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Bonnefoit, Régine
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Bonnefoit, Régine
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Professeure ordinaire
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regine.bonnefoit@unine.ch
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Voici les éléments 1 - 7 sur 7
- PublicationAccès libreErnst Ludwig Kirchner’s View of Gender Roles Based on His Woodcut Cycle on Petrach’s Triumph of LoveThe History of the Creation of Kirchner's illustrations for Petrach's Triumph of Love. In them Kirchner pictured the development of his own relationship with Erna Schilling, his companion from 1912 until his suicide in 1938. Since a majority of the eight woodcuts picture the "conflicts" Kirchner mentions, their content can be classed under the rubric "Battle of the Sexes.”. This subject, introduced in literature, has dominated painting, sculpture, and music since the mid-nineteenth century.
- PublicationAccès libre"A Sea Ringed with Visions" – Oskar Kokoschka’s Reception of Sigmund Freud’s Theories in His London YearsThis chapter examines Oskar Kokoschka's reception of Freud’s theories from 1938 onwards. In London, the artist is part of networks of emigrants and British intellectuals in which circles psychoanalysis is discussed with zeal. These include Herbert Read, Antoine Graf Seilern, and the Prague-born art historian Joseph P. Hodin. From the 1950s onward, Hodin commissioned six specialists for Expression-research and psychologists to “psychoanalyze” the artist. In 1971, he published Oskar Kokoschka. A Psychography based on their findings, and in it tried out a new form of biography, which was made possible in Britain only through the widespread knowledge of Freud's teachings. Kokoschka tried to present himself as an artist familiar with psychoanalysis by insisting that his early essay On the Nature of Visions (1912) be included in his first English-language monograph by émigré Edith Hoffmann (1947). In his essay, he compares consciousness with the surface of a lake from which visions emerge from hidden layers of the soul and create rings. The example of Kokoschka's triptych The Prometheus Saga shows how the artist, in the milieu of Count Seilern, introduced symbols into his painting in 1950, which suggest his knowledge of castration theories as developed by Freud and Anton Ehrenzweig in their interpretations of ancient myths.
- PublicationAccès libreKlang und Stille im Werk von Oscar WiggliAnhand von fünf Arbeiten Oscar Wigglis (1927–2016) soll gezeigt werden, mit welchen Mitteln und Techniken und auf welcher theoretischen Grundlage der Künstler Klang und Stille in seinen Bildwerken visualisiert und in seinen elektroakustischen Kompositionen gestaltet. In einige Ausstellungen integrierte Wiggli seine eigenen Musikkompositionen, um zu untersuchen, wie die Klänge und die oft längeren Pausen zwischen diesen, die Wahrnehmung seiner Skulpturen durch die Besucher verändert
- PublicationAccès libreKokoschkas Kampf um Anerkennung in England und in den USA nach 1938Am 17. Oktober 1938 landete Oskar Kokoschka mit seiner Freundin Olda Palkovská als mittelloser Flüchtling mit tschechoslowakischem Pass auf dem Croydon Airport bei London. Nicht zum ersten Mal in seinem Leben musste er sich nach einem Landeswechsel einen neuen Kreis von Auftraggebern und Mäzenen aufbauen. Als extrovertierter Netzwerker hatte er bereits von Prag aus Kontakte zu wichtigen Persönlichkeiten der britischen und amerikanischen Kunstwelt geknüpft. Mit Hilfe von teilweise noch unbekannten Briefen sollen Kokoschkas Strategien in der Suche nach Aufträgen für Porträts von Politikern, hohen Würdenträgern, wohlhabenden Unternehmern und Kunstsammlern aufgezeigt werden. Kokoschka zielte als Porträtist zeitlebens auf international bekannte Persönlichkeiten, auf dass sein Name auf ewig an die ihrigen gebunden sei. Um die nötigen Kontakte zu knüpfen, schickte er einflussreiche Mittelsmänner voraus. Unter diesen waren viele Emigranten, die nach dem Anschluss Österreichs bzw. dem Münchner Abkommen nach England oder in die USA geflohen waren.
- PublicationAccès librePaul Klee. Sa théorie de l’artCet ouvrage se propose d’offrir une vue d’ensemble de l’état actuel de la recherche sur Paul Klee, de familiariser le lecteur avec les singularités majeures de l’artiste et de lui présenter les instruments de travail actuellement disponibles pour aborder son œuvre. Il est centré sur la théorie de l’art telle qu’elle fut enseignée par Klee au Bauhaus, selon les lois de la mise en forme ou Gestaltung.
- PublicationAccès libreJohann Wilhelm Baur (1607–1642) – Ein Wegbereiter der barocken Kunst in DeutschlandThèse de doctorat: Redécouvert au début du 20e siècle après plus d’un siècle d’oubli, le miniaturiste, dessinateur et graveur strasbourgeois Johann Wilhelm Baur a partagé sa carrière entre Rome, Naples et Vienne. Après une formation de dix ans dans l’atelier de Friedrich Brentel, il quitte vers 1628 sa ville natale pour entreprendre l’incontournable voyage en Italie. Peu d’artistes allemands de la première moitié du 17e siècle ont obtenu aussi rapidement la faveur des Farnese, Colonna, Orsini, Borghese et surtout du futur cardinal Mazarin. Sensibilisé par Brentel à l’art de Paul Bril et d’Adam Elsheimer, Baur réalise des miniatures sur parchemin très prisées alors des collectionneurs romains. Créateur des « vedute » de luxe, il transpose les vues gravées de Rome en miniatures à la gouache. Ce genre lui assure le succès dès son arrivée en 1637 à Vienne, où la cour de Ferdinand III nourrit un véritable engouement pour l’ « italianité ». Parallèlement à cette activité de védutiste, Baur réalise de 1639 à 1641 le chef-d’œuvre de sa carrière, l’illustration des Métamorphoses d’Ovide en 151 planches gravées à l’eau-forte. Baur est l’une des personnalités prépondérantes dans la diffusion en Allemagne de l’expression du baroque romain à son apogée.