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OFROM – corpus Oral de Français de Suisse ROMande : archiver la parole, étudier les usages, enseigner le français

2024, Avanzi, Mathieu, Corminboeuf, Gilles, François Delafontaine, Johnsen, Laure Anne, Matthieu Monney, Sauzet, Maguelone

Le corpus Ofrom est une archive constituée de transcriptions d’enregistrements réalisés auprès de locuteurs bien ancrés en Suisse romande. Créée par une équipe de linguistes soucieux de disposer de données empiriques pour décrire les pratiques linguistiques de cette région de la francophonie, la base contient plus de dix ans après son ouverture au grand public près de 1,3 millions de mots. Cet article expose les fondements méthodologiques du corpus et ses outils, puis présente quelques exploitations possibles pour l’étude scientifique du français et pour son enseignement.

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Syntaxe externe des séquences du type (ne pas) savoir qu- en françaisparlé: l'apport des indications prosodiques

2015-2-12, Avanzi, Mathieu, Béguelin, Marie-José

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Notes de recheche sur l'accentuation et le phrasé prosodique à la lumière des corpus de français

2013, Avanzi, Mathieu

In this paper the main rules for stress assignment in French, the constraints relative to the formation of minor prosodic units (Accentual Phrases) and major prosodic units (Intonational Phrases, IP) are first recalled. A procedure developed in order to annotate semi-automatically these phenomena in different French corpora is then described. Finally the results of two studies are presented. The first one is conducted on a 4-hour long corpus (designed for the statistical study of regional variation in Swiss French). It aims at testing the robustness of two phonological rules implicated in the formation of Accentual Phrase in French (deaccentuation of pre-nominal adjectives (a sequel to the Align-XHead constraint), accentual clash avoidance rule). The second summarizes the main results obtained in the author’s PhD thesis (Avanzi, 2012). It is conducted on a set of data containing approximately 800 dislocated-sentences. It questions the weight of syntactic and information structure cues in front of prosodic structure cues in order to identify Intonational Phrase boundaries.

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La parataxe. Entre dépendance et intégration

2010, Corminboeuf, Gilles, Béguelin, Marie-José, Avanzi, Mathieu

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Etude des contours prosodiques de listes ouvertes dans le corpus OFROM

2020, Avanzi, Mathieu, Johnsen, Laure Anne

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Asyndètes temporelles

2015-1-1, Avanzi, Mathieu, Johnsen, Laure Anne

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La prosodie du "français fédéral". Étude de la vitesse d'articulation et de l'accentuation en français L1 et L2.

2013, Dubosson, Pauline, Schwab, Sandra, Avanzi, Mathieu

The aim of this study is to examine some prosodic features of a variety of L2 French commonly called "français fédéral", which is a variety of French spoken by people who have a Swiss German dialect as L1. We compared the data of 4 groups of 4 speakers: 2 groups of French native speakers (from Neuchâtel in Switzerland and from Paris) and 2 groups of 4 Swiss German French speakers (from Bern and Zurich but living in Neuchâtel for at least 20 years). The data were semi-automatically processed. We examined two prosodic properties: articulation rate and accentuation. Our findings suggest that: (i) native speakers from Paris articulate faster than native speakers from Neuchâtel; (ii) non-native speakers articulate as fast as the native speakers of the corresponding variety; (iii) "français fédéral" shares several features with a lexical accentuation system rather than with a supra-lexical accentuation system.

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De l'archive de parole au corpus de référence: la base de données orales du français de Suisse romande (OFROM)

2016-9-16, Avanzi, Mathieu, Béguelin, Marie-José, Diémoz, Federica

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Enseignement du français : les apports de la recherche en linguistique. Réflexions en l’honneur de Marie-José Béguelin

2014, Avanzi, Mathieu, Conti, Virginie, Corminboeuf, Gilles, Gachet, Frédéric, Johnsen, Laure Anne, Montchaud, Pascal

Cet ouvrage propose une réflexion collective sur la manière dont l’enseignement du français peut tirer profit (des résultats) de la recherche en linguistique. Le passage de la recherche à l’enseignement pose des questions fondamentales : comment « traduire » les travaux de recherche vers les contenus d’enseignement ? Comment choisir parmi les résultats de la recherche ceux qui ont vocation à être adaptés utilement pour les besoins des apprenants ? Comment traiter le décalage souvent évoqué entre le contenu des moyens d’enseignement et l’état du savoir sur la langue ?

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An Acoustic Study of Penultimate Accentuation in Three Varieties of French

2012, Schwab, Sandra, Avanzi, Mathieu, Goldman, Jean-Philippe, Montchaud, Pascal, Racine, Isabelle

The aim of this paper is to provide an acoustical account of penultimate accentuation in some varieties of French. We compare stretches of spontaneous speech produced by 8 Swiss speakers (4 Neuchâtel speakers and 4 Wallis speakers, hereafter "regional varieties") with the productions of a group of 4 Parisian speakers (hereafter "standard variety"). The results of our study show that penultimate accentuation is less frequent in Parisian French than in the Swiss varieties. More interestingly, the study reveals that the phenomenon has different acoustic correlates not only between the standard variety and the regional varieties, but also within the two regional varieties: while Wallis speakers tend to be closer to Parisian speakers using melodic cues to mark their penultimate syllable as prominent, speakers from Neuchâtel tend to prefer using durational cues to do so.