Options
Näf, Anton
Nom
Näf, Anton
Affiliation principale
Fonction
Professeur honoraire
Email
anton.naf@unine.ch
Identifiants
Résultat de la recherche
Voici les éléments 1 - 10 sur 21
- PublicationAccès libreMöchten ist nicht mögen: ein siebtes Modalverb im Deutschen(2011)This paper argues that in present-day German, the form möchten should no longer be considered and classified as the conjunctive II-form of mögen, but rather as the infinitive of a distinct modal verb möchten. With evidence taken from corpus linguistic investigations, it is shown that the two modal verbs have split in contemporary German on the morphological, semantic and pragmatic levels. In German grammars, möchten should therefore figure as a distinct seventh modal verb, and monolingual and bilingual dictionaries should provide two separate entries for mögen and möchten.
- PublicationMétadonnées seulementEuropäisch eingestellt – Valenzforschung mit Parallelkorpora(2009)
; ; The aim of this research is to demonstrate with a case study the significance of corpus linguistics within the field of verb valency and bilingual lexicography. Specifically, we will introduce a corpus-based process that determines context-sensitive translations of polysemous word forms. Three steps are considered here in detail. First, text evidences of the verb einstellen in the monolingual Deutsches Referenzkorpus (DeReKo) will be examined with a collocation analysis. With help of the analytical instrument COSMAS II, the collocation profiles will then be summarized into a typology (senses and subsenses, valency structures and typical collocations). In a further step, the determined senses can be attributed to the corresponding translations of the word form einstellen in other languages (English, French and Italian) by means of the multilingual parallel corpus Europarl (Open Source Parallel Corpus OPUS). Finally, the results will be compared to the codifications of commonly used bilingual dictionaries. - PublicationMétadonnées seulement
- PublicationAccès libreSprachkompetenzen messen in Schule und Wissenschaft – Reflexionen anlässlich der Lancierung eines Forschungsprojekts(2009)Le présent article, consacré à la mesure de compétences langagières, met en évidence les similitudes et les différences entre tests informels (utilisés en classe) et tests standardisés (utilisés entre autres pour la recherche). Afin de concrétiser les réflexions d’ordre méthodologique, il présente les premiers résultats d’une étude longitudinale sur la maturité bilingue en Suisse. Cette recherche montre que les gymnasiens inscrits à cette filière obtiennent, dès le départ, des résultats de tests significativement supérieurs à ceux des élèves des classes parallèles servant de groupe témoin. L’article se termine par des considérations sur le débat actuel en rapport avec une éventuelle introduction de standards de formation dans le domaine des langues étrangères au niveau gymnasial.
- PublicationMétadonnées seulement
- PublicationMétadonnées seulementL'oeuvre de Rodolphe de Neuchâtel(Neuchâtel, 2006)
; ; ; ; De Reynier, Christian
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »