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What Is the Nexus between Migration and Mobility? A Framework to Understand the Interplay between Different Ideal Types of Human Movement

2024, Piccoli, Lorenzo, Matteo Gianni, Ruedin, Didier, Achermann, Christin, Dahinden, Janine, Paula Hoffmeyer-Zlotnik, Nedelcu, Mihaela, Zittoun, Tania

Categorising certain forms of human movement as ‘migration’ and others as ‘mobility’ has far-reaching consequences. We introduce the migration–mobility nexus as a framework for other researchers to interrogate the relationship between these two categories of human movement and explain how they shape different social representations. Our framework articulates four ideal-typical interplays between categories of migration and categories of mobility: continuum (fluid mobilities transform into more stable forms of migration and vice versa), enablement (migration requires mobility, and mobility can trigger migration), hierarchy (migration and mobility are political categories that legitimise hierarchies of movement) and opposition (migration and mobility are pitted against each other). These interplays reveal the normative underpinnings of different categories, which we argue are too often implicit and unacknowledged.

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A plea for the ‘de-migranticization' of research on migration and integration

2016, Dahinden, Janine

Migration and integration research has been institutionalized over the last few decades. However, an increasing number of voices has been calling for more reflexivity, criticizing the nation-state- and ethnicity-centred epistemology that often informs this discipline. Consistently with this line of reasoning, I argue that migration and integration research originates in a historically institutionalized nation-state migration apparatus and is thus entangled with a particular normalization discourse. Therefore, this field of study contributes to reproducing the categories of this particular migration apparatus. This entanglement poses some serious dilemmas for this research tradition, dilemmas that ask for further consideration and possible solutions. My main proposition is to ‘de-migranticize' migration and integration research. I outline possible ways of doing so and discuss the consequences of such a strategy for the future of migration and integration studies.

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Verhandlung von Differenz unter Lehrpersonen mit Migrationshintergrund

2013, Porta, Celestina, Dahinden, Janine

Par la migration croissante en Suisse, le nombre des élèves issus de l'immigration a augmenté. Au regard de ce fait, la politique d'enseignement argumente que les enseignant-e-s ont besoin de certains 'compétences inter- ou bien transculturelles' qui doivent être transmises dans la formation pour permettre égalité de chances indépendant du contexte socioculturel dans le système scolaire. Dans le discours, un rôle spécial est attribué aux enseignant-e-s issus de l'immigration dont le nombre faible actuel faut être augmenté. Ils/elles posséderaient par leur histoire des capacités particulières et devraient se charger de l'intercompréhension, l'échange et le développement de consentement dans des classes culturellement diverses. Mais cet argument n'est jusqu'à présent pas empiriquement prouvé ou théoriquement fondé.

Le discours sociologique dit à ce sujet qu'un entendement normatif de la culture est à la base des réclamations pédagogiques. Une aperture transculturelle des institutions éducatives et la création des services migratoires spécifiques peuvent produire des nouveaux mécanismes d'exclusion. Cela revient à dire qu'une codification normative des différences ethniques-culturelles renforce l'inégalité des chances plutôt qu'elle les détrempe. Pertinent sont une distance critique et une approche réflexive - tant sur le niveau institutionnel que sur le niveau individuel.

Ma recherche qualitative se situe entre ces deux positions et pose la question globale comment des enseignant-e-s issus de l'immigration en Argovie négocient différence(s). Plus précisément j'analyse au moyen de dix entretiens semi-directifs ouverts comment les instituteurs/institutrices se positionnent dans des différentes domaines, qui sont: l'utilisation des termes, l'histoire migratoire personnelle, le concept de soi même que la biographie et la pratique professionnelle. Principalement il s'est montré que les enseignant-e-s issus de l'immigration opèrent des stigmatisations et des tracés de frontières s'il y a une compréhension de culture normative à la base. Cela est fait bien que les professeur-e-s aimeraient éviter des préjugés et poursuivent égalité et individualité comme principes dirigeants - justement à cause de leur histoire d'immigration.

