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Outils de gestion du diabète et place des émotions dans l’Éducation Thérapeutique du Patient

2024, Dos Santos Mamed, Marcelo, Grossen Peretti, Michèle

Cette contribution a pour but de mettre en lumière le rôle majeur de la sociomatérialité dans la gestion du discours et des émotions dans un contexte spécifique de prise en charge de personnes vivant un diabète (type 1 ou 2). Ce contexte, connu sous les termes d’Éducation Thérapeutique du Patient (ETP), renvoie à un ensemble de pratiques d’enseignement visant à permettre aux personnes concernées d’acquérir des comportements d’autosoin qui améliorent leur santé et évitent des complications à long terme.

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Perspectiva sócio-histórica da educação terapêutica do paciente: O corpo explicado

2020-12-23, Dos Santos Mamed, Marcelo

Due to the high prevalence of diabetes in the world, educational approach has been gradually introduced as a strategy to hinder its potential complications. Therapeutic patient education (TPE) is rarely described as a practice, although it is recognised as an effective strategy and as a new form of relationship in health care. Studies related to TPE have largely focused on the biomedical results of these interventions. By means of explanation, the main discursive procedure for the professional activity of TPE, doctors, nurses and dietitians align themselves in the transmission of the knowledge that is necessary for the daily management of diabetes. Inspired by a socio-historical perspective, this article offers an analysis of the explanation as a situated professional activity. Using theoretical tools from disciplines such as Linguistics and Clinic of Activity, this study attempts to understand the accomplishment of the explanation in this specific context of health care. Using a simple self-confrontation method, we propose an analysis of Denise’s (a dietitian who works in a TPE team in the French-speaking region of Switzerland) explanation in two ways: a) the interactive analysis of the explanation; b) Denise’s discourse analysis as she analyses her own explanatory activity while watching a recorded video. The analysis points to the explanatory process as an interactive and dialogical accomplishment which updates the representations of the body and the patient guided by the psychological dimensions of professional activity.

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Filière diabéto-pédiatrique de l'Est vaudois: vers une modélisation des soins de proximité?

2016-7-1, Dos Santos Mamed, Marcelo, Chinet, Léonie, Matthys, Fabienne, Hagon-Traub, Isabelle

Apprendre à vivre avec une maladie chronique est un des défis majeurs auxquels est confronté le monde de la santé aujourd'hui, tant au plan de l'individu que de la société dans son ensemble. Le diabète de type 1, qui touche des individus jeunes et leur entourage, suscite le développement de nouvelles offres de soins. Ainsi, des structures de proximité, insérées dans le réseau régional, faciles d'accès et répondant aux besoins des patients et de leur entourage, sont prometteuses car elles favorisent le processus d'autonomisation tant chez les personnes concernées que leur entourage.