Voici les éléments 1 - 5 sur 5
Vignette d'image
Publication
Accès libre

Enseignement du français : les apports de la recherche en linguistique. Réflexions en l’honneur de Marie-José Béguelin

2014, Avanzi, Mathieu, Conti, Virginie, Corminboeuf, Gilles, Gachet, Frédéric, Johnsen, Laure Anne, Montchaud, Pascal

Cet ouvrage propose une réflexion collective sur la manière dont l’enseignement du français peut tirer profit (des résultats) de la recherche en linguistique. Le passage de la recherche à l’enseignement pose des questions fondamentales : comment « traduire » les travaux de recherche vers les contenus d’enseignement ? Comment choisir parmi les résultats de la recherche ceux qui ont vocation à être adaptés utilement pour les besoins des apprenants ? Comment traiter le décalage souvent évoqué entre le contenu des moyens d’enseignement et l’état du savoir sur la langue ?

Pas de vignette d'image disponible
Publication
Métadonnées seulement

C-PROM-Task: A New Annotated Dataset for the Study of French Speech Prosody

2013-8-30, Avanzi, Mathieu, Rousier-Vercruyssen, Lucie, Gonzalez, Sylvia, Fossard, Marion, Schwab, Sandra

The aim of this paper is to describe C-PROM-Task, a dataset created and annotated in the same spirit as C-PROM [1]. CPROM-Task was annotated following a perceptually-based and computer-assisted procedure for the study of syllabic prominences, syllabic disfluences and two ranges of prosodic units. All told, C-PROM-Task comprises recordings and annotated TextGrids of story-telling by 20 native French speakers from Switzerland. The entire dataset is 2 hours 20 minutes long. Some observations are also made regarding accentuation (prominence rate), disfluence rate and phrasing (length of prosodic units) in the corpus.

Pas de vignette d'image disponible
Publication
Métadonnées seulement

La grammaire comme ressource pour interagir : réflexions autour de la compétence d’interaction en langue seconde

2014, Pekarek Doehler, Simona, Pochon-Berger, Evelyne, Stoenica, Ioana-Maria, Avanzi, Mathieu, Conti, Virginie, Corminboeuf, Gilles, Gachet, Frédéric, Johnsen, Laure-Anne, Montchaud, Pascal

Pas de vignette d'image disponible
Publication
Accès libre

An Acoustic Study of Penultimate Accentuation in Three Varieties of French

2012, Schwab, Sandra, Avanzi, Mathieu, Goldman, Jean-Philippe, Montchaud, Pascal, Racine, Isabelle

The aim of this paper is to provide an acoustical account of penultimate accentuation in some varieties of French. We compare stretches of spontaneous speech produced by 8 Swiss speakers (4 Neuchâtel speakers and 4 Wallis speakers, hereafter "regional varieties") with the productions of a group of 4 Parisian speakers (hereafter "standard variety"). The results of our study show that penultimate accentuation is less frequent in Parisian French than in the Swiss varieties. More interestingly, the study reveals that the phenomenon has different acoustic correlates not only between the standard variety and the regional varieties, but also within the two regional varieties: while Wallis speakers tend to be closer to Parisian speakers using melodic cues to mark their penultimate syllable as prominent, speakers from Neuchâtel tend to prefer using durational cues to do so.

Pas de vignette d'image disponible
Publication
Métadonnées seulement

Io vado n’est pas je vais: aller, un verbe « intransitif » pour les apprenants de FLE

2014, Kamber, Alain, Dubois, Maud, Avanzi, Mathieu, Conti, Virginie, Corminboeuf, Gilles, Gachet, Frédéric, Johnsen, Laure Anne, Montchaud, Pascal