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"A chacune son islam": réflexion anthropologique sur l'articulation d'une catégorie identitaire

2008, Talal, Noura, Dahinden, Janine

Ce travail se propose de formuler une réflexion anthropologique sur la pertinence de la catégorie migratoire : « les musulmans ». Depuis plusieurs années, il est régulièrement question dans les médias, de cette catégorie de migrants. Mais d’un point de vue anthropologique, cette désignation est problématique à plusieurs égards. Premièrement, de par son caractère normatif et prescriptif, elle dénote une approche essentialiste et réifiante des « musulmans ». Deuxièmement, quelle pertinence accorder à la catégorie « musulmans », alors que la définition même de « religion » est problématique ? Pour terminer, cette catégorie soulève également toute la question liée au sens et à l’utilisation du concept d’« identité ». qui, pour reprendre Brubaker (2004) : « tends to mean too much (when understood in a strong sense), too little (when understood in a weak sense), or nothing at all (because of its sheer ambiguity) » (Brubaker, 2004: 28). Afin de questionner la pertinence de cette catégorie, j’ai mené des entretiens individuels et des observations auprès de cinq femmes « musulmanes » migrantes résidant à Genève. J’ai tenté, par ce terrain, de rendre compte de la manière dont ces femmes activent, utilisent ou se réapproprient la catégorie identitaire : « musulmans ». Pour y parvenir, j’ai construit l’analyse des données à la lumière du concept analytique d’ « ethnicité ». Ce travail privilégie donc l’étude du point de vue émique en donnant la parole aux acteurs sociaux, sujets de ces processus de catégorisation. Il ne se veut pas documentaire, dans le sens où il n’a pas pour objectif de répondre à la question : « qui sont les « musulmans ?», mais plutôt d’amener le lecteur à être plus critique et réflexif quant à l’utilisation des catégories.

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Exploring the social organization of difference at the interface of mobility and peripherality: Ethnographic study in a Swiss valley

2023-06-28, Charmillot, Emmanuel, Dahinden, Janine

This thesis sheds ethnographic light on the small Swiss valley of Val-de-Travers, a region of 12,000 inhabitants located in the canton of Neuchâtel, on the border with France. Inspired by critical and reflexive studies on migration, it proposes an in-depth analysis of the discourses and daily practices that participate in the construction of a local order in constant negotiation, at the interface of different forms of mobility and lived and situated experiences of peripherality. Based on a qualitative field study conducted between 2019 and 2021, this thesis apprehends the Val-de- Travers through two of its main and interwoven characteristics. On the one hand, the diversity of past and present mobilities that intersect. Indeed, for decades, countless foreign workers, cross-border workers, tourists, refugees, and residents of other Swiss regions have been crossing the region to work or live there. At the same time, young people, job seekers, families and retirees have left the valley in search of professional, educational, or economic opportunities. On the other hand, the Valley is characterized by its peripherality: a complex set of experiences and imaginaries that refer both to its asymmetrical political and economic relationship with a neighboring city (Neuchâtel); to a romantic celebration of the valley’s authenticity as a rural periphery sheltered from globalization and modernization; a supposedly superior value of seemingly unconditional solidarity; a region characterized by scattered settlement and low population density in public spaces; a region adjacent to a national border; or a tourist region with natural sites and industrial heritage. By adopting a posture at the interface, this thesis explores how the different forms of mobility that traverse and shape the valley articulate, resonate, or come into tension with the lived and imagined experiences of peripherality; and vice versa. Indeed, the position and evolution of the valley in the global, national, and cantonal political economy contribute significantly to the daily dynamics of selfidentification and social categorization. This thesis thus seeks to understand how people who visit, live, or work in this place make sense of their daily environment and negotiate the social organization of difference, namely the way in which differences between individuals and collectives, and the social categories associated with them, are produced, represented, appropriated, and organized. It shows how the lived and situated experiences of these different dynamics generate discourses and practices that participate in the emergence of an (imagined) community characterized by the coherent assemblage of its heterogeneity. By focusing on the everyday experiences of ordinary people, it also highlights how the categories, boundaries and regulations of the nation-state permeate everyday life and articulate with other social and symbolic differentiations beyond ethno-national categories and governmental logics. In the form of a collection of scientific articles, the analysis is composed of three parts, each illuminating not only specific dynamics of the articulation between mobilities and peripherality, but also proposing specific and original conceptualizations to approach this articulation. The first paper explores the emergence of what I call an imagined community of fate, which can be understood as the result of dynamic and nested forms of boundary-work in which the most important categories and markers are socioeconomic rather than nation and ethnicity based. The second article documents the discourses and everyday practices that participate in the emergence of a regime of (im)moral mobilities. Exploring in particular border mobilities (whether to work or to buy goods and services), I demonstrate how ordinary inhabitants categorize these mobilities in terms of good or bad and put in place informal strategies of regulation. The third article explores how the presence of people assigned to stigmatized categories of difference – in this case, refugees, cross-border workers and “cas sociaux” – generates varied and interrelated representations of experiences of peripherality. Depending on the situation, these categories of difference are presented as familiar strangers, as space invaders, or as peripheral figures.

