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Bangerter, Adrian
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Bangerter, Adrian
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Professeur.e ordinaire
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adrian.bangerter@unine.ch
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- PublicationAccès libreApplicants' storytelling in behavioral interviews: examining the roles of technology, culture and response framing in interview processes, outcomes, and criterion validityLes entretiens d’embauche permettent aux recruteur-euse-s d’évaluer les caractéristiques des candidat-e-s dans le cadre d’une situation sociale où tou-te-s se rencontrent et échangent des informations les un-e-s sur les autres. Cependant, l’émergence de formats d’entretien digitaux comme les entretiens vidéo asynchrones (asynchronous video interview, AVIs) et de l’intelligence artificielle (IA) a transformé les entretiens, posant de nouveaux défis et de nouvelles opportunités. De plus, les comportements sociaux sont influencés par les normes culturelles, déterminant ainsi les comportements de chacun-e lors d’entretiens d’embauche. Cette thèse se concentre sur les processus d’entretien comme les réponses des candidat-e-s et les résultats comme les perceptions et évaluations des recruteur-euse-s en examinant le rôle du cadrage des réponses, des innovations technologiques et des dynamiques culturelles ; elle examine également la capacité des AVIs à prédire la performance au travail et le potentiel de l’IA pour aider les candidats dans ce processus. Quatre études ont été menées pour répondre à ces questions. L’étude 1 a exploré l’impact du cadrage émotionnel des réponses sur les évaluations des recruteur-euse-s. L’étude 2 a examiné la manière dont le média d’entretien et la culture de chacun-e affectent les réponses des candidat-e-s et la manière dont ils vont être évalués par les recruteureuse-s. L’étude 3 a investigué les effets des AVIs par rapport aux entretiens face à face sur les réponses et la performance des candidat-e-s ainsi que leur capacité à prédire la performance au travail. Finalement, l’étude 4 a développé des modèles utilisant l’IA pour identifier le contenu des réponses directement depuis des enregistrements audios de réponses dans le but d’ouvrir la voie à des plateformes de coaching automatisées pour les candidat-e-s. Les résultats ont montré que le cadrage émotionnel des réponses joue un rôle dans la manière dont les recruteur-euse-s les perçoivent et les évaluent. De plus, le médium d’entretien ainsi que les normes culturelles des candidat-e-s influencent le contenu des réponses et les perceptions des recruteurs. Néanmoins, les réponses des candidat-e-s et les évaluations des compétences sont comparables d’un médium à l’autre. De plus, les résultats montrent que les AVIs prédisent la performance au travail aussi bien que les entretiens face à face. Finalement, nos modèles utilisant l’IA démontrent qu’il est possible d’automatiser l’analyse du contenu des réponses à partir d’enregistrements audios de réponses. Cette thèse permet de mieux comprendre de ce qui influencent les réponses des candidat-e-s ainsi que les résultats des entretiens d’embauche et encourage à investiguer le potentiel de l’IA pour la préparation personalisée des entretiens. Elle apporte des implications pratiques pour la recherche et la pratique tout en discutant de ses limites. ABSTRACT Job interviews are a way for recruiters to assess applicants’ characteristics in a social encounter where recruiters and applicants meet and exchange information about each other. Yet, the emergence of technology-mediated interview formats such as asynchronous video interviews (AVIs) and artificial intelligence (AI) have transformed job interviews and pose new challenges and opportunities. Moreover, social behaviors are influenced by culture, thus governing one’s behavior in job interviews. This thesis focuses on interview processes such as applicants’ responses and outcomes, like recruiters’ perceptions and evaluations, examining the role of response framing, technological innovations and cultural dynamics; it also investigates the ability of AVIs to predict job performance and the potential of AI in helping applicants in this process. This thesis presents four studies that address these questions. Study 1 explored the impact of emotional framing in responses on recruiters’ evaluations. Study 2 examined how interview media and individuals’ culture affect applicants’ responses and recruiters’ perceptions of applicants. Building on this, Study 3 further examined the effects of AVIs versus face-to-face interviews on applicants’ responses and performance and established how well AVI helps predict job performance. Finally, Study 4 developed AI models to analyze the content of applicants’ responses, paving the way for automated coaching platforms for applicants. Findings indicate that the emotional framing of responses plays a role in how recruiters perceive them. Also, both the interview medium and applicants’ cultural background influence the content of responses and recruiters’ evaluations. However, the response content and interview performance were mostly comparable across interview media. Results also indicate that AVIs can predict applicants’ job performance as effectively as face-to-face interviews. Finally, our AI model demonstrates that it is possible to automate the analysis of response content from audio recordings. This thesis helps to understand what affects applicants’ responses and affects interview outcomes and encourages to further investigate the potential of AI to provide personalized interview training. It offers implications for interview research and practice and discuss its limits.
