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    A plea for the ‘de-migranticization' of research on migration and integration
    Migration and integration research has been institutionalized over the last few decades. However, an increasing number of voices has been calling for more reflexivity, criticizing the nation-state- and ethnicity-centred epistemology that often informs this discipline. Consistently with this line of reasoning, I argue that migration and integration research originates in a historically institutionalized nation-state migration apparatus and is thus entangled with a particular normalization discourse. Therefore, this field of study contributes to reproducing the categories of this particular migration apparatus. This entanglement poses some serious dilemmas for this research tradition, dilemmas that ask for further consideration and possible solutions. My main proposition is to ‘de-migranticize' migration and integration research. I outline possible ways of doing so and discuss the consequences of such a strategy for the future of migration and integration studies.
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    Switzerland
    The multiethnic and multilinguistic character of Switzerland has represented a puzzle for major scholars on European nationalism since the nineteenth century. Research shows that this multiethnicity is a pivotal element of pride and central to the common Swiss imaginary of a “nation of will,” which embraces local, cantonal, and linguistic identities. In parallel, this particular case of collective nation building created strong and exclusive boundaries against immigrants and foreigners along national lines, thus ethnicizing and culturalizing immigrant policies and the naturalization regime.
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    "A chacune son islam": réflexion anthropologique sur l'articulation d'une catégorie identitaire
    (2008)
    Talal, Noura
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    Ce travail se propose de formuler une réflexion anthropologique sur la pertinence de la catégorie migratoire : « les musulmans ». Depuis plusieurs années, il est régulièrement question dans les médias, de cette catégorie de migrants. Mais d’un point de vue anthropologique, cette désignation est problématique à plusieurs égards. Premièrement, de par son caractère normatif et prescriptif, elle dénote une approche essentialiste et réifiante des « musulmans ». Deuxièmement, quelle pertinence accorder à la catégorie « musulmans », alors que la définition même de « religion » est problématique ? Pour terminer, cette catégorie soulève également toute la question liée au sens et à l’utilisation du concept d’« identité ». qui, pour reprendre Brubaker (2004) : « tends to mean too much (when understood in a strong sense), too little (when understood in a weak sense), or nothing at all (because of its sheer ambiguity) » (Brubaker, 2004: 28). Afin de questionner la pertinence de cette catégorie, j’ai mené des entretiens individuels et des observations auprès de cinq femmes « musulmanes » migrantes résidant à Genève. J’ai tenté, par ce terrain, de rendre compte de la manière dont ces femmes activent, utilisent ou se réapproprient la catégorie identitaire : « musulmans ». Pour y parvenir, j’ai construit l’analyse des données à la lumière du concept analytique d’ « ethnicité ». Ce travail privilégie donc l’étude du point de vue émique en donnant la parole aux acteurs sociaux, sujets de ces processus de catégorisation. Il ne se veut pas documentaire, dans le sens où il n’a pas pour objectif de répondre à la question : « qui sont les « musulmans ?», mais plutôt d’amener le lecteur à être plus critique et réflexif quant à l’utilisation des catégories.