Options
Petitjean, Cécile
Nom
Petitjean, Cécile
Affiliation principale
Fonction
Ancien.ne collaborateur.trice
Identifiants
Résultat de la recherche
Voici les éléments 1 - 10 sur 70
- PublicationAccès libreLe pouvoir des rires: des interactions en face à face aux conversations par texto(2018)This article focuses on the interactional achievement of laughter by providing an overview of the studies we carried out on various types of settings, including institutional interactions and text-based conversations. Using a conversation analytic approach (Sacks et al. 1974), we shed light on how participants finely and systematically mobilize laughter in order to jointly achieve specific social actions such as softening corrections, producing requests or managing topic trajectories. We also show that participants recurrently laugh so as to manage the interactional troubles emerging from the ongoing talk, both in institutional and online settings. By revealing to what extent participants manage to adapt their laughing procedures to the situational and technical contingencies of the interaction in which they are involved, this article aims to promote laughter as a central part of participant's interactional competences.
- PublicationMétadonnées seulementLe développement de la compétence d'interaction en langue seconde : état des lieux et illustrations empiriques(2017-12-1)
; ; Cet article interroge la nature et le développement de la compétence d’interaction en L2. Nous présentons d’abord un aperçu historique des évolutions qu’ont connues les recherches sur l’acquisition des L2 depuis l’émergence de la notion de compétence de communication jusqu’à l’intérêt actuel pour la compétence d’interaction, et nous discutons les principaux résultats des recherches en Analyse Conversationnelle sur le développement de la compétence d’interaction. Au travers de deux études empiriques sur les directives et l’humour en L2, nous montrons ensuite que le développement de la compétence d’interaction en L2 implique une diversification des ’méthodes’ interactionnelles mobilisées par les locuteurs pour accomplir des actions sociales, leur permettant de mieux adapter leurs conduites aux interlocuteurs et aux contingences situationnelles. - PublicationMétadonnées seulementDéveloppements actuels en Analyse Conversationnelle et recherches sur les interactions en français(2017-12-1)
; L’introduction de ce numéro met en lumière les développements que rencontre actuellement le domaine de l’Analyse Conversationnelle et le rôle qu’y jouent les recherches sur les interactions en français. Après un bref panorama épistémologique de cette approche et de la contribution spécifique des travaux issus du domaine francophone en sciences du langage, la présentation des articles composant ce numéro sera l’occasion d’évoquer les enjeux et les défis qui parcourent aujourd’hui le champ de l’Analyse Conversationnelle, comme par exemple la manière dont l’analyse des interactions sociales est susceptible de répondre à certains enjeux sociétaux ou l’enrichissement pouvant découler d’une orientation vers une perspective interdisciplinaire (tant sur le plan conceptuel que méthodologique). - PublicationMétadonnées seulement
- PublicationMétadonnées seulement
- PublicationMétadonnées seulement
- PublicationMétadonnées seulement
- PublicationMétadonnées seulement“Hahaha”: Laughter as a resource to manage WhatsApp conversations(2017-1-25)
; This study deals with the interactional achievement of laughter in WhatsApp conversations. We aim to describe how texters mobilize “transcribed” laughter (i.e. hahaha), and to what extent laughter is a resource for managing the interactional contingencies linked to the asynchronous nature of the written conversations in which participants are engaged. Using both a conversation analytic approach and quantification, we analyzed 43 WhatsApp conversations collected in the French-speaking part of Switzerland. By focusing on the position of laughter in a message, its sequential position, and the management of turn allocation before and after a message that contains laugh particles, we show that participants recurrently produce volunteered and unilateral laughs combined with assessments as responsive actions. However, depending on the position of laughter in the message and its sequential organization, participants orient to different courses of action. The first pattern includes standalone unilateral laughter (i.e. the message is composed only of laugh particles) that is followed by another message by the same speaker, in which he/she produces an assessment, leading to sequence closing and topic termination. In the second pattern, the speaker laughs in turn-initial position before producing an assessment in the same message; in this case, the next message is performed by the partner, providing him/her with the opportunity to prolong the ongoing topic. Laughter is thus a powerful resource in that it allows participants to orient to interactional moments that are particularly delicate to manage, especially in asynchronous conversations: message-taking and sequence closing/topic termination. Laughter thus opens a window onto how participants display expertise in the management of WhatsApp conversations. Given the impact that asynchronous exchanges may have in social life, the ability to exhibit an identity of “doing being” an expert of new communication technologies appears to be a key competence that deserves further investigation. - PublicationMétadonnées seulementInteractional competences in institutional settings: Young people between school and work(Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2017)
; ; ; ; ; ;Filliettaz, Laurent ;González-Martínez, Esther - PublicationMétadonnées seulementExpressing personal opinions in classroom interactions: The role of humor and displays of uncertainty(Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2017)
; ; ; ; ; ; ;Filliettaz, Laurent ;González-Martínez, Esther