- PublicationAccès libreInternational use of laughter in bonobos and chimpanzees?(Neuchâtel : Université de Neuchâtel, 2024)
; ; ; Caroline FrynsAlthough laughter is generally associated with humor and was long thought to be uniquely human, growing evidence highlights its existence in other species like primates or rats. Research on nonhuman primates’ laughter emphasizes its emotionality and context-specificity as it mostly occurs during play or when tickled, whereas human voluntary laughter presents such functional flexibility that no classification system seems to exhaust its meaning. Although laughter is identified as a tool to coordinate joint actions by easing transitions between topics and by managing social relationships in humans, these patterns have not yet been investigated in other primates. Focusing on dyadic social play in two species of great apes, bonobos (Pan paniscus) and chimpanzees (Pan troglodytes), we explore the interaction of coordination (transition between moments of an interaction) and social relationships (rank differences and social bond strength) in predicting laughter presence (1/0) and type (contact/non-contact). We show not only that laughter is used to reengage play in apes, but also that non-contact laughter seems to be a specialized coordination tool used to intentionally reengage play-activity in apes, almost absent at other moments of the interaction, be it during the Main Body or at other transition points. Rank differences and social bond strength did not however appear significant predictors neither of laughter presence nor of type. Although the same patterns were observed between species and although laughter quantity was not directly assessed, bonobos showed a higher propensity to laugh during the Main Body of the interaction and when reengaging play than chimpanzees. - PublicationAccès libreThe content and spread of conspiracy theories(2023)
; La croyance aux théories du complot (TC) est associée à de nombreux préjudices sociétaux, notamment la violence, le refus des vaccins et l’extrémisme politique. Compte tenu de la vitesse et de l’intensité avec lesquelles les informations se propagent sur l’internet, il est urgent de comprendre ce que sont les TC et comment elles circulent. À travers quatre études, cette thèse de doctorat vise à atteindre cet objectif: comprendre le contenu et la diffusion des TC. Dans l’étude 1, nous avons développé le plus grand corpus de TC disponibleaujourd’hui, LOCO, qui permet d’explorer le contenu et la diffusion des TC. Une analyse du contenu linguistique a montré que les textes conspirationnistes sont axés sur la tromperie, le pouvoir et la domination. Les pages web conspirationnistes qui s’appuient sur un langage conspirationniste prototypique sont davantage partagées sur Facebook. Dans l’étude 2, nous avons constaté que les textes conspirationnistes sont plus interconnectés, plus hétérogènes sur le plan thématique et plus semblables les uns aux autres. Ces résultats ont apporté un soutien empirique solide à l’idée d’une vision globale du monde conspirationniste dans les récits conspirationnistes. Dans l’étude 3, nous avons développé des mesures pour évaluer les éléments de la pensée divergente et convergente dans les textes. Nous montrons que les textes conspirationnistes sont plus originaux, sémantiquement divergents et sophistiqués, mais moins adaptés à leur contexte et moins variables que les textes non conspirationnistes. Les résultats indiquent un déséquilibre entre la pensée divergente et la pensée convergente et peuvent expliquer l’accumulation de TC dans les systèmes de croyance des gens. Dans l’étude 4, nous avons conçu une étude de terrain pour comparer l’impact des médias sociaux et des biais cognitifs individuels sur le comportement de navigation en ligne vers des sites web classés en fonction de leur type et de leur force idéologique. Nous avons constaté qu’à mesure que l’idéologie conspirationniste des sites web augmente, la contribution des biais cognitifs individuels s’accroît au détriment du trafic provenant des médias sociaux. En résumé, les résultats obtenus dans le cadre de cette thèse ont des implications pratiques. En ce qui concerne le contenu des TC, la présence d’une mentalité conspirationniste qui émerge des textes représente une possibilité prévisible de développer des algorithmes pour la détection automatique des TC en ligne. En ce qui concerne la diffusion des TC, le fait de savoir que les biais cognitifs individuels favorisent l’accès aux sites web conspirationnistes suggère que les interventions au niveau individuel, telles