Voici les éléments 1 - 5 sur 5
  • Publication
    Accès libre
    "A Sea Ringed with Visions" – Oskar Kokoschka’s Reception of Sigmund Freud’s Theories in His London Years
    (London: Palgrave MacMillan, 2020)
    This chapter examines Oskar Kokoschka's reception of Freud’s theories from 1938 onwards. In London, the artist is part of networks of emigrants and British intellectuals in which circles psychoanalysis is discussed with zeal. These include Herbert Read, Antoine Graf Seilern, and the Prague-born art historian Joseph P. Hodin. From the 1950s onward, Hodin commissioned six specialists for Expression-research and psychologists to “psychoanalyze” the artist. In 1971, he published Oskar Kokoschka. A Psychography based on their findings, and in it tried out a new form of biography, which was made possible in Britain only through the widespread knowledge of Freud's teachings. Kokoschka tried to present himself as an artist familiar with psychoanalysis by insisting that his early essay On the Nature of Visions (1912) be included in his first English-language monograph by émigré Edith Hoffmann (1947). In his essay, he compares consciousness with the surface of a lake from which visions emerge from hidden layers of the soul and create rings. The example of Kokoschka's triptych The Prometheus Saga shows how the artist, in the milieu of Count Seilern, introduced symbols into his painting in 1950, which suggest his knowledge of castration theories as developed by Freud and Anton Ehrenzweig in their interpretations of ancient myths.
  • Publication
    Accès libre
    Kokoschkas Kampf um Anerkennung in England und in den USA nach 1938
    (Heidelberg, Berlin: Kehrer, 2018)
    Am 17. Oktober 1938 landete Oskar Kokoschka mit seiner Freundin Olda Palkovská als mittelloser Flüchtling mit tschechoslowakischem Pass auf dem Croydon Airport bei London. Nicht zum ersten Mal in seinem Leben musste er sich nach einem Landeswechsel einen neuen Kreis von Auftraggebern und Mäzenen aufbauen. Als extrovertierter Netzwerker hatte er bereits von Prag aus Kontakte zu wichtigen Persönlichkeiten der britischen und amerikanischen Kunstwelt geknüpft. Mit Hilfe von teilweise noch unbekannten Briefen sollen Kokoschkas Strategien in der Suche nach Aufträgen für Porträts von Politikern, hohen Würdenträgern, wohlhabenden Unternehmern und Kunstsammlern aufgezeigt werden. Kokoschka zielte als Porträtist zeitlebens auf international bekannte Persönlichkeiten, auf dass sein Name auf ewig an die ihrigen gebunden sei. Um die nötigen Kontakte zu knüpfen, schickte er einflussreiche Mittelsmänner voraus. Unter diesen waren viele Emigranten, die nach dem Anschluss Österreichs bzw. dem Münchner Abkommen nach England oder in die USA geflohen waren.
  • Publication
    Accès libre
    Kokoschka-Dürrenmatt. Le mythe comme parabole
    (Neuchâtel: Centre Dürrenmatt Neuchâtel, 2018)
    Le point de départ de cette publication est un poème que Dürrenmatt dédie à Kokoschka au début des années 1960. Le 25 mars 1960, les deux artistes se rencontrent dans la maison de Kokoschka à Villeneuve, près de Montreux. Par la suite, Dürrenmatt écrit le poème À Oskar Kokoschka, qui est exposé ici pour la première fois. Il contient un hommage au tableau monumental Les Thermopyles (1954) de Kokoschka ainsi qu’un plaidoyer en faveur d’un art figuratif. Durant la Deuxième Guerre mondiale, Dürrenmatt a également traité du destin des 300 Spartiates qui, en 480 av. J.-Chr., sous le commandement du roi de Sparte Léonidas, s’opposèrent à l’envahisseur perse aux Thermopyles. Pour les deux artistes, la bataille antique sert de parabole aux conflits de leur temps, la Deuxième Guerre mondiale ou la guerre froide. La publication propose un éclairage sur la manière dont Kokoschka et Dürrenmatt se sont emparés de mythes antiques pour critiquer leur propre époque. Par de nombreux documents, elle montre également comment la bataille des Thermopyles continue à fasciner jusqu’à aujourd’hui, que ce soit dans les arts, l’idéologie politique ou la culture populaire.
  • Publication
    Accès libre
    Spur im Treibsand » – Oskar Kokoschka neu gesehen. Briefe und Bilder
    (Petersberg: Michael Imhof, 2010)
    Exhibition: Zentralbibliothek Zürich, 14 April – 2 October 2010 This exhibition displayed unknown manuscripts, drawings and photographs from the artist’s written estate, held by the Zentralbibliothek Zürich, plus works in the possession of the Fondation Oskar Kokoschka. Pictures and texts illuminated and complemented each other, like pieces in a jigsaw puzzle.
  • Publication
    Accès libre
    Kokoschka and music
    (Milan: 5 Continents Editions, 2007)
    The Austrian painter Oskar Kokoschka is closely linked to his country’s musical tradition, in particular to the Viennese composers Schönberg, Berg and Webern. His friends included the orchestra conductor Wilhelm Furtwängler, and the musicians Richter, Serkin, Menuhin and Casals. With his masterly painting ‘The Power of Music’ (1918-20) Kokoschka entered the debate on musical dissonance, tonality and chromatic harmony, evoking a ‘music of colours’. Prepared by the Fondation Oskar Kokoschka, this book features contributions from Régine Bonnefoit and Ruth Häusler, and focuses on the huge unpublished correspondence between Kokoschka and the musicians which is accessible at the Zurich Central Library.