Voici les éléments 1 - 10 sur 44
Vignette d'image
Publication
Accès libre

Résoudre, chercher, apprendre à l'âge adulte

2019, Perret-Clermont, Anne-Nelly, Lambolez, Sophie

Vignette d'image
Publication
Accès libre

Préface

2016, Perret-Clermont, Anne-Nelly, Trognon, Alain, Lambolez, Sophie

Vignette d'image
Publication
Accès libre

What relationship do users have with their computer? The Hotliners point of view

2014-11-6, Lambolez, Sophie

Poster

Pas de vignette d'image disponible
Publication
Métadonnées seulement

Projet-pilote de coaching extra-scolaire pour élèves en difficulté

2012, Lambolez, Sophie

Pas de vignette d'image disponible
Publication
Métadonnées seulement

Etre au service des utilisateurs. Etude dans un centre de services informatique

2016, Lambolez, Sophie, Lemoine, C, Majer, V, Salengros, P, Di Fabio, A

Pas de vignette d'image disponible
Publication
Métadonnées seulement

A clinical study of the structure of the selection task and its sociocognitive effects on dyadic resolutions

2015-8-28, Lambolez, Sophie, Boissonnade, Romain

Most research undertaken with the selection task have shown that individual resolutions generally fail to reach standard logic expectancies (Wason, 1966, 1968). Several cognitive constraints have been stressed at an individual level of analysis. Nevertheless, Moshman and Geil (1998) suggest that small groups in majority develop correct responses to this task. This collective rationality has been explained diversely. Some research stressed social influences (Oberlé, Drozda-Senkowska, & Quémy, 2002; Olry-Louis, 2009; Olry-Louis & Tamburini, 2011). A few studies provide a sociocognitive analysis (e.g. Quiamzade, 2007). In this second perspective, interlocutory processes have been described in dyadic resolutions of the selection task (Laux, Trognon, & Batt, 2008; Trognon, 1993; Trognon, Batt, & Laux, 2011; Trognon & Retornaz, 1990). Altogether, these studies define social foundations of reasoning. The aim of the present study is to support cooperative interactions in order to see how people can develop reasoning, and potentially in a coherent way with logical standards. We thus asked adult dyads to solve an « enriched » version of the classical selection task (inspired from Manktelow, Sutherland, & Over, 1995) in which the cards were multiplied and some of them were repeated. Using interaction analyses, we try to show that this change into the task has social and cognitive consequences on reasoning. For instance, it can foster co-elaboration or confrontation dynamics. More originally, new problems arise in the resolution, which were invisible with the classical selection task: people discussing about specific cards in an ensemble of multiple identical ones, negotiation of possible or impossible exceptions to the rule, decision-making processes on identical cards, mobilisation of predicative reasoning… These results enable one to consider that the structure of the task strongly participates to social interactions and reasoning, and to researchers’ conclusions about human cognition.

Vignette d'image
Publication
Accès libre

La hotline du point de vue des hotliners

2014-8-27, Lambolez, Sophie

Poster

Vignette d'image
Publication
Accès libre

"Dites donc il fonctionne pas ce machin". Regard sur le support informatique

2016, Lambolez, Sophie

L'auteur est partie sur le terrain à la rencontre d’un nouveau métier, celui de l’assistance informatique à distance. Elle y découvre des formes particulières d’intrication des compétences techniques et relationnelles et éclaire ainsi, sous un jour nouveau, une profession dont la complexité tend à être sous-estimée. Avec un réel souci de lisibilité, Sophie Lambolez s’adresse tant aux professionnels des nouveaux métiers dans lesquels la conversation téléphonique joue un rôle essentiel, qu’aux chercheurs intéressés par l’étude du dialogue. Son étude est riche d’exemples « parlants » et de considérations théoriques et pratiques. Ses conclusions seront utiles aussi à d’autres situations de travail à distance qui nécessitent accueil de la demande puis diagnostic et résolution de problèmes.

Vignette d'image
Publication
Accès libre

Hotliners’ technical and relational competencies. Study in an IT service center

2014-11-21, Lambolez, Sophie

Pas de vignette d'image disponible
Publication
Métadonnées seulement

La médiation par les pairs dans un collège de Suisse romande

2014, Lambolez, Sophie, Perret-Clermont, Anne-Nelly