Options
Kamber, Alain
Nom
Kamber, Alain
Affiliation principale
Fonction
Professeur.e ordinaire
Email
alain.kamber@unine.ch
Identifiants
Résultat de la recherche
Voici les éléments 1 - 4 sur 4
- PublicationAccès libreStudies on Language Norms in Context(Frankfurt am Main etc.: Peter Lang, 2017)
;Pandolfi, Elena Maria ;Miecznikowski, Johanna ;Christopher, SabineThis book deepens the insight into the setting and monitoring of language norms in different contexts. One focus lies on institutional contexts, in which the authors examine standardization, language policy and the implementation of usage norms. In the context of language learning, the authors investigate cognitive strategies of L2 norm construction by initial learners, L2 norms in grammars as well as interactional norms regulating teacher behavior. Finally, the volume theoretically explores the nature of discourse norms and examines their management and metadiscursive formulation in a variety of communicative activities and genres. - PublicationMétadonnées seulementNorme linguistiche in contesto / Sprachnormen im Kontext / Normes langagières en contexte / Language Norms in Context / Actes du colloque VALS-ASLA 2014 (Lugano, 12-14 février 2014) / Bulletin suisse de linguistique appliquée, numéro spécial été 2015, volume 1(Neuchâtel: Centre de linguistique appliquée, 2015)
;Miecznikowski, Johanna ;Casoni, Matteo ;Christopher, Sabine; ;Pandolfi, Elena MariaRocci, AndreaContient: Johanna MIECZNIKOWSKI & Elena Maria PANDOLFI Atti del colloquio Vals-Asla "Norme linguistiche in contesto", Lugano, 12-14 febbraio 2014 – Introduzione Elena Maria PANDOLFI & Matteo CASONI Volume 1 – Introduzione Cordula NEIS Les délires de l'orthographe – Diskussionen um die Rechtschreibung in Spanien und Frankreich in Geschichte und Gegenwart Katarzyna FOREMNIAK Lo statuto e la codificazione della norma interpuntiva in Italia e in Polonia Evelyne DELABARRE, Marie-Laure DEVILLERS & Clara MORTAMET La dictée comme mise en scène des normes orthographiques Simone FORNARA, Luca CIGNETTI, Silvia DEMARTINI, Marco GUAITA & Alessandra MORETTI Costruzione del testo e punteggiatura tra norma, uso e didattica negli elaborati del corpus Tiscrivo Giada SPADI Neologia e norma linguistica: l'accettabilità delle nuove parole nella società della comunicazione Anne-Marie GENDRON & Chiara MESSINA Neologia e norme. Criteri terminologici per la creazione e la valutazione dei neologismi Giovanni BRUNO La locuzione quattordici giorni tra norma linguistica e norma giuridica Nadine VINCENT Comment réagit l'usage face à une norme imposée? Évaluation de la réception de recommandations officielles françaises et québécoises dans un corpus journalistique belge et suisse Michela GIOVANNINI Norma, uso o contatto? Come (sub)entrano i neologismi nelle lingue di minoranza Franc WAGNER & Ulla KLEINBERGER Metapher und Norm Sophie PIRON & Nadine VINCENT La grammaire moderne, une aide à la maîtrise de la norme? Valeria BUTTINI Tra norma e uso: la dislocazione a sinistra nelle grammatiche di italiano per apprendenti stranieri Filippo PECORARI Incapsulatori anaforici e discorso riportato nell'italiano giornalistico: sfruttamenti coesivi della dimensione enunciativa - PublicationMétadonnées seulementNorme linguistiche in contesto / Sprachnormen im Kontext / Normes langagières en contexte / Language Norms in Context / Actes du colloque VALS-ASLA 2014 (Lugano, 12-14 février 2014) / Bulletin suisse de linguistique appliquée, numéro spécial été 2015, volume 2(Neuchâtel: Centre de linguistique appliquée, 2015)
