Repository logo
Research Data
Publications
Projects
Persons
Organizations
English
Français
Log In(current)
  1. Home
  2. Publications
  3. Article de recherche (journal article)
  4. Editorial introduction: Transitions in the process of education

Editorial introduction: Transitions in the process of education

Author(s)
Hviid, Pernille
Zittoun, Tania  
Chaire de psychologie socio et éducation  
Date issued
2008
In
European Journal of Psychology of Education, Instituto Superior de Psicologia Aplicada (I.S.P.A.), 2008/23/2/121-130
Subjects
Development Education Methodology Transitions
Abstract
L’introduction proposée par les éditrices pose le cadre de ce numéro spécial et spécifie les choix théoriques qui le fondent. D’une part, il s’agit d’examiner des transitions dans le processus éducatif de manière à mettre en évidence certains aspects communs à des situations souvent étudiées isolément; d’autre part, il s’agit de conceptualiser les transitions comme des processus situés dans le temps. Ces choix théoriques soulèvent des difficultés méthodologiques, comme celle de la préservation des dynamiques caractérisant les situations éducatives. Trois options méthodologiques sont présentées: les reconstructions temporelles (temporelles ou graphiques); des données collectées en temps réel; et un accent donné à l’articulation de l’individuel et du social. Chaque article est ainsi introduit selon les choix méthodologiques adoptés par les auteurs. Finalement, deux caractéristiques des processus de transition sont mises en évidence: l’importance des ajustements entre personne et son environnement qu’elles demandent; et les dynamiques ludiques qu’elles impliquent. De possibles implications pour la réflexion éducative sont suggérées., This editorial introduction frames the special issue by highlighting its choices: examining transitions in the educational process, so as to highlight common features of many educational phenomena, often considered separately; and conceptualise transitions as time-embedded processes. Such theoretical choices raise methodological questions, among which, that of preserving the dynamics of education. Three main methodological options for doing so are considered: time reconstruction (verbal or graphic); real-time data gathering; and focus on the individual-social articulation. Each of the papers is thus presented through its specific methodological choices. Finally, two transversal characteristics of transitions are highlighted: the person-and-environment mutual responsiveness, and their inherent playfulness; some consequences for education are suggested.
Publication type
journal article
Identifiers
https://libra.unine.ch/handle/20.500.14713/58445
File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Download
Name

Hviid_Pernille_-_Editorial_introduction_Transitions_in_the_process_20091026.pdf

Type

Main Article

Size

2.33 MB

Format

Adobe PDF

Université de Neuchâtel logo

Service information scientifique & bibliothèques

Rue Emile-Argand 11

2000 Neuchâtel

contact.libra@unine.ch

Service informatique et télématique

Rue Emile-Argand 11

Bâtiment B, rez-de-chaussée

Powered by DSpace-CRIS

libra v2.1.0

© 2025 Université de Neuchâtel

Portal overviewUser guideOpen Access strategyOpen Access directive Research at UniNE Open Access ORCIDWhat's new