation, no seatbelt, etc.) in the last two years was considered a high-risk driver whereas a low-risk driver had no traffic offense registered in his driving record in the last four years. We received two thousand and sixty-four completed questionnaires for a response rate of 20.6%. Seven hundred and ninety-eight belonged to the group of high-risk drivers and one thousand two hundred and sixty-six to the group of low-risk drivers. The results show that a promotion focused orientation, a present hedonistic perspective, an internal locus of control, and sensation seeking are associated with more risky driving behaviors and could therefore distinguish between high-risk and low-risk drivers. These results increase the understanding of risky drivers’ personalities and motivations. The literature review provides insight into how these findings might be considered in developing more effective road safety programs and campaigns, and the conclusion encourages researchers to explore these new avenues in future research.

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Do All Emotions Promote Pro-Environmental Behaviors? The Role of Emotions in Temporal Focus

2018-6-7, Lagomarsino, Maria, Lemarie, Linda

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Should we hope about climate change? The power of hope for engaging in pro-environmental behaviors

2017-6-27, Lagomarsino, Maria, Lemarie, Linda