que l’amélioration de la pensée critique, devraient être prioritaires dans la lutte contre la diffusion des TC. Belief in conspiracy theories (CTs) is associated with numerous societal harms, including violence, vaccine refusal, and political extremism. Given the speed and intensity with which information spread through the internet, there is a pressing need to understand what CTs are and how they circulate. Across four studies, This PhD thesis works towards this goal: understanding the content and spread of CTs. In Study 1, we developed the largest corpus of CTs available today, LOCO, that allows to explore the content and spread of CTs. An analysis of linguistic content showed that conspiracy texts are focused on deception, power, and dominance. Conspiracy webpages that rely on prototypical conspiratorial language are more shared on Facebook. In Study 2, we found that conspiracy texts are more interconnected, more topically heterogeneous, and more similar to one another. These results provided strong empirical support for an overarching conspiracy worldview in conspiracy narratives. In Study 3, we developed measures to assess elements of divergent and convergent thinking in texts. We show that conspiracy texts were more original, semantically divergent, and sophisticated, but less appropriate to their context and less variable compared to those in non-conspiracy texts. Results point to an imbalance between divergent and convergent thinking and may explain the accumulation of CTs within people’s belief systems. In Study 4, we devised a field study to compare the impact of social media and individual cognitive biases on online browsing behavior towards websites classified on ideological types and strength. We found that as the websites’ conspiratorial ideology increases, the contribution from individual cognitive biases increases at the expense of traffic from social media. In sum, results obtained from this thesis have practical implications. As for the content of CTs, the presence of conspiracy mentality that emerges from texts represents a foreseeable possibility to develop algorithms for the automatic detection of CTs online. In regard to the spread of CTs, knowing that individual cognitive biases drive access to conspiracy websites suggests that individual-level interventions, such as improving critical thinking, should be prioritized in the fight against the spread of CTs. - PublicationAccès libreCoordination processes in conversation : the cases of gaze in greetings and storytelling in teaching(2021)
; Anglais Throughout human evolution, face-to-face conversational interaction has been the primary means of communication in everyday life. It is the fundamental setting for human interaction and so ideal to gain insights into the nature of communication (Schegloff, 2007). Humans communicate primarily to solve problems of cooperation, and these cooperation problems are a source of evolutionary pressure that has shaped the nature of social interaction. This thesis focuses on the cases of two recurrent coordination problems in communication, and the behavioural adaptations specialised to resolve them. One recurrent interactional problem we face is how to begin face-to-face social interactions (Pillet-Shore, 2018). Contrary to what we might first think, social interactions do not begin by people simply starting to speak, instead they must engage with each other methodically through a combination of verbal and non-verbal cues in order to get into the interaction (Mondada et al., 2020). Gaze is specialised during greeting behaviour to solve this problem by initiating social interaction. Another recurrent interactional problem faced by all human cultures is passing on information and skills to prevent them from dying out from one generation to the next. This is commonly achieved through the social activity of teaching (Kline, 2015), particularly through the specialised teaching method of storytelling (Scalise Sugiyama, 2017). The cases of gaze in greetings and storytelling in teaching illustrate how humans have adapted to facilitate social interaction, providing broad insight into coordination processes in communication. Français Tout au long de l'évolution humaine, l'interaction conversationnelle en face à face a été le principal moyen de communication dans la vie quotidienne. Il s'agit du cadre fondamental de l'interaction humaine, ce qui est idéal pour comprendre la nature de la communication (Schegloff, 2007). Les humains communiquent principalement pour résoudre des problèmes de coopération, et ces problèmes de