Emotions de journalistes : entre évacuation discursive et acceptation pratique : discipline de neutralisation, modalités d’utilisation et stratégies de négociation des journalistes de radio locale en Suisse Romande
Publisher
Neuchâtel : Université de Neuchâtel
Date issued
2025
Number of pages
200 p.
Abstract
Cette thèse explore la place paradoxale de l’émotion dans le journalisme contemporain et la manière dont les journalistes la gèrent dans leurs pratiques quotidiennes. Bien que souvent marginalisée dans les discours professionnels — perçue comme une menace pour l’idéal d’objectivité ou associée à un journalisme sensationnaliste — l’émotion demeure centrale, tant dans les pratiques journalistiques que dans les contenus produits. S’inscrivant dans le champ des <i> Journalism Studies</i> et à l’intérieur de l’un de ses courants, <i>l’Emotional Turn</i>, cette recherche adopte une perspective micro pour analyser comment les journalistes naviguent entre leurs émotions vécues et les attentes idéalisées de leur profession — entre implication personnelle et détachement attendu des événements observés. L’étude se concentre sur des journalistes de radios locales en Suisse romande, mobilisant une approche en partie inductive et une triangulation méthodologique : les « récits de pratiques » (Bertaux, 2016) et la « Newsmaking Reconstruction » (Reich et Barnoy, 2020). Les données récoltées combinent des sujets radios jugés comme <i>émotionnellement marquants</i> par les journalistes interrogé ·e·s et des entretiens semi-directifs (en deux phases d’interview auprès des mêmes praticiens). En retraçant et en examinant l’ensemble du processus de production de ces sujets — de l’idée initiale à leur diffusion à l’antenne — cette thèse met en lumière le <i>savoir-faire tacite</i> des journalistes, qui leur permet d’intégrer leurs propres émotions tout en respectant les discours ambiants sur la profession qui les évacuent. Les résultats de cette recherche sont articulés autour de trois articles. Le premier, <i>« Neutraliser l’émotion »</i> met en lumière les stratégies de régulation mises en œuvre pour maîtriser et ajuster les émotions dans le commentaire. Le deuxième, <i>« Utiliser l’émotion »</i>, repère les motivations des journalistes à inclure ou à rejeter leurs émotions dans leurs productions. Enfin, le dernier <i>« Justifier l’émotion »</i> identifie les négociations élaborées par les journalistes pour légitimer l’intégration de l’émotion dans leurs contenus diffusés. Cette thèse met ainsi en évidence les mécanismes et les motivations à l’origine de la présence des émotions dans les informations produites par les journalistes, tout en replaçant ces émotions dans leur contexte de production, la situation, le médium, le format et le genre journalistique qui les encadrent.
This thesis explores the paradoxical role of emotion in contemporary journalism and how journalists use it in their daily practices. Although often marginalized in professional discourses—perceived as a threat to the ideal of objectivity or associated with sensationalist journalism—emotion remains central, both in journalistic practices and in the content produced. Positioned within the field of <i>Journalism Studies</i> and aligned with one of its subfields, the <i>Emotional Turn</i>, this research takes a micro-level perspective to analyze how journalists navigate between the emotions they experience and the idealized expectations of their profession—between personal involvement and the detachment required when observing events. The study focuses on journalists working in local radio stations in French-speaking Switzerland, employing a partially inductive approach and methodological triangulation: "Practice narratives" (Bertaux, 2016) and "Newsmaking Reconstruction" (Reich and Barnoy, 2020). The data collected combines radio stories deemed emotionally significant by the interviewed journalists with semi-structured interviews (conducted in two phases with the same practitioners). By retracing and examining the entire production process —from the initial idea to their broadcast—this thesis sheds light on the journalists' <i>tacit knowledge</i>, enabling them to integrate their emotions while adhering to the dominant professional discourses that exclude such emotions. The results of this research are presented across three articles. The first, <i>"Neutralizing Emotion"</i>, highlights the regulation strategies implemented to control and adjust emotions in commentary. The second, <i>"Using Emotion"</i>, identifies the motivations behind journalists' decisions to include or reject emotions in their productions. Finally, the third, <i>"Justifying Emotion"</i>, examines the negotiations at stake for journalists to legitimize the integration of emotion into their broadcast content. This thesis thus aims to reveal the mechanisms and motivations underpinning emotions in the information journalists produce while contextualizing these emotions within their production environment, the situation, medium, format, and journalistic genre framing them.
This thesis explores the paradoxical role of emotion in contemporary journalism and how journalists use it in their daily practices. Although often marginalized in professional discourses—perceived as a threat to the ideal of objectivity or associated with sensationalist journalism—emotion remains central, both in journalistic practices and in the content produced. Positioned within the field of <i>Journalism Studies</i> and aligned with one of its subfields, the <i>Emotional Turn</i>, this research takes a micro-level perspective to analyze how journalists navigate between the emotions they experience and the idealized expectations of their profession—between personal involvement and the detachment required when observing events. The study focuses on journalists working in local radio stations in French-speaking Switzerland, employing a partially inductive approach and methodological triangulation: "Practice narratives" (Bertaux, 2016) and "Newsmaking Reconstruction" (Reich and Barnoy, 2020). The data collected combines radio stories deemed emotionally significant by the interviewed journalists with semi-structured interviews (conducted in two phases with the same practitioners). By retracing and examining the entire production process —from the initial idea to their broadcast—this thesis sheds light on the journalists' <i>tacit knowledge</i>, enabling them to integrate their emotions while adhering to the dominant professional discourses that exclude such emotions. The results of this research are presented across three articles. The first, <i>"Neutralizing Emotion"</i>, highlights the regulation strategies implemented to control and adjust emotions in commentary. The second, <i>"Using Emotion"</i>, identifies the motivations behind journalists' decisions to include or reject emotions in their productions. Finally, the third, <i>"Justifying Emotion"</i>, examines the negotiations at stake for journalists to legitimize the integration of emotion into their broadcast content. This thesis thus aims to reveal the mechanisms and motivations underpinning emotions in the information journalists produce while contextualizing these emotions within their production environment, the situation, medium, format, and journalistic genre framing them.
Publication type
doctoral thesis
File(s)
