Voici les éléments 1 - 3 sur 3
  • Publication
    Accès libre
    Entre privé et public, ce que nous apprend le milieu sonore. Recherche ethnographique dans une maison de jeunes
    (2021-04)
    Daniel Jeanmonod
    ;
    ;
    Ce mémoire empirique, se voulant à l’intersection de la psychologie culturelle, de la géographie et de la sociologie, puise ses données dans le terrain qu’est une maison de jeunes. Des observations participantes ont été effectuées pour saisir l’impact qu’a le milieu sonore sur la vie privée et public des individus évoluant en son sein. Ainsi, cette recherche a pour prétention de tenter de mettre en lumière le vécu interne de ses participants au travers de l’observation des sons, des ambiances et des interactions sonores présents dans les espaces de vie commune de l’établissement.
  • Publication
    Accès libre
    Activities of Thinking in Social Spaces
    (New York: Nova Publisher Inc., 2014) ;
    This book explores the vibrant progress of research in the social development of thinking and learning. The notion of “the thinking space” has been proposed by Anne-Nelly Perret-Clermont (2004) to designate the social and situated nature of thinking. This edited book gathers leading scholars in social and cultural approaches to learning and thinking who share such initial assumption, and have explored its implications in the fields of elementary and higher education, in science and literature, with a wide diversity of population, and also out of the classroom, in the psychologists’ office or in adult’s mutual teaching. This book offers a unique overview of a largely European tradition of scholarship – retracing its roots in the post-piagetian and vygotskian heritage, it explores the many facets of this tradition and opens new horizons for future research. Doing so, it highlights the heuristic power of an approach that considers learning and thinking as an active, shared and situated endeavor.