Logo du site
  • English
  • Français
  • Se connecter
Logo du site
  • English
  • Français
  • Se connecter
  1. Accueil
  2. Université de Neuchâtel
  3. Publications
  4. Conduites explicatives dans la narration et effet de l’étayage: méthodes d’analyse et quelques résultats qualitatifs tirés d’une étude développementale et comparative d’enfants typiques et d’enfants dysphasiques
 
  • Details
Options
Vignette d'image

Conduites explicatives dans la narration et effet de l’étayage: méthodes d’analyse et quelques résultats qualitatifs tirés d’une étude développementale et comparative d’enfants typiques et d’enfants dysphasiques

Auteur(s)
Veneziano, Edy
Editeur(s)
Hudelot, Christian
Date de parution
2005
In
Revue Tranel (Travaux neuchâtelois de linguistique), Institut des Sciences du langage et de la communication, Université de Neuchâtel, 2005/42//81-103
Résumé
This paper presents preliminary analyses of data from a larger study in which normally developing and SLI children aged between 4-6 and 11 years participated. This study bears on children’s narratives produced on the basis of five images representing the «stone story». Children are requested to tell a first story after having looked at the images, and then to recount it after a child-centered, Piagetian kind «clinical» scaffolding aiming at soliciting the expression of the reasons for the story key events. After dealing with the issue of what constitutes a narrative, the paper illustrates the notion of «point of view» and the idea the meaning of the narrated aspects of the story depends on the narrative and explicative set of relations in which they are embedded. Then, after providing criteria for identifying the expression of explanatory relations in all those cases in which no specific linguistic connectors are used, we illustrate, through examples drawn from typical and SLI children, a way to evaluate the joint effect of scaffolding, of time and of repetition on the second narrative. The final section discusses the possibility to consider the narrative situation involving the «stone story» as a simple tool to evaluate the later development of children’s theories of mind.
URI
https://libra.unine.ch/handle/123456789/13476
Autre version
http://www2.unine.ch/islc/page29535.html
Type de publication
Resource Types::text::journal::journal article
Dossier(s) à télécharger
 main article: 07_Veneziano-Hudelot_81-103.pdf (232.51 KB)
google-scholar
Présentation du portailGuide d'utilisationStratégie Open AccessDirective Open Access La recherche à l'UniNE Open Access ORCID

Adresse:
UniNE, Service information scientifique & bibliothèques
Rue Emile-Argand 11
2000 Neuchâtel

Construit avec Logiciel DSpace-CRIS Maintenu et optimiser par 4Sciences

  • Paramètres des témoins de connexion
  • Politique de protection de la vie privée
  • Licence de l'utilisateur final