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The content and spread of conspiracy theories

2023, Miani, Alessandro, Bangerter, Adrian

La croyance aux théories du complot (TC) est associée à de nombreux préjudices sociétaux, notamment la violence, le refus des vaccins et l’extrémisme politique. Compte tenu de la vitesse et de l’intensité avec lesquelles les informations se propagent sur l’internet, il est urgent de comprendre ce que sont les TC et comment elles circulent. À travers quatre études, cette thèse de doctorat vise à atteindre cet objectif: comprendre le contenu et la diffusion des TC. Dans l’étude 1, nous avons développé le plus grand corpus de TC disponibleaujourd’hui, LOCO, qui permet d’explorer le contenu et la diffusion des TC. Une analyse du contenu linguistique a montré que les textes conspirationnistes sont axés sur la tromperie, le pouvoir et la domination. Les pages web conspirationnistes qui s’appuient sur un langage conspirationniste prototypique sont davantage partagées sur Facebook. Dans l’étude 2, nous avons constaté que les textes conspirationnistes sont plus interconnectés, plus hétérogènes sur le plan thématique et plus semblables les uns aux autres. Ces résultats ont apporté un soutien empirique solide à l’idée d’une vision globale du monde conspirationniste dans les récits conspirationnistes. Dans l’étude 3, nous avons développé des mesures pour évaluer les éléments de la pensée divergente et convergente dans les textes. Nous montrons que les textes conspirationnistes sont plus originaux, sémantiquement divergents et sophistiqués, mais moins adaptés à leur contexte et moins variables que les textes non conspirationnistes. Les résultats indiquent un déséquilibre entre la pensée divergente et la pensée convergente et peuvent expliquer l’accumulation de TC dans les systèmes de croyance des gens. Dans l’étude 4, nous avons conçu une étude de terrain pour comparer l’impact des médias sociaux et des biais cognitifs individuels sur le comportement de navigation en ligne vers des sites web classés en fonction de leur type et de leur force idéologique. Nous avons constaté qu’à mesure que l’idéologie conspirationniste des sites web augmente, la contribution des biais cognitifs individuels s’accroît au détriment du trafic provenant des médias sociaux. En résumé, les résultats obtenus dans le cadre de cette thèse ont des implications pratiques. En ce qui concerne le contenu des TC, la présence d’une mentalité conspirationniste qui émerge des textes représente une possibilité prévisible de développer des algorithmes pour la détection automatique des TC en ligne. En ce qui concerne la diffusion des TC, le fait de savoir que les biais cognitifs individuels favorisent l’accès aux sites web conspirationnistes suggère que les interventions au niveau individuel, telles que l’amélioration de la pensée critique, devraient être prioritaires dans la lutte contre la diffusion des TC. Belief in conspiracy theories (CTs) is associated with numerous societal harms, including violence, vaccine refusal, and political extremism. Given the speed and intensity with which information spread through the internet, there is a pressing need to understand what CTs are and how they circulate. Across four studies, This PhD thesis works towards this goal: understanding the content and spread of CTs. In Study 1, we developed the largest corpus of CTs available today, LOCO, that allows to explore the content and spread of CTs. An analysis of linguistic content showed that conspiracy texts are focused on deception, power, and dominance. Conspiracy webpages that rely on prototypical conspiratorial language are more shared on Facebook. In Study 2, we found that conspiracy texts are more interconnected, more topically heterogeneous, and more similar to one another. These results provided strong empirical support for an overarching conspiracy worldview in conspiracy narratives. In Study 3, we developed measures to assess elements of divergent and convergent thinking in texts. We show that conspiracy texts were more original, semantically divergent, and sophisticated, but less appropriate to their context and less variable compared to those in non-conspiracy texts. Results point to an imbalance between divergent and convergent thinking and may explain the accumulation of CTs within people’s belief systems. In Study 4, we devised a field study to compare the impact of social media and individual cognitive biases on online browsing behavior towards websites classified on ideological types and strength. We found that as the websites’ conspiratorial ideology increases, the contribution from individual cognitive biases increases at the expense of traffic from social media. In sum, results obtained from this thesis have practical implications. As for the content of CTs, the presence of conspiracy mentality that emerges from texts represents a foreseeable possibility to develop algorithms for the automatic detection of CTs online. In regard to the spread of CTs, knowing that individual cognitive biases drive access to conspiracy websites suggests that individual-level interventions, such as improving critical thinking, should be prioritized in the fight against the spread of CTs.

