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    What people do when solving the selection task ? Empirical findings and reflections on reasoning as a complex activity
    Deductive reasoning is extensively studied through different competing theories. Within a constructivist approach, reasoning competence is conceptualised as something that is naturally bounded and experientially constructed. The present paper aims at illustrating some issues connected to the complexity of reasoning. An experiment has been designed through an adapted version of the selection task. Along with observations realized in previous experiments, we present response patterns and written post hoc justifications produced by 137 participants (primary pre-service teachers). Quantitative and qualitative analyses showed some challenges to a model of reasoning activity: (a) there is a wide range of interpretations of the task leading participants to solve different problems; (b) when prompted, participants explain the way they refer to the given context to infer some expectations and to regulate their own interpretations and decisions by a reflective effort; (c) participants develop several problems while trying to solve the task. Inspired by current dual-process theories of reasoning, the results are discussed as ways to reflect on conceptualization of reasoning as a dynamic activity in social and material contexts, implying cycles of problematization and resolution. We finally propose to consider reasoning as an activity connecting cognitive and social skills to cultural tools.
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    The use of the selection task as an instrument for teacher education: a preliminary experimental research
    This paper presents a pilot experiment using the selection task in order to explore its potential to favour deductive reasoning learning. For this purpose, a teaching sequence has been designed as follows: in pre- and post-tests, pre-service teachers (students in education) were asked to solve both abstract and thematic versions of the selection task. In the control training, a video has been used to explain the expected solutions according to classical logics, while in the experimental training the video also illustrates the potential consequences in the school context. Furthermore, a questionnaire has been addressed to participants in order to detect their expectations about the sequence and their perception of the methodology courses offered at university. Results indicate that most participants of both conditions have developed correct solutions in the post-test. Students of the experimental condition have judged more positively the teaching sequence and have expressed a stronger interest for methodology courses. An additional semi-structured interview has been conducted in order to collect further suggestions about the implemented teaching activity. The study indicates different epistemological perspectives in using the selection task as a useful tool for teaching and reasoning, as well as implications for the university methodology courses.
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    La tâche de sélection de Wason comme outil de formation des enseignants à la recherche
    La tâche de sélection de Wason (1966) est réputée pour avoir fait naître des théories cognitives innovantes. L’auteur l’a dès le départ inscrite dans une tentative d’illustrer la pertinence du concept popperien de « réfutabilité ». Elle est souvent utilisée pour montrer les limites individuelles du raisonnement déductif mais certains auteurs rappellent la multiplicité de perspectives épistémologiques envisageables (Wagner-Egger, 2005). Ainsi, elle est moins connue comme moyen de formation : dans une approche prospective, il reste beaucoup à faire pour comprendre comment un individu apprend à raisonner déductivement (Leighton, 2006 ; Boissonnade, Tartas & Guidetti, 2014). Le but de l’étude est de présenter un dispositif de formation à la recherche en éducation d’enseignants du secondaire, et d’en analyser les conséquences pour ces étudiants HEP. Nous décrivons d’abord le déroulement d’une séance introductive. Les étudiants doivent résoudre la tâche de sélection et justifier leurs raisonnements. La suite du cours démontre de manière ludique qu’une solution évidente est en fait peu rationnelle d’après la logique standard (biais de confirmation), changeante en fonction des symboles manipulés (contexte de raisonnement) et divergente entre étudiants (sujette à interprétation). Des entretiens permettent de revenir avec les participants sur les acquis de cette séance. L’analyse des réponses des étudiants indique différentes interprétations de la tâche et donc la distinction entre tâche donnée (sélectionner logiquement) et le problème élaboré (la tâche interprétée en situation en fonction des connaissances du sujet). Les analyses indiquent par ailleurs que la reprise collective de la tâche dans la séance d’enseignement peut faire émerger divers apprentissages: illustrer la possibilité d’une recherche scientifique en sciences humaines, déstabiliser l’apprenant vis-à-vis de ses certitudes en matière de raisonnement, donner du sens à une formation à la méthodologie, redéfinir des conduites épistémiques pour prouver une connaissance, etc… L’élaboration d’une solution logique dans l’interaction entre étudiants et formateur ouvre l’espace à une redéfinition du problème, à la fois sur le plan rationnel et sur le plan professionnel. Ainsi, la tâche de sélection, habituellement objet du raisonnement, devient objet de médiation, c’est-à-dire un moyen de prise de conscience sur le statut de la vérité scientifique et de réflexion méthodologique critique. Enfin, l’étude décrit une diversité de façons d’employer la tâche de sélection dans un objectif de réflexion et de formation.