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Müller, Misha
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Müller, Misha
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- PublicationRestriction temporaireThe epistemic pragmatics of presupposition effects(2024-03-11)
; Cette thèse est consacrée au traitement et à l'accommodation de présuppositions, à la lumière de la pragmatique cognitive. Je souligne d'emblée que les présuppositions ont été laissées de côté très tôt par la théorie de la Pertinence et qu'elles doivent être réintégrées au sein de la théorie, à la lumière des contributions récentes, souvent majeures, de cette tradition. La première partie présente les différentes catégories de présuppositions considérées, allant des présuppositions sémantiques aux présuppositions discursives. Concernant les présuppositions sémantiques, je présente les principales approches et débats à leur sujet, soulignant le problème de l'hétérogénéité de cette catégorie. Concernant les présuppositions discursives, je fournis des critères d'identification spécifiques pour cette catégorie pragmatique et j'identifie trois niveaux de présuppositions discursives : les présuppositions de premier ordre sont des inférences d'arrière-plan en l'absence de connaissances encyclopédiques sur les concepts, les présuppositions de deuxième ordre sont des inférences d'arrière-plan basées sur des connaissances encyclopédiques sur les concepts, et les présuppositions de troisième ordre sont des inférences d'arrière-plan basées sur des hypothèses concernant les hiérarchies sociales permettant l'accomplissement d'actes de langage spécifiques. La deuxième partie de cette thèse soutient que les présuppositions sémantiques et discursives peuvent être considérées comme une catégorie homogène, dès lors qu’on les aborde du point de vue de leurs effets pragmatiques. D’abord, je soutiens que les présuppositions sémantiques et pragmatiques sont déclenchées par la présomption de pertinence que chaque énoncé communique. Dans le processus d'attribution de contenus d’avant-plan, le destinataire enrichit l’information communiquée en faisant des hypothèses sur les raisons qui justifient l'énoncé. En outre, je souligne que les effets présuppositionnels sont relativement moins ostensifs que les contenus faisant partie du vouloir-dire du locuteur. Cela m'amène à discuter la manière dont le continuum de significations plus ou moins ostensives de Sperber et Wilson (2015) pourrait être utilisé pour rendre compte des effets présuppositionnels. Suite à cela, je présente l'hypothèse de la Vigilance Epistémique de Sperber et al. (2010), mettant l’emphase sur la distinction entre la compréhension et l’acceptation d’un énoncé. Dans ce cadre, je présente une hypothèse relative à l’acquisition des présuppositions, dans laquelle je soutiens que les présuppositions sont des contenus de premier plan, pertinents pour la l'acceptation d’un énoncé comme objet digne d’être interprété. Je qualifie donc les présuppositions d'"inférences primaires", soulignant que ces contenus sont fondamentaux dans l'acceptation d'un contenu, mais que leur caractère « élémentaire » les expose à progressivement être relayés à l'arrière-plan conversationnel. Revenant aux présuppositions au sein d’une population adulte, je soutiens que les présuppositions contribuent davantage à l'acceptation d'un énoncé qu'à sa compréhension, soulignant les nombreux cas où le destinataire ne présente aucune difficulté d'interprétation lorsque la présupposition s'avère être dépourvue d’un référent ou lorsqu’elle est simplement fausse. Cependant, je souligne la tension qu'une telle approche soulève dès lors que l’on prête attention aux erreurs épistémiques commises dans les illusions cognitives telles que l'Illusion de Moïse. En effet, de nombreuses expériences en psychologie ont montré que le destinataire accepte des énoncés comme pertinents tout en omettant une erreur évidente. La troisième partie aborde le problème de l’accommodation de présuppositions manifestement fausses. Je présente différentes approches qui ont attribué aux présuppositions un pouvoir de persuasion ou de manipulation, soit parce qu'elles permettraient une rétractation plausible, soit parce qu'elles forceraient l'incorporation de nouvelles croyances de manière subliminale. Je souligne les limites de ces approches, présentant des contre-exemples ainsi que des données expérimentales qui nuancent l’idée selon laquelle l’accommodation est fondamentalement manipulatrice. Enfin, je distingue trois types d'accommodation, à savoir a) les accommodations conscientes de présuppositions, b) les accommodations inconscientes avec effets épistémiques et c) les accommodations inconscientes sans effets épistémiques. En conclusion de ce chapitre, je résous le paradoxe que pose l’accommodation de présuppositions manifestement fausses pour la vigilance épistémique du destinataire de la manière suivante : premièrement, à partir des distinctions faites entre les différents types d'accommodation, je souligne que seul un sous-ensemble d'entre elles pose un problème pour la vigilance épistémique du destinataire, à savoir « l'accommodation inconsciente avec effets épistémiques ». Deuxièmement, je souligne la nature optimale – et donc imparfaite – des processus dédiés à la vérification de l'information. Cela permet de réconcilier l'idée que les humains accommodent des présuppositions fausses malgré leur vigilance épistémique. - PublicationAccès libreSocial cognition and Relevance: How stereotypes impact the processing of definite and indefinite descriptions(2023-03)