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Home sweet home?: la fabrication du chez-soi après la migration

2016, Genini, Laura, Zittoun, Tania, Dahinden, Janine

Dans ce travail de mémoire, il est question des enjeux relatifs au concept du chez-soi après l’expérience migratoire. La fabrication du chez-soi dans le cas de réfugiés résidant en Suisse depuis plusieurs années y est plus particulièrement abordée. Après avoir identifié les ruptures que les migrants ont été amenés à vivre à la suite de la migration, l’attention est portée sur les ressources qu’ils ont pu mobiliser afin d’y faire face et de donner un sens à leurs expériences. Dans ce contexte, entre rupture et continuité, l’analyse est concentrée sur les stratégies individuelles mises en place pour se fabriquer un sentiment de chez-soi dans un nouvel environnement. En identifiant et en comprenant les plusieurs manières dont le chez-soi peut se manifester et évoluer tout au long de la trajectoire de vie des individus, la recherche vise à découvrir les dimensions qui peuvent entrer en jeu dans ce processus de construction.

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Cabaret Dancers’s Transnationality

2010, Dahinden, Janine

Cabaret dancers working in night clubs in Switzerland represent a heterogeneous group that embodies a particular form of female mobility. Some of them are genuinely “world travelers”: they work in erotic clubs in Switzerland, Japan, or Lebanon, go home regularly to be with their children or their families, or continue their education. In this article, I am interested in understanding the factors influencing the specific transnational formation of cabaret dancers. Analysis of interviews with cabaret dancers reveals that their specific form of transnationality is the result of the transnational nature of the sex industry, the women’s ability to form “weak” ties with a range of local actors, their own resourcefulness in terms of mobility, and the opportunity structure of the local context in Switzerland. Their transnational formation, which relies highly on mobility and a specific “knowledge of how to move,” is also related to their activities as sex workers in the context of (globally and locally) constructed ideas about ethnicity and sexuality.

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L’élan bénévole: Une analyse compréhensive de l’engagement bénévole auprès des migrant·e·s en Suisse romande. Contextes, motivations, pratiques et enjeux réflexifs

2017, Ruiz, Léone, Dahinden, Janine

Ce travail de mémoire propose d’aborder une perspective compréhensive de l’engagement bénévole auprès des migrant-e-s en Suisse romande. L’analyse des discours des personnes engagées tente d’appréhender la complexité des enjeux qui entourent leurs parcours au sein de collectifs d’engagement variés (associations, institutions et collectifs citoyens). Il sera possible d’entrevoir les motivations qui les ont poussés à s’engager ainsi que les processus entourant les pratiques et les enjeux qu’ils soulèvent. Seront également abordées les questions de désengagement ainsi que des interrogations particulières des bénévoles face à cet engagement spécifique dans le domaine de la migration. En trame de fond, se dessine l’importance du contexte sociopolitique et des éléments structurels qui jouent un rôle prédominant dans l’engagement des bénévoles auprès des migrant-e-s.

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Switzerland

2015, Dahinden, Janine

The multiethnic and multilinguistic character of Switzerland has represented a puzzle for major scholars on European nationalism since the nineteenth century. Research shows that this multiethnicity is a pivotal element of pride and central to the common Swiss imaginary of a “nation of will,” which embraces local, cantonal, and linguistic identities. In parallel, this particular case of collective nation building created strong and exclusive boundaries against immigrants and foreigners along national lines, thus ethnicizing and culturalizing immigrant policies and the naturalization regime.