;Miecznikowski, Johanna ;Casoni, Matteo ;Christopher, Sabine; ;Pandolfi, Elena MariaRocci, AndreaContient: Johanna MIECZNIKOWSKI & Elena Maria PANDOLFI Atti del colloquio Vals-Asla "Norme linguistiche in contesto", Lugano, 12-14 febbraio 2014 – Introduzione Alain KAMBER & Johanna MIECZNIKOWSKI Volume 2 – Introduction Anita FETZER Appropriateness in context Nina-Maria FRONHOFER Nearly a bit angry or just so happy? – Intensifiers as contextualization cues Davide MAZZI "It must be obvious that this line of argument is utterly inconsistent…": on attitudinal qualification in English judicial discourse across legal systems Manana RUSIESHVILI & Rusudan DOLIDZE (Im)politeness: norm and context (using the example of Georgian political talk-show) Clair-Antoine VEYRIER Garder le silence comme ressource pour produire une réponse en réunion à distance Wolfgang KESSELHEIM Zur Untersuchung von Textnormen Gilles MERMINOD Décrire une activité verbale et proposer une norme pour enseigner un savoir-faire: l'exemple d'un manuel de storytelling Johanna MIECZNIKOWSKI & Elena MUSI Genre norms and variation in online reviews Ian BRUCE Use of cognitive genres as textual norms in academic English prose: University essays in English literature and sociology Marina BLETSAS Du sollst nicht diskriminieren! Realisierung eines sprachlichen Modells im Kontext deutscher und italienischer Internetbeiträge Nadine RENTEL Sprachnormen, Community Building und Identity Management in der deutschen und französischen Forenkommunikation. Positiv wertende Kommentare in Diskussionsforen zu Schwangerschaft und Geburt Margherita LUCIANI, Andrea ROCCI & Marta ZAMPA Capturing editorial gatekeeping through the analysis of argumentation in editorial conference discussions Sylvia BENDEL LARCHER Wie die Norm zur Normalität wird: Die diskursive Etablierung von Normen in Lehrbüchern zur Unternehmenskommunikation Gaëlle LABARTA Quelques aspects métadiscursifs de la norme littéraire contemporaine: La carte et le territoire de M. Houellebecq et Rose bonbon de N. Jones-Gorlin Brahim AZAOUI Déritualisation et normes interactionnelles. Entre stratégie pédagogique et revendication identitaire Christina ROMAIN & Nolwenn LORENZI Des normes interactionnelles aux pratiques linguistiques relationnelles pour mieux comprendre l'interaction conflictuelle en classe Catherine MULLER L'entretien d'auto-confrontation, un révélateur de normes interactionnelles intériorisées par l'enseignant de langue - PublicationMétadonnées seulementNorme linguistiche in contesto / Sprachnormen im Kontext / Normes langagières en contexte / Language Norms in Context / Actes du colloque VALS-ASLA 2014 (Lugano, 12-14 février 2014) / Bulletin suisse de linguistique appliquée, numéro spécial été 2015, volume 3(Neuchâtel: Centre de linguistique appliquée, 2015)
;Miecznikowski, Johanna ;Casoni, Matteo ;Christopher, Sabine; ;Pandolfi, Elena MariaRocci, AndreaContient: Johanna MIECZNIKOWSKI & Elena Maria PANDOLFI Atti del colloquio Vals-Asla "Norme linguistiche in contesto", Lugano, 12-14 febbraio 2014 – Introduzione Sabine CHRISTOPHER & Alain KAMBER Band 3 – Einleitung Amina BENGUEDDA Consequences of language contact: Case of social factors that affect code switching Karoline Henriette HEYDER "C'est un français horrible!" vs. "C'est notre identité.": Empirische Ergebnisse zum Sprachverhalten, zum Sprachbewusstsein und zur Sprecheridentität Jugendlicher in der Suisse romande Ulrich AMMON On the social forces that determine what is standard in a language – with a look at the norms of non-standard language varieties Yufei GUO Politique linguistique de la Chine: entre unité et diversité. Le débat du cantonais au début du 21ème siècle Sabine CHRISTOPHER & Seraphina ZURBRIGGEN Mehrsprachigkeit in der Bundesverwaltung: Analyse der Umsetzung des gesetzlichen Auftrags Matteo CASONI Scelte linguistiche delle aziende svizzere nella comunicazione esterna e nella politica di assunzione in un contesto plurilingue Kirsten ADAMZIK & Alessandra ALGHISI Normen für den behördlichen Sprachbebrauch in der Schweiz Antje LOBIN Geschlechtergerechte Sprach zwischen "Viersprachenparallelismus" und exonormativem Standard Giuliano BERNINI Il primo confronto con una norma: percezione e analisi dell'input iniziale in L21 Marco CAPPELLINI & Marion PESCHEUX La gestion des normes langagières dans un tandem franco-chinois par visioconférence Silvia GILARDONI Gestire l'alternanza L1/L2 nella classe di lingua. Per una riflessione sull'insegnamento delle lingue straniere nella scuola in Italia Patrick STUDER & Liana KONSTANTINIDOU Language attitudes and language proficiency of undergraduate students in English-medium instruction Curtis GAUTSCHI The CEFR, language norms and testing