; This paper focuses on the impact of social cognition on thes processing of linguistic information. More specifically, it brings some insights to Relevance theory's construal of MeaningNN, which seeks to account for non-propositional meanings. It shows, through two experiments, how gender and nationality-related stereotypes guide the processing of definite and indefinite descriptions. Experiment 1 consists of a self-paced reading task (with 59 French native speakers), introducing information confirming vs. violating gender stereotypes within a nominal phrase (NP). The NP (e.g., “chirurgien/chirurgienne”, “surgeonmale/female”) was itself introduced either by a definite article (presupposition) or an indefinite article (assertion). Results showed that information violating gender stereotypes was costlier to process than stereotype-congruent information. Moreover, when information violated gender stereotypes, definite descriptions became significantly costlier than indefinite ones, because they required the identification of a salient referent which contradicted stereotypical expectations. Experiment 2 tested the effects of definite vs. indefinite NP on processing nationality-related stereotypes in a self-paced reading task (with 49 French native speakers). Participants read definite vs. indefinite NPs referring to representatives of a country. The NP was subsequently paired with information that confirmed vs. contradicted nationality stereotypes. Results showed that information contradicting nationality stereotypes were significantly costlier to process than information confirming stereotypes. Furthermore, when information contradicted nationality stereotypes, indefinite descriptions (which promote a single occurrence reading) failed to facilitate information processing compared to definite descriptions (which promote a generalized representation of the social category). Overall, the present findings are consistent with research on stereotypes, in that they show that stereotype-incongruent information affect sentence processing. Importantly, while Experiment 1 revealed that stereotypes affected the processing of linguistic markers, Experiment 2 suggested that linguistic markers could not modulate the processing of stereotypes. - PublicationAccès libreDefinite Descriptions in the Light of the Comprehension vs. Acceptance Distinction: Comparing Self-Paced Reading with Eye-Tracking Measures(2021)
; This paper presents two experiments on the processing of informative definite descriptions in plausible vs. implausible contexts. Experiment 1 is a self-paced reading task (with French native speakers,n= 69), with sentences containing a definite vs.indefinite NP, each preceded byplausibleorimplausiblecontexts. Our study replicated Singh and colleagues’ findings, namely that definite descriptions are significantly costlier when they occur inimplausiblecontexts. The translation of the original stimuli from English to French did not affect the results, suggesting that the phenomenon applies cross-linguistically. Experiment 2 consists in an eye-tracking task, designed to measure the participants’ (n= 44) gaze patterns on complete sentences with the same four conditions (definite vs.indefinite NP; implausible vs. implausible contexts). A mixed effect model analysis revealed that (a) thetotal gaze durationon target segments and (b) theprocessing of the complete sentencewere significantly longer in implausible conditions. These results show that implausible contexts predict a marked increase in the offline processing costs of definite descriptions. However, no significant difference was found for online processing measures (i.e.,first fixation duration, first-pass reading timeandregression path timemeasures) across all experimental conditions. These results suggest that it is only once the sentence is fully processed that implausible contexts increase processing costs. Furthermore, these results raise methodological issues related to the study of the online processing of definite descriptions, to the extent that self-paced reading and eye-tracking methods in the present study lead to incompatible results. With respect to the eye-tracking results, we suggest that the contrast between online and offline processing is likely to reflect the fact that participants first adopt a stance of trust to understand utterances before filtering the information through their epistemic vigilance module. - PublicationAccès libreNon-propositional meanings and commitment attribution(2020)In this paper, I elaborate on the cognitive pragmatic approaches of commitment attribution. I argue that non-propositional meanings (Sperber and Wilson 2015) play a role in the reconstruction of arguments (see Oswald 2016) and I underline that this constitutes a further argument in favor of a cognitive approach to the study of commitment attribution. I focus on an authentic example of a straw man fallacy consisting in (a) an implicit misattribution of commitments to the speaker with the form “Excuse me for having done p” and (b) a refutation of the attributed position by means of non-propositional effects (in this case, the refutation is implicitly conveyed through an ironical utterance). I conclude that non-propositional effects can serve as a criterion to distinguish a mere false attribution of commitments from a full-fledged straw man fallacy.
- PublicationAccès libreAccommodation: a cognitive heuristic for background information(2018)Presuppositions are usually defined as a linguistic means to convey background information, which require very little cognitive effort to be interpreted (Sperber & Wilson [1986] 1995: 706). As for the accommodation of presupposition, it is defined as a process by which the listener updates – also at minimal costs – the presupposed information whenever it is not mutually shared. Accommodation is generally considered to be a voluntary process (cf. von Fintel 2000), which may be inhibited when information is problematic or contradicts the listener’s prior beliefs.The aim of this paper is to challenge the idea that accommodation operates only on traditional presuppositional triggers (Beaver 2001). Furthermore, I argue against the claim that this process is autonomous and always under voluntary control. To do so, I first show how traditional triggers form a heterogeneous class that is difficult to capture in terms of attention requirements and cognitive costs (see Domaneschi et al. 2014). I then present discursive presuppositions (de Saussure 2013) and underline their similarities with semantic presuppositions. I show to what extent accommodation is likely to be a process dedicated to both semantic and discursive presuppositions. Finally, I argue that accommodation can be viewed as a cognitive heuristic for background information, involving minimal attention. Such an approach should allow to explain why presupposition accommodation is likely to bypass the listener’s epistemic vigilance (Sperber et al. 2010), as evidenced by experiments in experimental psychology (Bredart & Modolo 1988; Reder & Kusbit 1991; Park & Reder 2004 inter alia).