coopération sont une source de pression évolutive qui a façonné la nature de l'interaction sociale. Cette thèse se concentre sur les cas de deux problèmes récurrents de coordination dans la communication, et les adaptations comportementales spécialisées pour les résoudre. L'un des problèmes interactionnels récurrents auxquels nous sommes confrontés est de savoir comment commencer les interactions sociales en face à face (Pillet-Shore, 2018). Contrairement à ce que l'on pourrait penser, les interactions sociales ne commencent pas simplement par la parole, mais par une combinaison d'indices verbaux et non verbaux afin d'entrer dans l'interaction (Mondada et al., 2020). Le regard est spécialisé pendant le comportement de salutation pour résoudre ce problème en initiant l'interaction sociale. Un autre problème interactionnel récurrent auquel sont confrontées toutes les cultures humaines est la transmission d'informations et de compétences pour éviter qu'elles ne disparaissent d'une génération à l'autre. Ceci est communément réalisé par l'activité sociale de l'enseignement (Kline, 2015), en particulier par la méthode d'enseignement spécialisée de la narration (Scalise Sugiyama, 2017). Les cas du regard dans les salutations et de la narration dans l'enseignement illustrent la façon dont les humains se sont adaptés pour faciliter l'interaction sociale, fournissant un large aperçu des processus de coordination dans la communication. - PublicationMétadonnées seulementConference proceedings of the Young Researchers conference of the Centre for Research on Social Interactions (CRSI-YR)(: Travaux NEuchâtelois de Linguistique 68, 2018)
; ; ; ; ; - PublicationMétadonnées seulementInteractional competences in institutional settings: Young people between school and work(Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2017)
; ; ; ; ; ;Filliettaz, Laurent ;González-MartÃnez, Esther - PublicationMétadonnées seulementExpressing personal opinions in classroom interactions: The role of humor and displays of uncertainty(Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2017)
; ; ; ; ; ; ;Filliettaz, Laurent ;González-MartÃnez, Esther - PublicationAccès libreOrganisation interactionnelle des récits conversationnels par des jeunes candidats lors d'un entretien d'embaucheComme en témoigne une abondante littérature sur le sujet, produire un récit conversationnel constitue un moyen de présentation de soi efficace dans le contexte d’un entretien d’embauche. Cependant, les mécanismes d’implémentation de ces récits dans l’interaction demeurent à ce jour largement sous-explorés. La présente étude s’inscrit dans le cadre d’un projet de recherche plus vaste, portant sur les compétences interactionnelles déployées en contexte institutionnel par des jeunes dans leur trajectoire entre l’école et leurs débuts dans le monde professionnel (Interactional Competences in Institutional Practices : Young People between School and the Workplace, subside FNS CRSII1_136291). De ce projet est issu un livre retraçant les grandes étapes de ce parcours (Pekarek Doehler, Bangerter, de Weck, Filliettaz, Gonzalez-Martinez & Petitjean, à paraître). L’objectif de notre recherche consiste ainsi à observer les mécanismes interactionnels qui sous-tendent les activités de récits conversationnels, dans des entretiens d’embauche impliquant des jeunes candidats inexpérimentés, postulant pour leur premier emploi. Le récit conversationnel est ici défini comme étant un récit d’expérience personnelle, constitué d’un enchaînement temporel d’événements, et référant à un moment unique situé dans le passé. L’observation de ce phénomène a été effectuée sur la base d’un corpus de données authentiques d’entretiens d’embauche, enregistrées sur un support audio-visuel, dans deux administrations publiques et une entreprise privée de Suisse romande. Ancrée dans une perspective interactionniste, cette recherche explore l’organisation interactionnelle des récits conversationnels produits par des jeunes candidats lors d’un entretien d’embauche, en observant les techniques et ressources déployées par les participants dans l’accomplissement d’activités de récit. Cette étude contribue à une meilleure compréhension du récit dans le contexte institutionnel de l’entretien d’embauche, et procure des clés aux candidats et aux recruteurs sur les mécanismes permettant de produire un récit valorisant des compétences pertinentes pour le poste., As extensively demonstrated in the literature, storytelling in job interviews is a pervasive means for self-presentation. However, how these stories are interactionally