Voici les éléments 1 - 10 sur 59
Pas de vignette d'image disponible
Publication
Métadonnées seulement

Влияние идей Л.С. Выготского и Ж. Пиаже на современные исследования по проблеме развития

2016-6-27, Perret-Clermont, Anne-Nelly, Perret, Jean-Francois

Pas de vignette d'image disponible
Publication
Métadonnées seulement

Apprentice in a changing trade

2011, Perret, Jean-Francois, Perret-Clermont, Anne-Nelly, Nicholas Emler

Traduction en anglais de Apprendre un métier dans un contexte de mutations technologiques. L'Harmattan, 2004

Pas de vignette d'image disponible
Publication
Métadonnées seulement

When is an activity an opportunity for learning?

2006-10-3, Perret-Clermont, Anne-Nelly, Perret, Jean-Francois, Tartas, Valérie

Pas de vignette d'image disponible
Publication
Métadonnées seulement

Thinking Time: a multidisciplinary perspective on Time

2005, Perret-Clermont, Anne-Nelly, Bronckart, J.P., Flammer, A., Lambolez, Sophie, Miéville, Denis, Perret, Jean-Francois, Perrig, W.J.

Pas de vignette d'image disponible
Publication
Métadonnées seulement

Towards a descriptive evaluation of scientific production and its diversity within humanities and social sciences

2014, Perret, Jean-Francois, Kadelbach, Thomas

This communication aims to present a descriptive approach of research activity evaluation in the field of humanities and social sciences. The project we are conducting at the University of Neuchatel is a contribution to a national programme involving Swiss universities which intend to develop alternative approaches to conventional bibliometrics[i]. This research programme responds to limitations and potential adverse effects of conventional bibliometric evaluation methods on scientific production, such as they have been discussed by several authors (Gindras, 2008, 2014; Richards & al. 2009; Blay, 2009; Charles, 2009; Academie des sciences - France, 2011; Servais, 2011; Pansu, Dubois & Beauvois, 2013). The objective of our project is to promote a method describing the scientific “fecundity” and the contribution of research groups, employing a method that respects diversity of disciplines and research cultures within humanities and social sciences. This approach can be referred as “qualitative bibliometrics”. In a first step, we have analysed the publications of twelve research units (in the field of anthropology, psychology, sociology, linguistic, history, and literature) in order to index their recent communications and papers taking into account several dimensions of description. In this communication, particular attention will be paid to four of these dimensions: • the collective aspect of scientific production, such as it is revealed by co-authorship in particular, • the type of publications, with a special attention to the role of books and articles, respectively, • the language of publications, in relation with the target audience, • the temporality of research and publishing work, We will underline how the diversity of practices we observed reflects different orientations and contexts of research that must be taken into account in a descriptive approach of evaluation. In a second step, we have developed a visualisation method based on cartography (with the tool TouchGraph). Using a database of several hundred indexed publications, the tool makes visible the specificity of each research unit’s scientific contribution. Our poster will present some examples illustrating this cartographic approach.

Pas de vignette d'image disponible
Publication
Métadonnées seulement

Didactique intégrée et langues anciennes

2010, Perret, Jean-Francois, Kolde, A, Muller-Tragin, C, Padiglia, Sheila

Rapport du groupe de projet mandaté par le GREL (Groupe de référence pour l’enseignement des langues étrangères) et le secrétariat de la CIIP. La présente étude s’inscrit dans les travaux mis en place par le secrétariat général de la CIIP avec la collaboration du Groupe de référence pour l’enseignement des langues étrangères (GREL). Pour contribuer à la réflexion sur la didactique intégrée, ce rapport s'attache à dresser un état de situation sur l’enseignement des langues anciennes et leur rôle dans la formation culturelle et linguistique des élèves du secondaire I, ainsi que leurs liens avec d’autres disciplines.

Pas de vignette d'image disponible
Publication
Métadonnées seulement

Introduction

2006, Perret, Jean-Francois, Mazzoni, Elvis, Pochon, Luc-Olivier, Bruillard, Eric, Maréchal, Anne

Pas de vignette d'image disponible
Publication
Métadonnées seulement

Le Campus Virtuel Suisse à la croisée de différents modèles pédagogiques

2013, Perret, Jean-Francois

Pas de vignette d'image disponible
Publication
Métadonnées seulement

Développer des compétences nouvelles en situations de formation professionnelle ou universitaire

2009-9-21, Perret, Jean-Francois

Pas de vignette d'image disponible
Publication
Métadonnées seulement

Aprender uma profissao num contexto de mudanças tecnologicas

2005, Perret, Jean-Francois, Perret-Clermont, Anne-Nelly

Traduction en portugais de "Apprendre un métier dans un contexte de mutations technologiques". L'Harmattan, Paris, 2004