Voici les éléments 1 - 4 sur 4
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    Po, the Engineer - Constructivist Ideas in Paul Klee's Oeuvre
    (Munich: Hirmer, 2018) ;
    Lance Anderson
    The point of departure of this study is an oil-transfer drawing with watercolour details from 1922, which Paul Klee titled on the piece of cardboard as "Po", and in his handwritten catalogue of works as "Po, the Engineer". With this work, Klee is clearly responding to the new ideas of Constructivism, which where spreading from Russia at the time. By looking at a selection of works and manuscripts form Paul Klee's "Theory of Pictorial Form and Creative Design", the aim of the study is to demonstrate how, from 1922 onwards, the artist began to critically appropriate these Russian impulses, reshaping them to fit his own purposes, and parodying them to a certain extent, too.
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    The Bauhaus and the Russian avant-garde
    (Munich, London, New York: Prestel, 2017) ;
    Ian Pepper
    In 1995, Jean-Claude Marcadé declared that research into the relationship between the Bauhaus and the Russian avant-garde was essentially nonexistent. In recent years, new studies on the Hungarian Bauhaus master László Moholy-Nagy and his compatriots Lajos Kassák, Béla Uitz, and Alfréd Kemény, have yielded fresh insights into the development and transfer of ideas. The essay provides an overview of the most important mediators, publications, and private and state initiatives that undertook to promote exchange between the two sides.
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    « Le Bauhaus et la Russie »
    (: Viella, Rome, 2009-3-21)
    Le but de cette étude est de montrer, au travers d’exemples choisis, comment les fondements esthétiques et théoriques du constructivisme russe ont émergé, dès 1922, dans l’enseignement et la production artistique des maîtres du Bauhaus. Elle trace les voies qui ont amené la pensée constructiviste russe à se faire connaître du Bauhaus ; elle accorde un intérêt tout particulier à la littérature qui circulait au sujet de l’Avant-garde russe, mais également aux visites et aux conférences qu’ont pu donner d’éminents artistes russes, tels que Malévitch, El Lissitzky et Naum Gabo. De même, elle étudie les contacts qui liaient les artistes du Bauhaus aux Ateliers supérieurs d’arts et de technique (Vkhoutémas) de Moscou, qui deviennent au cours des années vingt le centre de l’Avant-garde russe. De plus, l’influence exercée par la Première Exposition d’Art Russe, qui s’est tenue à Berlin durant l’automne et l’hiver 1922, sur la production artistique des maîtres du Bauhaus et de leurs étudiants est également examinée.
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    « Das Bauhaus und Frankreich – Le Bauhaus et la France, 1919 –1940 »
    Compte rendu d'un ouvrage publié par le Deutsches Forum für Kunstgeschichte de Paris: «Das Bauhaus und Frankreich – Le Bauhaus et la France, 1919 –1940», sous la direction d’Isabelle Ewig, Thomas W. Gaehtgens et Matthias Noell (Passages, vol. 4), Deutsches Forum für Kunstgeschichte Paris, Berlin : Deutscher Kunstverlag, 2002 ». L'ouvrage présente les résultats d'un projet de recherche sur la réception du Bauhaus en France.