implemented is still under-explored. This study is part of a broader project, about interactional competences in institutional practices by young people in their trajectories between school and the workplace (Interactional Competences in Institutional Practices : Young People between School and the Workplace, SNF grant CRSII1_136291). This project yielded to a book recounting the main stages of this path (Pekarek Doehler, Bangerter, de Weck, Filliettaz, Gonzalez-Martinez & Petitjean, in press). The goal of this study aims to observe the interactional mechanisms underlying storytelling activities in job interviews involving inexperienced young candidates, applying for their first job. Conversational storytelling is defined here as a story about a personal experience, made of a temporally ordered sequence of events, and refering to a unique time in the past. The observation of this phenomenon has been made on a corpus of naturally occurring data of job interviews, audio-video recorded, in two public organisations and one private company of the french speaking part of Switzerland. Grounded in an interactionist perspective, this research explores the interactional organisation of storytelling by young candidates in job interviews, observing the technics and resources deployed by the interactants to accomplish storytelling activities. This study gives a better understanding of storytelling in the institutional context of job interviews, and provides some keys to both candidates and recruiters about the mechanisms by which producing a meaningful storytelling, highlighting relevant skills for the job.
- PublicationAccès libreInteractional Competences in Institutional Settings: from School to the Workplace(: Palgrave Macmillan, 2017)
; ; ; ;Filliettaz, Laurent ;González-MartÃnez, EstherThis interdisciplinary volume brings together leading scholars from several disciplines to uncover the key to young people’s socialization within institutional settings, from school to the workplace. Among the questions they consider are: what aspects of interactional competence are relevant for participation in practical activities within those settings? What are the interactional procedures through which diverse facets of interactional competence are recognized, legitimized and assessed in the course of practical activities? How do these procedures shape and reflect social institutions and people's understanding of them? The collection discusses interactional competences across a variety of institutional settings, and reflects on the institutional order by scrutinizing how such competences are interactionally treated within everyday institutional practices. The volume enriches an interdisciplinary understanding of fundamental concepts in the social sciences and will therefore be of interest to those working within linguistics, sociology, education, psychology of work, and speech therapy. - PublicationAccès libreLe scepticisme du personnel infirmier envers les maladies infectieuses émergentes: héritage de la grippe pandémique A/H1N1(2016)
; La vaccination est le moyen le plus efficace pour prévenir et contenir la propagation du virus influenza (OMS, 2014). Le personnel infirmier est l’un des principaux groupes-cibles des recommandations de vaccination (CDC, 2006). Malgré cela, les taux de vaccination contre la grippe de ce groupe professionnel restent habituellement bas. La plupart des recherches investiguant la question de l’aversion à la vaccination emploient les théories de perception du risque et du comportement de santé. La pandémie de grippe A/H1N1 de 2009 est l’une des nombreuses maladies infectieuses récentes auxquelles le public a été confronté. Celles-ci ont été souvent moins graves que prévu et ont suscité un sentiment de fatigue du risque (Liao & Fielding, 2014). Cette thèse investigue la présence et la nature des attitudes sceptiques envers les maladies infectieuses émergentes (MIE) parmi les infirmiers/ères, et la mesure dans laquelle leur décision de vaccination sont aussi dues à l’adoption de telles attitudes. Le scepticisme envers les MIE se manifeste par des doutes quant au réel danger que représentent les maladies émergentes, ainsi que par de la méfiance dans les institutions censées lutter contre elles. L’étude 1 explore la façon dont les infirmiers/ères ont vécu la campagne de vaccination lors de la pandémie de grippe de 2009 et demande si les souvenirs de cet épisode révèlent des attitudes sceptiques envers les MIE. Cinquante-huit infirmiers/ères diplômé(e)s de quatre hôpitaux de Suisse romande ont été interviewé(e)s sur