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Interactional competences in institutional settings: Young people between school and work

2017, Pekarek Doehler, Simona, Petitjean, Cécile, Pekarek Doehler, Simona, Bangerter, Adrian, de Weck, Geneviève, Filliettaz, Laurent, González-Martínez, Esther, Petitjean, Cécile

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Expressing personal opinions in classroom interactions: The role of humor and displays of uncertainty

2017, Degoumois, Virginie, Petitjean, Cécile, Pekarek Doehler, Simona, Pekarek Doehler, Simona, Bangerter, Adrian, de Weck, Geneviève, Filliettaz, Laurent, González-Martínez, Esther, Petitjean, Cécile

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Suspending and reinstating collaborative activities

2010, Chevalley, Eric, Bangerter, Adrian

There is an interest in how people coordinate multiple activities with multiple partners, and in particular, how people deal with interruptions. Interruptions happen unexpectedly. They can cause errors and loss of productivity. Effects of interruptions have been studied in individual tasks, but not in collaborative tasks. When pairs deal with an interruption, they have to jointly suspend their activity, address the matter, and later jointly reinstate their activity. The main goal of the dissertation was to define a model of suspensions and to measure constrains on the suspension and the reinstatement steps. Pairs suspend momentarily without taking leave of each other. This requires the coordination of two important processes: Politeness and common ground. First, politeness is often involved in suspensions, because asking one's partner to wait while one does something else is facethreatening. Two factors affect politeness: The degree of personal responsibility of participants proposing suspensions and durations of suspensions. Second, continuing tasks requires reconstructing joint representations of the tasks (common ground). Several factors affect the reconstruction of common ground: The persons interrupted the timing of suspension and the availability of cues about the state of the task. Five studies were conducted. Study 1 used naturally-occurring suspensions in telephone conversations from a corpus data. Study 2 & 3 used suspensions triggered with a cover story in laboratory. Study 2 & 3 manipulated participants’ roles in conversations and durations of interruptions. Results revealed that participants were more polite when suspension lasted longer, and it took more collaborative effort to reinstate conversations. Also, initiators of suspensions were more polite when they were listening than speaking. Study 4 & 5 manipulated the duration and the timing of interruptions during a goal-oriented task. Additionally, Study 4 manipulated the participants’ role during interruptions, and Study 5 manipulated the visibility of workspace between participants. Results showed that participants took more time to reinstate tasks when interruptions lasted longer and when it happened in the middle of sub-tasks, compared to when interruptions were brief and happened between sub-tasks. Also, they took more time to reinstate when both participants were distracted during interruptions, rather than when just one was distracted, and when participants did not share their workspace, rather than when they did share a workspace.

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Coordination processes in conversation : the cases of gaze in greetings and storytelling in teaching

