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    Knowledge, Resources and Markets: What Economic System of Valuation?
    (2016) ;
    Kebir, Leila
    Examinant toujours plus en détail les processus d'apprentissage à l'origine du changement économique, les modèles territoriaux d'innovation en vigueur (territorial innovation models; TIMs) sont centrés sur la production. La consommation reste souvent une demande abstraite exprimée par des mécanismes exogènes de marché. Dans une perspective socio-institutionnelle, cet article conceptualise un système économique dans lequel la connaissance est une ressource construite et valorisée, au sein d'un marché, par une co-évolution des systèmes de production et de consommation. Quatre types de systèmes économiques et différentes dynamiques territoriales de connaissance sont ensuite esquissés à travers une méta-synthèse de plusieurs études de cas: la marchéisation, l'amélioration, l'adaptation et le co-développement de la connaissance., Exploring in ever more detail learning processes at the root of economic change, main territorial innovation models (TIMs) remain focused on production today. Thus consumption is most often assessed as an abstract demand expressed by exogenous market mechanisms. In a socio-institutional approach, this article conceptualizes an economic system in which knowledge is a constructed resource valued in a market through the co-evolution of a production and a consumption system. From a meta-synthesis of various case studies, the paper draws four ideal types of economic systems and their related territorial knowledge dynamics (TKDs): knowledge marketization, knowledge improvement, knowledge adaptation and knowledge co-development., Ressourcen und Märkte: welches wirtschaftliche Bewertungssystem?, Regional Studies. Die wichtigsten territorialen Innovationsmodelle der Gegenwart untersuchen immer ausführlicher die Lernprozesse, die dem wirtschaftlichen Wandel zugrundeliegen, und konzentrieren sich dabei auf die Produktion. Auf diese Weise wird der Konsum meist als abstrakte, durch exogene Marktmechanismen ausgedrückte Nachfrage bewertet. In diesem Beitrag wird in einem sozioinstitutionellen Ansatz ein Wirtschaftssystem konzeptualisiert, in dem das Wissen eine konstruierte Ressource darstellt, die auf dem Markt durch die gemeinsame Entwicklung eines Produktions- und Konsumsystems bewertet wird. Ausgehend von einer Metasynthese verschiedener Fallstudien werden in dem Beitrag vier Idealtypen von Wirtschaftssystemen und ihrer zugehörigen territorialen Wissensdynamik entwickelt: Wissensvermarktung, Wissensverbesserung, Wissensanpassung und gemeinsame Wissensentwicklung., Los principales modelos actuales de innovación territorial estudian cada vez más a fondo los procesos de aprendizaje en los cimientos del cambio económico y se concentran en la producción. De este modo, se evalúa con más frecuencia el consumo como una demanda abstracta exprimida por los mecanismos exógenos del mercado. Desde una perspectiva socio-institucional, en este artículo se conceptualiza un sistema económico donde el conocimiento es un recurso construido que se valora en el mercado a través de la coevolución de un sistema de producción y consumo. A partir de una metasíntesis de varios estudios de casos, se analizan cuatro tipos ideales de sistemas económicos y sus dinámicas territoriales de conocimiento relacionadas: la comercialización, la mejora, la adaptación y el codesarrollo del conocimiento.
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    Beyond Production and Standards: Toward a Status Market Approach to Territorial Innovation and Knowledge Policy
    (2016)
    Macneill Stewart
    ;
    Les modèles théoriques et politiques actuels d’innovation sont le plus souvent fondés sur la production et soulignent les relations entre producteurs et fournisseurs. Dans une approche socio-économique des marchés, l’article reconsidère ces modèles afin d’élargir notre compréhension de l’innovation et des dynamiques territoriales de connaissance. Nous étudions des innovations dans le segment sport de l’industrie automobile de la région anglaise des West Midlands. Nous contrastons le marché de production et de standards de l’industrie automobile globale avec le marché de statut dans lequel l’innovation locale s’encastre dans des relations fournisseurs-producteurs et producteurs-consommateurs spécifiques. Une approche par une Politique d’Innovation de Statut est finalement proposée pour aborder l’innovation dans des économies développées., Current theoretical and policy models of innovation are usually production based and give prominence to producer–supplier relations. Drawing on a socio-economic approach to markets, the paper reconsiders these established models in order to broaden the understanding of innovation and territorial knowledge dynamics. The premium segment sports cars innovated in the UK's West Midlands is examined and the production and standard market of the global automotive industry is contrasted with the status market in which new local innovation embed across specific supplier–producer and producer–consumer relations. A status innovation policy approach is finally proposed to address innovation in developed economies., Die derzeitigen theoretischen und politischen Modelle der Innovation sind in der Regel produktionsbasiert und stellen die Beziehungen zwischen Herstellern und Lieferanten in den Vordergrund. Ausgehend von einem sozioökonomischen Ansatz für Märkte werden diese etablierten Modelle in diesem Beitrag einer Neubewertung unterzogen, um das Verständnis der Innovation und territorialen Wissensdynamik zu erweitern. Wir untersuchen die Innovation im gehobenen Sportwagensegment der britischen Region West Midlands und kontrastieren den Produktions- und Standardmarkt der globalen Automobilindustrie mit dem Statusmarkt, in dem die neue lokale Innovation in spezifische Beziehungen zwischen Lieferanten und Herstellern sowie zwischen Herstellern und Verbrauchern eingebettet ist. Zum Abschluss wird ein Ansatz für eine Politik der Statusinnovation vorgeschlagen, um auf die Innovation in entwickelten Volkswirtschaften einzugehen., Los modelos teóricos y las políticas actuales de innovación se basan generalmente en la producción y conceden mucha importancia a las relaciones entre productores y proveedores. A partir de un enfoque socioeconómico de los mercados, en este artículo reconsideramos estos modelos establecidos con el objetivo de comprender mejor las dinámicas de innovación y conocimiento territoriales. Estudiamos la innovación en el sector de coches deportivos de lujo en la región británica de West Midlands y comparamos el mercado de producción y normas de la industria automovilística global con el mercado de estatus en el que la nueva innovación local se incorpora en las relaciones específicas entre proveedores y productores y entre productores y consumidores. Para terminar proponemos un enfoque para una política de innovación de estatus que aborde la innovación en las economías de desarrollo.
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    Territorial Knowledge Dynamics in luxury car industry. Beyond standard and production markets
    (2013)
    Macneill Stewart
    ;
    At regional level a number of models, such as innovation systems and cluster have been developed which have been influential on this policy support. Policy initiatives based around these models are firmly rooted in a technological model of innovation and a standard market situation which takes little account of the socio-economic environment and the potential for downstream based innovation. Here we present a case study of the automotive industry in the UK West Midlands region where we consider innovation networks and knowledge developments associated with a shift from the standard market, largely prevalent in the sector, towards a status based market. We observe how, in the status market, composite knowledge networking and interaction with consumers is integral to the innovation process.
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    Knowledge resources and markets: What territorial economic systems ?
    (2012) ;
    Kebir, Leila
    In their attempt to explain in ever more in-depth manner learning processes at the roots of economic change, territorial innovation models (TIMs) have remained centred on production. Consumption is mainly regarded as the expression of an abstract demand relayed by exogenous market mechanisms. Building on a socio-institutional approach of market, the article conceptualises an ‘economic system’ in which knowledge is analysed as a resource constructed and valued through the market co-evolution of a production and a consumption system. Drawing upon various case studies, four particular economic systems are depicted and contrasted with regard to different territorial knowledge dynamics (TKDs).