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Du fact-checking au debunking : quand les publics s’immiscent dans la lutte des journalistes contre les fake news

2023-09-23, Pignard-Cheynel, Nathalie, Carlino, Vincent

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(Re)connecting with audiences. An overview of audience-inclusion initiatives in European French-speaking local news media

2023, Pignard-Cheynel, Nathalie, Amigo, Laura

This paper explores how local news organizations seek to strengthen their bond with audiences in French-speaking Europe (Belgium, France, and Switzerland). It does so by suggesting a new methodological approach focusing on the different ways in which this bond can be observed, i.e., the “initiatives” implemented by the news organizations. The study identifies 20 types of initiatives undertaken to (re)connect with audiences and presents a model of audience inclusion in news media in line with the literature on modalities of audience participation in news media. The discussion identifies changes in the positioning of local news organizations and journalists towards audiences regarding existing literature on participatory journalism but also on new practices more rooted in engagement, dialogue, and transparency towards audiences.

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La presse en quête de science : la médiatisation de la science dans Le Monde, Le Soir et Le Temps

2022-11, Bousquet, Franck, Descampe, Antonin, El Hajj Mohamed, Intissar, Escouflaire, Louis, Marty, Frédéric, Pignard-Cheynel, Nathalie, Ratinaud, Pierre, Sebbah, Brigitte, Tsimpoukis, Panos

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Less than You Think. Young People's Belief in Online Misinformation

2022-4-22, Pignard-Cheynel, Nathalie, Salerno, Sébastien

Our study provides an in-depth understanding of how young audiences (18-25 years old) are exposed to news and misinformation and how they attribute credibility to both types of content. It also advances journalistic practices in the fight against misinformation by producing digital formats and narratives with a visual focus adapted to young audiences. Our study covers six focus groups with 44 participants in four Swiss cantons and extended by 12 interviews conducted between 2019 and 2020. The participants were exposed to misinformation, fact-checking content produced by online news media, and original journalistic productions in line with the first results of the research and specially created by journalism students.

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Évolution du paysage radiophonique romand 1983-2023

2023-2-13, Robotham, Andrew, Pignard-Cheynel, Nathalie

Sur mandat des RRR et de la RTS, l’Académie du journalisme et des médias (AJM) de l’Université de Neuchâtel a mené une étude sur l’évolution du paysage radiophonique romand depuis le début de la libéralisation du marché (deuxième moitié des années 1980) ; une libéralisation visant notamment à développer et diversifier la radiophonie helvétique. Cette étude a pour but de documenter cette évolution et analyser l’impact des nouvelles technologies de diffusion numérique, en lien avec le cadre réglementaire. La question sous-jacente étant : quel bilan tirer de la libéralisation du marché radiophonique et de l’arrivée des programmes 100% numériques ? Trois points sont développés dans le rapport, résumés ici synthétiquement : - Sur le plan quantitatif, cette libéralisation a donné lieu à une multiplication par au moins sept du nombre de programmes diffusant en Suisse romande ; une croissance par à-coups qui a accentué certaines disparités géographiques. - Sur le plan qualitatif, le bilan est plus contrasté. La croissance en nombre comme en diversité des programmes radio ne s’est pas traduite en une diversification de l’offre du même ordre en matière de types de contenus. Parmi les nouveaux programmes musicaux, une part importante opère selon un modèle minimisant les coûts de production, avec pour effet peu voire aucune émission originale. Sur le plan de l’information locale ou régionale, ce sont aujourd’hui encore les programmes « historiques » nés avant l'avènement de la radio numérique qui produisent la plupart des contenus journalistiques, souvent grâce à la perception de quotes-parts de la redevance. - En matière d’audiences, les données manquent pour établir un bilan précis. Les chiffres à disposition montrent que les diffuseurs historiques résistent bien malgré de nombreuses difficultés. Pour ce qui est des nouveaux arrivants (pour lesquels les chiffres détaillés manquent), une large majorité a déjà démontré une certaine durabilité (y compris durant la crise du Covid-19). La combinaison entre une croissance forte et continue du streaming et l’abandon de la diffusion en FM donneront sans doute lieu à de nouvelles reconfigurations dans les années à venir.

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Métavers et web3. Quelles perspectives pour les médias ? Etude exploratoire pour l’Initiative pour l’innovation dans les médias

2023, Amigo, Laura, Pignard-Cheynel, Nathalie

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Douze ans de lives au Monde : la progressive stabilisation d’un format emblématique du journalisme numérique

2022-8-26, Pignard-Cheynel, Nathalie, Sebbah, Brigitte

Cet article étudie le format du live-blogging, pour la couverture en direct de l’actualité, et la manière dont il s’est développé pendant une douzaine d’années au sein du média Le Monde. Via une série d’entretiens semi-directifs menés avec des personnes impliquées dans la réalisation, la gestion ou la supervision des lives, entre 2009 et 2021, l’article définit cette pratique à travers plusieurs caractéristiques emblématiques du journalisme numérique et retrace comment ce format complexe a progressivement acquis une place centrale dans l’offre éditoriale du site d’information et dans l’organisation de la rédaction, permettant notamment des collaborations accrues entre rédactions web et print.

