Options
Zittoun, Tania
Nom
Zittoun, Tania
Affiliation principale
Fonction
Professeure ordinaire
Email
tania.zittoun@unine.ch
Identifiants
Résultat de la recherche
Voici les éléments 1 - 10 sur 10
- PublicationAccès libreOn taking a leap of faith. Art, imagination and liminal experiences(2021-6-2)
;Stenner, PaulThis article argues for the centrality of fiction, imagination, and art for psychology and for life in general. It proposes an integrative theoretical framework examining art as liminal experiencing that supports transitions by engaging imagination. Grounded in a process philosophy, drawing on Vygotsky, it thus demonstrates the transformative power of art. The article offers a close reading of the liminal and transformative properties and contents of Christopher Nolan’s film Inception. Treating the film as a single case study that echoes a wider range of classical and contemporary artwork, the article promotes a complex and multilayered reading of art and imagination as part of life in society. - PublicationAccès libreRuptures and transitions in work paths: uses of normative fields in the life course(Charlotte, N.C.: Information Age Publishing, 2019)
;Korhonen, Maija; ;Komulainen, KatriBendassoli, Pedro F. - PublicationAccès libreMemory in life transitionsThis chapter explores the transformation of autobiographical memory in life transitions. To do so, it proposes a model of autobiographical memory as an oriented sociocultural act, whereby the person imaginatively distances herself from past experiences to produce a meaningful discourse on her past. This model is applied to the development of autobiographical memory during adolescence, a crucial period in this regard, and is used to analyze a series of longitudinal documentaries on teenagers in Switzerland. Based on two case studies, it is argued that adolescents learn to make sense of their past by building on previous recalls of their experiences, successively reworking their interpretation of what happened. As they discover new concepts, interlocutors, and cultural tools, they learn to distance themselves from their experiences to produce stories that are meaningful for their present selves, which they can share with others, and that can be turned into lessons to be learned.
- PublicationAccès libreDu passé au présent, pour mieux construire le futur:: imaginer sa trajectoire de vie au travers de la reconversion professionnelle volontaire(2016)
;Ruffieux, VirginiaLa trajectoire autrefois linéaire études - travail – avancement – retraite semble avoir cédé la place à un parcours personnel et professionnel qu’il faut sans cesse imaginer, inventer et adapter. Faire le bilan de son parcours et de ses expériences, imaginer sa trajectoire de vie, la réorienter, reprendre des études pour acquérir de nouvelles connaissances qui seront valorisées socialement et professionnellement, reconstruire son futur ; tel est le sens que pourrait revêtir la reconversion professionnelle volontaire. Ce concept évoque l’imagination de futurs possibles qui permettent de donner un nouveau souffle ou sens à sa vie. Il sous-tend un changement important, parfois radical dans la vie d’une personne surtout lorsqu’il prend forme au travers d’une formation universitaire. L’objet de ce travail, qui s’inscrit dans une approche de psychologie socioculturelle du développement, explore ce que représente la reconversion professionnelle volontaire, le sens qu’elle revêt pour les personnes qui initient cette démarche et d’autre part, il vise à saisir quel est le rôle de l’imagination dans cette entreprise. Pour cela, nous allons en premier lieu, présenter l’ancrage théorique sur lequel s’appuie notre recherche. Nous montrerons comment sont appréhendées et jalonnées les trajectoires de vie des adultes dont nous parlerons au cours de ce travail. Puis, la partie suivante sera consacrée à l’imagination, de manière à comprendre comment elle se déploie et ce qu’elle invoque. Ensuite, nous décrirons le concept de reconversion professionnelle volontaire et les étapes à l’œuvre au cours de cette démarche, ainsi que quelques aspects de la motivation qui soutiennent cette entreprise. Pour terminer cette démonstration théorique, nous présenterons notre problématique et nos questions de recherche. En deuxième lieu, nous exposerons la méthodologie utilisée pour récolter nos données, nous présenterons nos trois participants et décrirons notre choix analytique. A la suite de quoi, nous procéderons à l’analyse et aux commentaires des résultats empiriques obtenus. En dernier lieu, nous proposerons une synthèse et la conclusion de ce travail au regard de notre problématique et de nos questions de recherche. - PublicationAccès libreLes transitions professionnelles: Processus psychosociaux et implications pour le conseil en orientation(2012-9-24)
;Masdonati, JonasLes transitions professionnelles jalonnent les parcours de vie des personnes. Nous proposons de considérer trois dynamiques que ces transitions impliquent : les remaniements identitaires, l’acquisition de compétences, la construction de sens. Les personnes peuvent trouver différentes ressources pour aménager des transitions. Dans le contexte socioprofessionnel actuel, le rôle des conseillers en orientation est souvent d’accompagner ces processus de transitions, et d’aider à l’identification et l’usage de ces ressources. En particulier, nous montrons ce qu’est et pourrait être le rôle du conseiller dans les transitions école-travail, les transitions liées à l’alternance en cours d’emploi et à la retraite. - PublicationAccès libreLife-Course : A Socio-Cultural Perspective(2012)This chapter characterizes a socio-cultural psychology of the life-course, and shows how it differs from other approaches of the life-course. General principles for such a psychology are highlighted, and a particular attention to ruptures, transitions, and the processes these involve, is proposed. Such a basic “grammar” enables us to highlight a few dynamics of development; empirical situations chosen along typical life-courses exemplify them. Issues to be further examined can thus be highlighted.
