Voici les éléments 1 - 10 sur 227
Pas de vignette d'image disponible
Publication
Accès libre

L'apprentissage comme restructuration accélérée du savoir social

1986-4-24, Grossen Peretti, Michèle, Nicolet, Michel, Perret-Clermont, Anne-Nelly, Rijsman, J

Pas de vignette d'image disponible
Publication
Métadonnées seulement

verb production during action naming in semantic dementia

2011-1-9, Méligne, Déborah, Fossard, Marion, Belliard, Serge, Moreaud, Olivier, Duvignau, Karine, Démonet, Jean-François

Pas de vignette d'image disponible
Publication
Métadonnées seulement

Mémoire à long terme et langage: diffrenciation entre l'accès aux mots en mémoire déclarative et l'application de règles en mémoire procédurale

2008-12-2, Macoir, Joel, Fossard, Marion

Pas de vignette d'image disponible
Publication
Métadonnées seulement

Adjustment of speaker's referential expressions to an addressee's likely knowledge and link with theory of mind abilities

2015-5-30, Achim, Amélie, Fossard, Marion, Couture, Sophie, Achim, André

Pas de vignette d'image disponible
Publication
Métadonnées seulement

Compétences d’interaction : représentations sociales et pratiques interactionnelles en logopédie

2012-10-1, Petitjean, Cécile, de Weck, Geneviève, Sublon, Audrey

Pas de vignette d'image disponible
Publication
Métadonnées seulement

Modes de participation des enfants dysphasiques à différents genres de dialogues

1997, de Weck, Geneviève

Pas de vignette d'image disponible
Publication
Accès libre

Adjustment of speaker’s referential expressions to an addressee’s likely knowledge and link with theory of mind abilities

2015, Achim, Amélie M., Fossard, Marion, Couture, Sophie, Achim, André

To communicate cooperatively, speakers must determine what constitutes the common ground with their addressee and adapt their referential choices accordingly. Assessing another person’s knowledge requires a social cognition ability termed theory of mind (ToM). This study relies on a novel referential communication task requiring probabilistic inferences of the knowledge already held by an addressee prior to the study. Forty participants were asked to present 10 movie characters and the addressee, who had the same characters in a random order, was asked to place them in order. ToM and other aspects of social cognition were also assessed. Participants used more information when presenting likely unknown than likely known movie characters. They particularly increased their use of physical descriptors, which most often accompanied movie-related information. Interestingly, a significant relationship emerged between our ToM test and the increased amount of information given for the likely unknown characters. These results suggest that speakers use ToM to infer their addressee’s likely knowledge and accordingly adapt their referential expressions.

Pas de vignette d'image disponible
Publication
Métadonnées seulement

When and Why do old speakers use more fillers than young speakers?

2019, Rousier-Vercruyssen, Lucie, Lacheret, Anne, Fossard, Marion

Pas de vignette d'image disponible
Publication
Métadonnées seulement

Which conversational features lead to an impression of talkativeness in children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder ?

2015-7-20, Rahmati, Somayeh, de Weck, Geneviève

Pas de vignette d'image disponible
Publication
Métadonnées seulement

Quelle logopédie pour quels logopédistes?

1992, Buttet Sovilla, Jocelyne, de Weck, Geneviève, Marro, Pascale