Options
Grossen Peretti, Michèle
Nom
Grossen Peretti, Michèle
Affiliation principale
Fonction
Ancien.ne collaborateur.trice
Identifiants
Résultat de la recherche
Voici les éléments 1 - 10 sur 43
- PublicationMétadonnées seulementArgupolis, a doctoral program on argumentation practices in different communication contexts(2009-8-22)
;Eemeren, Frans H. van; ; ; Rigotti, Eddo - PublicationAccès libreArgupolis : a doctoral program on argumentation pratices in different communication contexts(2009)
;van Eemeren, F. H.; ; ; Rigotti, E. - PublicationAccès libre
- PublicationMétadonnées seulementSocijalna interakcija i intelektualni razvoj(Beograd: Zavod za udzbenike i nastava sredstva - National publisher for texts Books and teaching material. (Traduction en serbe de "La construction de l'intelligence dans l'interaction sociale". Peter Lang, Berne - réédition 1996)., 2004)
; ; ; Schubauer-Leoni, Maria Luisa - PublicationMétadonnées seulement
- PublicationAccès libreInteractions sociales et appropriation de stratégies par l’enfant pour résoudre un problème : quelles méthodes ?(2004)
;Tartas, Valérie; ; Cette recherche s’inscrit dans une série de travaux recourant à une méthodologie alliant l’approche clinique piagétienne, expérimentale dans des situations différentes, et vygotskienne, afin de mettre en évidence les processus par lesquels l’appropriation de stratégies par l’enfant sera possible par l’observation attentive de son histoire d’apprentissage et afin de comprendre un peu mieux les conditions de la mobilisation ultérieure de ces apprentissages. La méthode utilisée consiste à placer les enfants dans trois ou quatre contextes différents, à observer leurs interactions et leurs conduites cognitives, notamment en fonction de leur niveau d’expertise initial par rapport à une tâche donnée : une phase I de prétest permettant d’apprécier le niveau initial de chaque enfant en interaction avec un adulte testeur, les enfants sont alors classés en « novices », « experts spontanés », une phase II de formation (selon des modalités qui varient) avec un adulte pour une partie des enfants novices qui deviendront ainsi des « experts formés », puis une phase III d’interaction entre « novice » et « expert » (soit spontané soit formé) et enfin une dernière phase IV « post-test », identique au pré-test., In line with a set of research which resorts on a methodology combining the clinic piagetian approach, the experimental approach of different settings and the Vygotskian approach, this article presents a study exploring the process by which the appropriation of strategies by the child will be possible by observing carefully his experience of learning. The methodology used consists in examining the peer interactions and the children’s cognitive activity in regard to their initial level of expertise in relation to a given task: a session (I) of pretest which allows to appreciate the initial level of each child in interaction with an adult, the children are then categorised in “novices” and “spontaneous expert”, a session (II) of training (with different modalities) with an adult for a part of novices who become then “trained experts”, then a session (III) of interaction between a novice and a (spontaneous or trained) expert and a last session (IV) or post-test, similar to the pretest. - PublicationAccès libre
- PublicationMétadonnées seulement
- PublicationAccès libreConstruction de l'interaction et dynamiques socio-cognitives(Berne: Peter Lang, 1997)
; ;Liengme Bessire, Marie-Jeanne; ; - PublicationAccès libreActual and perceived expertise : the role of social comparison in the mastery of right and left recognition in novice-expert dyads(1996)
; ; ;Liengme Bessire, Marie-JeanneIn line with the post-Piagetian strand, this article presents a study exploring the role of social comparison with regard to the individual benefits children might gain after a peer interaction session. 52 7-8 year-old children participated in the expenment. The task involved the recognition of right and left on one's own or another's body. The experimental design was a classical pretest-post-test design including an additional session in which the perceptions each child had of hisker own level of expertise and that of the partner were manipulated just before an interaction session between an expert and a novice. The expenmental manipulation consisted of inducing either an unequal (condition 1) or an equal (condition 2) perception of the expertise. Results showed that condition 2 brings about more progress among the novices than condition 1 in the substests which are the most easy to solve. Additional results conceming some characteristics of the interaction session are also reported.