2021, Tilston, Ottilie, Bangerter, Adrian

Anglais Throughout human evolution, face-to-face conversational interaction has been the primary means of communication in everyday life. It is the fundamental setting for human interaction and so ideal to gain insights into the nature of communication (Schegloff, 2007). Humans communicate primarily to solve problems of cooperation, and these cooperation problems are a source of evolutionary pressure that has shaped the nature of social interaction. This thesis focuses on the cases of two recurrent coordination problems in communication, and the behavioural adaptations specialised to resolve them. One recurrent interactional problem we face is how to begin face-to-face social interactions (Pillet-Shore, 2018). Contrary to what we might first think, social interactions do not begin by people simply starting to speak, instead they must engage with each other methodically through a combination of verbal and non-verbal cues in order to get into the interaction (Mondada et al., 2020). Gaze is specialised during greeting behaviour to solve this problem by initiating social interaction. Another recurrent interactional problem faced by all human cultures is passing on information and skills to prevent them from dying out from one generation to the next. This is commonly achieved through the social activity of teaching (Kline, 2015), particularly through the specialised teaching method of storytelling (Scalise Sugiyama, 2017). The cases of gaze in greetings and storytelling in teaching illustrate how humans have adapted to facilitate social interaction, providing broad insight into coordination processes in communication. Français Tout au long de l'évolution humaine, l'interaction conversationnelle en face à face a été le principal moyen de communication dans la vie quotidienne. Il s'agit du cadre fondamental de l'interaction humaine, ce qui est idéal pour comprendre la nature de la communication (Schegloff, 2007). Les humains communiquent principalement pour résoudre des problèmes de coopération, et ces problèmes de coopération sont une source de pression évolutive qui a façonné la nature de l'interaction sociale. Cette thèse se concentre sur les cas de deux problèmes récurrents de coordination dans la communication, et les adaptations comportementales spécialisées pour les résoudre. L'un des problèmes interactionnels récurrents auxquels nous sommes confrontés est de savoir comment commencer les interactions sociales en face à face (Pillet-Shore, 2018). Contrairement à ce que l'on pourrait penser, les interactions sociales ne commencent pas simplement par la parole, mais par une combinaison d'indices verbaux et non verbaux afin d'entrer dans l'interaction (Mondada et al., 2020). Le regard est spécialisé pendant le comportement de salutation pour résoudre ce problème en initiant l'interaction sociale. Un autre problème interactionnel récurrent auquel sont confrontées toutes les cultures humaines est la transmission d'informations et de compétences pour éviter qu'elles ne disparaissent d'une génération à l'autre. Ceci est communément réalisé par l'activité sociale de l'enseignement (Kline, 2015), en particulier par la méthode d'enseignement spécialisée de la narration (Scalise Sugiyama, 2017). Les cas du regard dans les salutations et de la narration dans l'enseignement illustrent la façon dont les humains se sont adaptés pour faciliter l'interaction sociale, fournissant un large aperçu des processus de coordination dans la communication.

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Interactional Competences in Institutional Settings: from School to the Workplace

2017, Pekarek Doehler, Simona, Bangerter, Adrian, de Weck, Geneviève, Filliettaz, Laurent, González-Martínez, Esther, Petitjean, Cécile

This interdisciplinary volume brings together leading scholars from several disciplines to uncover the key to young people’s socialization within institutional settings, from school to the workplace. Among the questions they consider are: what aspects of interactional competence are relevant for participation in practical activities within those settings? What are the interactional procedures through which diverse facets of interactional competence are recognized, legitimized and assessed in the course of practical activities? How do these procedures shape and reflect social institutions and people's understanding of them? The collection discusses interactional competences across a variety of institutional settings, and reflects on the institutional order by scrutinizing how such competences are interactionally treated within everyday institutional practices. The volume enriches an interdisciplinary understanding of fundamental concepts in the social sciences and will therefore be of interest to those working within linguistics, sociology, education, psychology of work, and speech therapy.

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Physician behavioral adaptability: how physicians' tailoring of behavior to each patient's preferences is related to positive consultation outcomes