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European French-Speaking Local Media’s Relationship with Audiences. A Strategic Challenge between Diluted and Integrated Organizational Modalities

2023, Olivier Standaert, Pignard-Cheynel, Nathalie, Amigo, Laura

This article studies local news media’s relationship with audiences from an organizational perspective. It is based on 45 semi-structured interviews conducted in eleven local news organizations in European French-speaking countries (France, Switzerland and Belgium), that explored the implementation of actions aiming at revitalizing the link with audiences, the role of the hierarchy and the allocation of human and material resources to this end. Findings reveal two organizational modalities that characterize how the issue of audiences is taken into account in local news media. A proactive and integrated modality describes news media that tend to include the issue of audiences in the internal organization in a tangible, visible and structured way. A reactive and diluted modality describes news media that tend to favor a more variable and opportunistic approach to audience relations. This typology, built empirically from our data, does not claim to situate a news outlet in a definitive manner, but rather suggests a reading grid for questioning the degree of formalization of the issue of audiences within the organizational process of local news media.

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La proximité aux publics des médias d’information locaux européens : stratégies, actions et discours des acteurs dans leur contexte de déploiement

2022-12, Amigo, Laura, Pignard-Cheynel, Nathalie

La thèse porte sur la proximité aux publics des médias locaux. Ces médias cherchent à renforcer leurs liens aux publics pour répondre aux défis que représentent leur transition numérique, la désaffection des publics et la crise économique du secteur. Ancrée en sciences de l’information et de la communication, et plus précisément en journalism studies, la thèse s’inscrit principalement dans le champ des recherches sur la participation et l’engagement en regard des pratiques journalistiques et des publics. La proximité aux publics des médias locaux est analysée à la croisée de plusieurs perspectives. Une approche transnationale à l’échelle des médias locaux d’Europe francophone est associée au cas spécifique du quotidien italien L’Eco di Bergamo ; et pour ce dernier, l’observation de la situation contemporaine est mariée à une perspective historique.
La recherche se base principalement sur deux types de données. Elle s’appuie sur le recensement et l’analyse des actions (dites « initiatives ») lancées par les médias visant à redynamiser leur relation avec les publics. Elle repose en outre sur l’étude de matériaux discursifs recueillis via des entretiens qualitatifs dans et en dehors des rédactions des médias locaux considérés comme activement impliqués dans une quête de proximité aux publics.
La thèse conceptualise la (construction de) proximité aux publics comme étant dynamique et située. Elle se façonne dans des tensions entre trois dimensions : gatekeeping, sociale et commerciale. Cette conceptualisation considère les publics comme une figure à la fois centrale et plurielle, définie selon les diverses stratégies des médias dont elle est la cible, et incarnée dans les discours et les actions des acteurs, dans un contexte donné.
Les principaux résultats empiriques mettent en lumière et caractérisent une reconfiguration de la proximité aux publics « en train de se faire ». Dans les médias francophones considérés par l’étude, elle se dessine plutôt dans des rapports dialogiques et horizontaux avec les publics. À L’Eco di Bergamo elle est davantage teintée de la pensée marketing. Simultanément, l’ensemble des médias de notre recherche continuent à construire une proximité aux publics sur la base de pratiques et d’actions qui sont l’héritage du passé. Abstract : This dissertation focuses on local news media’s proximity to audiences. Local news organizations seek to strengthen their links to audiences in order to face the challenges that include their digital transformation, audiences’ disaffection and the economic crisis of the sector. Falling within information and communication sciences, and more precisely journalism studies, the dissertation draws mainly on research on participation and engagement related to journalistic practices and audiences. Local media’s proximity to audiences is analyzed at the intersection of several perspectives. A transnational approach studying local media in French-speaking Europe integrates a case study of the Italian daily L’Eco di Bergamo; for which, the observation of the contemporary situation is combined with a historical perspective.
The research relies mainly on two types of data. It is based on the identification and analysis of actions (i.e. “initiatives”) undertaken by local media to revitalize their relationship with audiences. It is also based on the study of discursive material collected through qualitative interviews inside and outside the newsroom of local media considered to be actively involved in a quest for proximity to audiences.
The dissertation conceptualizes (the construction of) proximity to audiences as dynamic and situated. It is shaped by the tensions between three dimensions: gatekeeping, social and commercial. This conceptualization sees audiences as a figure that is both central and plural, defined according to the various news media’s strategies that target it, and embodied in the discourses and actions of actors in a given context.
The main empirical results highlight and characterize a reconfiguration of proximity to audiences “in the making”. In the French-speaking media considered by the study, this reconfiguration takes shape rather in dialogical and horizontal ties with audiences. At L’Eco di Bergamo, it is rather colored by marketing thinking. At the same time, all news organizations of our research continue to build a proximity to audiences on the basis of practices and actions that are the legacy of the past.

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You Said Digital First! A Five-Dimensional Definition According to Journalists from Three Swiss Newspapers

2022-8-8, Robotham, Andrew, Pignard-Cheynel, Nathalie

The term digital first is frequently used by newspapers to describe how they go about making digital and print news. Yet the literature does not define the term precisely and has not described implications in terms of making news. Furthermore, we know almost nothing about how journalists themselves understand this jargon and how they view what it entails in terms of the (changes to) underlying practices. This research analyzed the production systems of three different types of French-language Swiss newspapers that label their production systems digital first: a local paper, a legacy paper and a metro-style paper. It interviewed 17 of their newsworkers, 15 of which described the way their newspaper makes news as digital first without being prompted. The full range of properties attributed to digital first emerging from the data reflected five dimensions: temporality, content format, workflow, production mindset and business strategy. These five dimensions were conceptualized by building a digital first matrix, thereby contributing to definitional clarity, while also serving as a useful tool to analyze newspaper production. In practice, production and editing resources seem to determine a newspaper's success in fully implementing more ambitious visions of digital first. Digital first, we argue, constitutes an emerging newsmaking paradigm.