leur lieu de travail entre 2011 et 2012. Dans les mêmes hôpitaux, onze organisateurs des campagnes de vaccination ont également été interviewés afin d’observer des différences de perception de l’épisode pandémique et de la vaccination. Les résultats confirment la présence d’attitudes sceptiques parmi les infirmiers/ères, lesquelles se détachent des attitudes rationalistes des organisateurs des campagnes de vaccination. Au travers d’une étude transversale par questionnaire effectuée en 2013 auprès de 334 infirmiers/ères, employant une nouvelle échelle mesurant le scepticisme envers les MIE, l’étude 2 demande si le scepticisme envers les MIE constitue un prédicteur supplémentaire des intentions de vaccination du personnel infirmier contre la grippe saisonnière et pandémique, au-delà d’autres déterminants de vaccination connus, tels que les habitudes de vaccination, la perception du risque et la perception de la vaccination contre la grippe en tant que devoir professionnel. L’étude 2 se demande en outre si l’effet d’expériences négatives avec des pandémies passées sur les intentions de vaccination contre une future grippe pandémique transite par l’effet indirect du scepticisme envers les MIE. Les résultats montrent que le scepticisme affecte les intentions de vaccination du personnel infirmier à la fois contre la grippe saisonnière et contre une future grippe pandémique. Les expériences négatives avec des pandémies passées ont vraisemblablement forgé des attitudes sceptiques envers les MIE, qui, à leur tour, sont susceptibles de réduire les intentions de vaccination des infirmiers/ères contre une nouvelle grippe pandémique. Cette thèse présente et discute différentes contributions théoriques, de même que des pistes pour de futures recherches. Enfin, ce travail propose quelques implications pratiques., Vaccination is the most efficient way to prevent and contain the propagation of influenza viruses (OMS, 2014). Nurses are one of the main target groups for vaccination recommendations (CDC, 2006). However, nurses’ vaccination rates against influenza remain recurrently low. Much research has investigated nurses’ vaccination reluctance using theories of risk perception and health behavior. The 2009 H1N1 pandemic is one of the several recent recurrent emerging diseases people had to be confronted with, which has been less severe than predicted, and perhaps has led to risk fatigue (Liao & Fielding, 2014). This thesis assessed the presence and the nature of skeptical attitudes towards emerging infectious diseases (EIDs) among nurses, and whether nurses’ vaccination decisions are also due to the adoption of such attitudes. Skepticism towards EIDs is manifested by doubts about the real threat of emerging diseases and distrust in institutions engaged in the fight against them. Study 1 explored how nurses experienced the 2009 pandemic vaccination campaign and whether remembering the pandemic episode may reveal skeptical attitudes towards EIDs. Fifty-eight registered nurses of four hospitals of the French-speaking part of Switzerland were interviewed at their workplaces between 2011 and 2012. Eleven professionals in charge of vaccination campaigns from the same hospitals were also interviewed to observe potential differences in perceiving the pandemic episode and influenza vaccination. Results confirmed the presence of skeptical attitudes among nurses, which were different from the rationalist attitudes of persons in charge of vaccination campaigns. Through a cross-sectional questionnaire study among 334 Swiss nurses in 2013 using a new developed scale measuring skepticism towards EIDs, Study 2 assessed whether skepticism towards EIDs constitutes an additional predictor of nurses’ vaccination intentions against seasonal and pandemic influenza, after having controlled for other known determinants of influenza vaccination, such as vaccination habits, feeling at risk to catch the disease, and perceiving vaccination as a professional duty. Study 2 also investigated whether effect of negative past experiences with pandemics on vaccination intentions for a future pandemic transits trough the indirect effect of skepticism towards EIDs. Results showed that skepticism affected nurses’ vaccination intentions for both seasonal and pandemic influenza. Negative experiences with past pandemics may have forged skeptical attitudes towards EIDs, which in turn may reduce nurses’ vaccination intentions for a future pandemic influenza. Theoretical contributions as well as future research directions are discussed. Finally, practical implications are proposed.