2016, Carrard, Valérie, Schmid Mast, Marianne, Bangerter, Adrian

Depuis l'émergence du modèle biopsychosocial d'Engel, la communication entre médecin et patient a gagné de plus en plus d’attention. La littérature foisonnante sur le sujet montre que la qualité de la communication du médecin a un impact sur les résultats de la consultation. De nos jours, en matière de communication médecin-patient, l’approche centrée sur le patient est préconisée. L'objectif principal de cette approche est de fournir des soins personnalisés aux spécificités de chaque patient. Jusqu'à présent, l'efficacité de l’approche centrée sur le patient a été étudiée en mesurant un ensemble définit de comportements, mais une étude de l’approche centrée sur le patient plus adaptée à son objectif fondamental serait de tester si les résultats de la consultation sont influencés par la façon dont le médecin adapte son comportement en fonction des préférences de chaque patient. Le présent travail vise à étudier ce processus appelé l'adaptabilité comportementale des médecins.
Un modèle d'adaptabilité comportementale des médecins est proposé. Il conceptualise la manière dont les médecins infèrent les préférences des patients pour ensuite y adapter flexiblement leurs comportements. Le modèle postule que si les comportements du médecin correspondent alors aux préférences des patients, les résultats de la consultation seront plus positifs. Une partie du modèle est soutenu par une revue de littérature réalisée dans l'Article 1. Dans les Articles 2 et 3, la validité du modèle d'adaptabilité comportementale des médecins est testée par des études de terrain. Tout d'abord, nous avons démontré que plus les médecins montrent de la dominance non verbale envers un patient préférant plus de dominance (par rapport au patient préférant moins dominance), plus les résultats de la consultation sont positifs. Dans l'Article 3, nous avons montré que la capacité à lire les émotions d’autrui est liée à plus d'adaptabilité comportementale, mais seulement pour les femmes médecins. Les résultats ont également montré que plus les femmes médecins adaptent leurs comportement d’affiliation et de dominance plus les résultats de la consultation sont positifs, alors qu’un niveau élevé d’affiliation et faible de dominance, indépendamment des préférences des patients, n’est pas lié aux résultats de la consultation. Par conséquent, un ensemble de comportements non verbaux définis appliqué à tous les patients n’est pas la meilleure approche pour obtenir des résultats positifs lors d’une consultation.
Dans la discussion, la contribution, les implications pratiques et les limites de ce travail sont présentés, ainsi que l'avenir et les perspectives prometteuses pour le concept d’adaptabilité comportementale., Since the emergence of Engel’s biopsychosocial model, communication between patient and physician has gained significant attention. The wealth of research on the subject shows that the quality of physician communication affects consultation outcomes. Nowadays, the advised approach in patient- physician communication is patient-centeredness. The primary goal of patient-centeredness is to provide customized care to each patient’s specificities. While the literature so far investigated the effectiveness of patient-centeredness by measuring a set of definite behaviors, a study of patient-centeredness more suitable to its fundamental purpose would be to test how physicians’ tailoring of behavior to each patient’s preferences is related to consultation outcomes. The present work aims to study this process called physician behavioral adaptability.
A model of physician behavioral adaptability is proposed. It conceptualizes how physicians infer the patients’ preferences to then flexibly adapt their behaviors accordingly. The model posits that if the physician’s behaviors then match the patients’ preferences, more positive consultation outcomes will emerge. Parts of the model are supported by the literature review of Article 1. Articles 2 and 3 both tested the validity of the physician behavioral adaptability model in the field. First, we demonstrated that the more physicians displayed dominance nonverbal behaviors toward a patient preferring more dominance (compared to patient preferring less dominance), the more positive the consultation outcomes. In Article 3, we showed that better emotion recognition skills are related to more behavioral adaptability, but only for female physicians. Results also showed that female physicians’ behavioral adaptability regarding nonverbal affiliation and dominance is more related to positive consultation outcomes for the patients than displaying high levels of affiliation and low levels of dominance regardless of patients’ preferences. Therefore, a set of defined nonverbal behaviors applied to every patient is not the best approach to achieve positive consultation outcomes.
In the discussion, the contribution, practical implications, and limitations of the present work are presented as well as the future and promising perspectives for the concept of behavioral adaptability.

