Logo du site
  • English
  • Français
  • Se connecter
Logo du site
  • English
  • Français
  • Se connecter
  1. Accueil
  2. Université de Neuchâtel
  3. Publications
  4. Le débat suisse sur l’enseignement des langues étrangères: vers une réflexion sur l’auto-constitution du collectif helvétique
 
  • Details
Options
Vignette d'image

Le débat suisse sur l’enseignement des langues étrangères: vers une réflexion sur l’auto-constitution du collectif helvétique

Auteur(s)
Acklin Muji, Dunya
Date de parution
2003
In
Bulletin VALS-ASLA, Association suisse de linguistique appliquée (VALS-ASLA), 2003/77//67-81
Résumé
This paper proposes a praxeological analysis of the dynamics of Swiss public debate about foreign languages at school. In particular, the question of teaching English before a Swiss national language is examined. This analysis first shows how a local issue becomes a national one in the media and political arenas. It then goes on to examine some key underlying notions of the issue («war between languages», «danger for national cohesion», «problem of social cohesion»). Secondly, it shows how this national and emotional conflict is defused and which form of social regulation is adopted. This leads to questions about the accomplishment of the Swiss (political) community in and through public discourse. Finally, the analysis presents some reflections on different conceptions of school and its relationships with the State and the private sector.
URI
https://libra.unine.ch/handle/123456789/13641
Autre version
http://www2.unine.ch/cla/page23129.html
Type de publication
Resource Types::text::journal::journal article
Dossier(s) à télécharger
 main article: 07_Acklin_Muji.pdf (53.3 KB)
google-scholar
Présentation du portailGuide d'utilisationStratégie Open AccessDirective Open Access La recherche à l'UniNE Open Access ORCID

Adresse:
UniNE, Service information scientifique & bibliothèques
Rue Emile-Argand 11
2000 Neuchâtel

Construit avec Logiciel DSpace-CRIS Maintenu et optimiser par 4Sciences

  • Paramètres des témoins de connexion
  • Politique de protection de la vie privée
  • Licence de l'utilisateur final