Voici les éléments 1 - 2 sur 2
  • Publication
    Restriction temporaire
    What Is the Nexus between Migration and Mobility? A Framework to Understand the Interplay between Different Ideal Types of Human Movement
    Categorising certain forms of human movement as ‘migration’ and others as ‘mobility’ has far-reaching consequences. We introduce the migration–mobility nexus as a framework for other researchers to interrogate the relationship between these two categories of human movement and explain how they shape different social representations. Our framework articulates four ideal-typical interplays between categories of migration and categories of mobility: continuum (fluid mobilities transform into more stable forms of migration and vice versa), enablement (migration requires mobility, and mobility can trigger migration), hierarchy (migration and mobility are political categories that legitimise hierarchies of movement) and opposition (migration and mobility are pitted against each other). These interplays reveal the normative underpinnings of different categories, which we argue are too often implicit and unacknowledged.
  • Publication
    Accès libre
    Mettre en sens son haut potentiel intellectuel en école spécialisée. Une carrière temporelle et sociale
    (2022-05-24)
    Gilbert Emilie
    ;
    ;
    Que signifie aujourd’hui « être à haut potentiel » en école spécialisée ? Ce mémoire vise à comprendre la manière dont se construit la mise en sens du diagnostic de haut potentiel intellectuel chez des jeunes ayant suivi une scolarité en contexte homogène. Se basant sur un cadre théorique interactionniste symbolique et psychologique socioculturel, ma recherche porte particulièrement sur l’expérience personnelle de ce diagnostic, les conceptions développées et leurs évolutions, ainsi que sur les logiques sociales y participant. Comme il sera démontré, les concepts de carrière (Becker, 1985), stigmate (Goffman, 1975), chevron (Jouveau, 1997) et les trois processus de transition (Zittoun, 2012) sont des clés de lecture essentielles à la compréhension de ce processus. Seize entretiens et une immersion dans une école spécialisée de Suisse romande ont été réalisés afin d’explorer ce monde encore peu connu.