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    Reduktion der Energienachfrage von Haushalten – erfolgversprechende Schritte auf einem langen Weg
    (Basel SCCER-CREST Work Package 2, 2018-4-30)
    Burger, Paul
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    Brosch, Tobias
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    Carabias-Hutter, Vicente
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    Hahnel, Ulf
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    Hille, Stefanie
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    Moser, Corinne
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    Schubert, Iljana
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    Sohre, Annika
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    Trotz grosser Erfolge der Effizienzmassnahmen in den letzten 20 Jahren ist der Weg zum Erreichen der Reduktionsziele der schweizerischen Energiestrategie noch immer lang und steinig. Auf diesem Weg spielen die Haushalte mit ihrem Anteil von rund 50% am Verbrauch eine zentrale Rolle. Um substantielle Reduktionen bei den Haushalten zu erreichen, werden grosse Anstrengungen aller Akteure aus Staat, Wirtschaft und Zivilgesellschaft notwendig sein. Dieses White Paper gibt Empfehlungen zur Reduktion des Energieverbrauchs der Haushalte. Dabei liegt der Schwerpunkt auf Empfehlungen zur allgemeinen Konzeption von Einsparprogrammen und nicht auf spezifischen Massnahmen. Das White Paper basiert auf Forschungsergebnissen aus dem SCCER CREST sowie ausgewählten weiteren Studien. Insbesondere stellt der im Rahmen des SCCER CREST Work Package 2 entwickelte Swiss Household Energy Demand Survey (SHEDS) eine wichtige Grundlage dar. Er wurde bislang zweimal (2016 und 2017) mit einem reprä- sentativen Sample von 5‘000 Teilnehmenden durchgeführt. Durch die Kombination verschiedener wissenschaftlicher Ansätze bildet er eine einzigartige Basis für die Analyse des Energieverbrauchs der Haushalte. Auf der Basis der bisherigen Erkenntnisse werden folgende Empfehlungen gegeben: 1. Um eine grössere Wirkung von Massnahmen zur Realisierung des vorhandenen Effizienzpotentials in Haushalten zu erreichen, sollten diese zielgruppenspezifisch ausgerichtet werden. Ein „One Fits All“-Ansatz ist nicht zielführend. 2. Um eine grössere Wirkung von Informationskampagnen zu erzielen, sollten diese spezifisch auf Haushalte zugeschnitten sein. Sie sollten jeweils Vorschläge für die Reduktion des Verbrauchs beinhalten und Hinweise auf mögliche Einsparungen geben. 3. Nudges könnten dort eingesetzt werden, wo über bekannte kognitive oder emotionale Eigenschaften der Individuen „low-cost“-Effekte erzielt werden können. 4. Kantone, Städte und Gemeinden sollten mit Mittelspersonen (z.B. von Wohnbaugenossenschaften, Freizeitvereinen etc.) zusammenarbeiten, wenn Vertrauen, soziale Normen und Innovativität (Spassfaktor) eine grosse Rolle spielen. 5. Um die Reduktionsziele zu erreichen, sollten auch die strukturellen Faktoren adressiert werden. Insbesondere sind die energetischen Folgen von Entscheidungen in anderen Politikbereichen zu berücksichtigen.
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    Interactions in Swiss Households’ Energy Demand: A Holistic Approach
    (Neuchâtel University of Neuchâtel Institut de Recherches Economiques (IRENE), 2017) ; ;
    This article explores the interactions between direct and embodied energy requirements of households in Switzerland in order to assess the net impacts of standard energy policies focusing exclusively on direct energy use. For this purpose, we estimate direct and embodied energy demand of Swiss households by combining consumption data of a national expenditure survey with corresponding data on energy intensity mainly from life-cycle analysis. We find strong evidence of complementarity between direct and grey energy by first estimating model parameters in a system of equations setup. In particular, the analysis of various socio-economic and psychological determinants allows us to identify a non-linear relationship between energy demand and income, which suggests that energy possesses certain “luxury features” that go beyond staple resources. An additional indication that households in Switzerland use direct and indirect energy in a complementary manner is provided by the coefficient of cross-equation correlation of residuals in our system. Finally, we analyze the causal relationship between both energy domains by the method of instrumental variables and find indicative evidence of a positive causal effect of embodied on direct energy demand, but not the other way round. From a policy perspective, our findings are important as they suggest that the wide-spread policies targeting direct energy consumption are unlikely to cause a substantial shift in household energy demand from the direct to the indirect domain.
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    Advances in understanding energy consumption behavior and the governance of its change – outline of an integrated framework
    (2015-6-15)
    Burger, Paul
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    Bornemann, Basil
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    Brosch, Tobias
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    Carabias-Hütter, Vicente
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    Lena Hille, Stefanie
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    Moser, Corinne
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    Ramseier, Céline
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    Samuel, Robin
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    Sander, David
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    Schmidt, Stephan
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    Sohre, Annika
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    On the intergenerational transmission of preferences
    Recent contributions in economics have argued for a re-introduction of preference-based approaches to economic behavior and have called for an empirical investigation of preferences in order to overcome the prevalent skepticism against such explanations within the discipline. The present paper contributes to this discussion by assessing the extent, specificity, and malleability of preference transmission from parents to their children, and thus provides evidence for the clustering of preferences along family lines. Using data on eight activity choices from the British Household Panel Survey, we find strong (and positive) correlations between preferences of parents and their adult children. These correlations are found to be robust to a wide number of robustness checks but to vary considerably across activities, suggesting that parents may have more influence over some preferences than over others. Further investigations also show that this influence is surprisingly robust to a wide number of potentially intervening factors. © 2012 Springer Science+Business Media New York.
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