- PublicationAccès libreCommunautés virtuelles & social networking systems: des ressources lors de la transition vers la maternité?(2011)
;Wüthrich, MorganeNotre travail s’intéresse aux périodes de transition, et plus précisément à la transition vers la maternité. Il cherche à comprendre quels sont les changements expérimentés par les futures mères durant la grossesse (transformation de l’identité personnelle et sociale, modification des relations qui unissent la personne à son entourage, transformations physiques, changements dans l’univers quotidien, etc.), et quelles ressources celles-ci peuvent mobiliser pour faciliter cette période de changement. Il se penche plus particulièrement sur les nouvelles technologies (Social Networking Systems et communautés virtuelles) comme espaces susceptibles d’offrir un soutien lors de cette transition. En se basant sur une netnographie et sur des entretiens semi-directifs, il vise ainsi à documenter l’utilisation des nouvelles technologies par les futures mères, afin de déterminer si elles peuvent faire office de ressources durant la grossesse. - PublicationAccès libre
- PublicationAccès libreTransitions. Development through symbolic resourcesWhat do young people do with the novels they read, the films they see, the music they hear and sing? How do these cultural products act as 'symbolic resources' in the process of development? And what can we, as researchers, learn by studying people's uses of fiction? This monograph approaches development through the study of transitions and the processes of exploration that follow ruptures in people's lives. Specifically, it examines young people's symbolic responsibility as they have to choose among the wide range of cultural products societies exposes them to. The book thus examines the books, films and music that young people mobilize when they need to redefine their identity, learn informal know-how, or have to confer meaning to what happens to them in transitions. The book has a theoretical scope. It draws on cultural psychology and psychoanalysis to formulate the importance of semiotic mediation in thinking, feeling and acting. Its main contribution is to propose a model for analyzing uses of symbolic resources, such as books and films, in everyday life. It thus shows how uses of symbolic resources can enable new forms of experiences and conduct. It finally highlights social and personal conditions that might facilitate or hinder developmental uses of symbolic resources. The book, based on in-depth case studies, is addressed to scholars, professional and students in the fields of youth, culture and the media, cultural and developmental psychology, and life-long education.
- PublicationAccès libreThe use of symbolic resources in developmental transitions(2003-5-2)
; ;Duveen, Gerard ;Gillespie, Alex ;Ivinson, GabriellePsaltis, CharisThis paper introduces the idea of symbolic resources as the use of cultural elements to mediate the representational work occasioned by ruptures or discontinuities in the smooth experience of ordinary life, moments when the ‘taken-for-granted’ meanings cease to be taken for granted. In particular we are concerned with the use of symbolic resources in moments of developmental transitions, that is, the mobilization of symbolic elements ranging from shared bodies of knowledge or argumentative strategies to movies, magazines or art pieces. The paper begins with a brief theoretical sketch of these ideas, and then presents three case studies, each of which involves the use of a different type of symbolic resource within a particular age group. In the first, children are observed in interaction with a peer about a conservation problem. In the second, adolescents are observed negotiating the meaning of their art productions with their peers, teachers and parents. The third example looks at Western tourists searching for spirituality, adventure and freedom in Ladakh as an alternative to the materialism of modernity. In each case the analysis of the symbolic resources employed indicates the significance of the gaze of the other in the construction of meanings, and of the various constraints operating within specific situations. The analysis also reveals different modes of use of symbolic resources, linked to changing forms of reflectivity.