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L'après-séjour d'une maison d'accueil: quels sont les défis rencontrés et les soutiens reçus lors du processus de ré-intégration

2009, Weilenmann, Julia, Dahinden, Janine

En Suisse, seize maisons d’accueil offrent un lieu de refuge pour des femmes ayant subi des violences domestiques. Ce travail cherche à décrire et à comprendre comment les femmes ayant vécu dans une maison d’accueil à Zürich continuent leur vie après le séjour institutionnel. Je m’intéresse aux défis rencontrés par les femmes et comment elles les assument ; auprès de qui cherchent-elles de l’aide, qui les soutient, et sous quelle forme ? Afin de mieux comprendre le processus de ré-intégration après un séjour dans une maison d’accueil, différentes méthodes d’entretien avec plusieurs acteurs ont été utilisées : d’une part des entretiens semi-directifs avec des représentantes de six institutions spécialisées dans la violence domestique à Zürich et d’autre part des récits de vie et des entretiens portant sur le réseau social de trois femmes ayant vécu dans une maison d’accueil à Zürich. Mon étude relève que les institutions soutiennent les femmes dans les préparations de l’après-séjour, mais qu’elles n’offrent pas un suivi post-hébergement officiel. Pourtant un tel suivi est actuellement en discussion. Les entretiens avec les anciennes résidentes montrent que l’après-séjour est perçu par les femmes comme une période marquée par des ruptures et des défis accumulés qui diffèrent selon leur situation individuelle (entre autres les travaux d’administration liés à la séparation, les réactions de l’entourage, l’éducation des enfants). Les soutiens reçus sont fonctions de la diversité et de la structure du réseau social des femmes, ainsi que des ressources dont elles disposent. L’analyse des réseaux sociaux des anciennes résidentes des maisons d’accueil renforce l’idée que les femmes migrantes sont fréquemment plus démunies en ressources que les femmes autochtones. En raison de l’absence d’un réseau social et des ressources qu’il peut offrir, les femmes migrantes sont souvent d’avantage dépendantes du soutien provenant des institutions que les femmes autochtones., In der Schweiz bieten sechzehn Frauenhäuser gewaltbetroffenen Frauen einen Zufluchtsort. Mich interessiert ; mit welchen Herausforderungen und Schwierigkeiten die Frauen nach dem institutionellen Aufenthalt konfrontiert sind. Wie gehen sie damit um? Wo finden sie Unterstützung und in welcher Form? Um den Prozess der Wiedereingliederung nach einem Frauenhausaufenthalt besser zu erfassen ; arbeitete ich mit verschiedenen Untersuchungsmethoden: Mit Vertreterinnen von sechs spezialisierten Zürcher Institutionen im Bereich Häusliche Gewalt führte ich semi-strukturierte Interviews durch. Bei drei ehemaligen Bewohnerinnen von Zürcher Frauenhäusern wählte ich das narrativ-biographische Interview und die Erhebung ihrer persönlichen Netzwerke als Vorgehensweise. Die Untersuchung zeigt ; wie die Institutionen für die Frauen hilfreich sind ; die Zeit nach einem Frauenhausaufenthalt vorzubereiten. Eine offizielle Nachbetreuung gibt es nicht ; Diskussionen darüber sind jedoch im Gange. Aus den Gesprächen mit den ehemaligen Bewohnerinnen wird ersichtlich ; dass die Zeit nach einem Aufenthalt in einem Frauenhaus von Brüchen geprägt ist und welchen unterschiedlichen Herausforderungen die Frauen hauptsächlich begegnen: Administrative Arbeiten wegen der Trennung ; Reaktionen ihres Umfelds und die Kindererziehung. Ob und wie die Frauen unterstützt werden ; hängt von der Diversität und der Struktur ihrer sozialen Netze und den ihnen verfügbaren Ressourcen ab. Die Analyse der sozialen Netzwerke der drei ehemaligen Frauenhausbewohnerinnen verstärkt die Annahme ; dass Migrantinnen vielfach auf weniger Ressourcen zurückgreifen können als Einheimische. Dies erklärt sich unter anderem durch das Fehlen eines sozialen Netzes oder der dort vorhandenen Mittel. Dadurch sind Migrantinnen oftmals stärker auf die Unterstützung der Institutionen angewiesen.