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Conference proceedings of the Young Researchers conference of the Centre for Research on Social Interactions (CRSI-YR)

2018, Gonzalez, Sylvia, Skogmyr Marian, Klara, Volpin, Letizia, Gfeller, Fabienne, Bietti, Lucas, Bangerter, Adrian

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Organisation interactionnelle des récits conversationnels par des jeunes candidats lors d'un entretien d'embauche

2017, Gosteli-Corvalan, Paloma, Pekarek Doehler, Simona, Bangerter, Adrian

Comme en témoigne une abondante littérature sur le sujet, produire un récit conversationnel constitue un moyen de présentation de soi efficace dans le contexte d’un entretien d’embauche. Cependant, les mécanismes d’implémentation de ces récits dans l’interaction demeurent à ce jour largement sous-explorés. La présente étude s’inscrit dans le cadre d’un projet de recherche plus vaste, portant sur les compétences interactionnelles déployées en contexte institutionnel par des jeunes dans leur trajectoire entre l’école et leurs débuts dans le monde professionnel (Interactional Competences in Institutional Practices : Young People between School and the Workplace, subside FNS CRSII1_136291). De ce projet est issu un livre retraçant les grandes étapes de ce parcours (Pekarek Doehler, Bangerter, de Weck, Filliettaz, Gonzalez-Martinez & Petitjean, à paraître). L’objectif de notre recherche consiste ainsi à observer les mécanismes interactionnels qui sous-tendent les activités de récits conversationnels, dans des entretiens d’embauche impliquant des jeunes candidats inexpérimentés, postulant pour leur premier emploi. Le récit conversationnel est ici défini comme étant un récit d’expérience personnelle, constitué d’un enchaînement temporel d’événements, et référant à un moment unique situé dans le passé. L’observation de ce phénomène a été effectuée sur la base d’un corpus de données authentiques d’entretiens d’embauche, enregistrées sur un support audio-visuel, dans deux administrations publiques et une entreprise privée de Suisse romande. Ancrée dans une perspective interactionniste, cette recherche explore l’organisation interactionnelle des récits conversationnels produits par des jeunes candidats lors d’un entretien d’embauche, en observant les techniques et ressources déployées par les participants dans l’accomplissement d’activités de récit. Cette étude contribue à une meilleure compréhension du récit dans le contexte institutionnel de l’entretien d’embauche, et procure des clés aux candidats et aux recruteurs sur les mécanismes permettant de produire un récit valorisant des compétences pertinentes pour le poste., As extensively demonstrated in the literature, storytelling in job interviews is a pervasive means for self-presentation. However, how these stories are interactionally implemented is still under-explored. This study is part of a broader project, about interactional competences in institutional practices by young people in their trajectories between school and the workplace (Interactional Competences in Institutional Practices : Young People between School and the Workplace, SNF grant CRSII1_136291). This project yielded to a book recounting the main stages of this path (Pekarek Doehler, Bangerter, de Weck, Filliettaz, Gonzalez-Martinez & Petitjean, in press). The goal of this study aims to observe the interactional mechanisms underlying storytelling activities in job interviews involving inexperienced young candidates, applying for their first job. Conversational storytelling is defined here as a story about a personal experience, made of a temporally ordered sequence of events, and refering to a unique time in the past. The observation of this phenomenon has been made on a corpus of naturally occurring data of job interviews, audio-video recorded, in two public organisations and one private company of the french speaking part of Switzerland. Grounded in an interactionist perspective, this research explores the interactional organisation of storytelling by young candidates in job interviews, observing the technics and resources deployed by the interactants to accomplish storytelling activities. This study gives a better understanding of storytelling in the institutional context of job interviews, and provides some keys to both candidates and recruiters about the mechanisms by which producing a meaningful storytelling, highlighting relevant skills for the job.

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Le scepticisme du personnel infirmier envers les maladies infectieuses émergentes: héritage de la grippe pandémique A/H1N1

2016, Maridor, Mathieu, Bangerter, Adrian

La vaccination est le moyen le plus efficace pour prévenir et contenir la propagation du virus influenza (OMS, 2014). Le personnel infirmier est l’un des principaux groupes-cibles des recommandations de vaccination (CDC, 2006). Malgré cela, les taux de vaccination contre la grippe de ce groupe professionnel restent habituellement bas. La plupart des recherches investiguant la question de l’aversion à la vaccination emploient les théories de perception du risque et du comportement de santé. La pandémie de grippe A/H1N1 de 2009 est l’une des nombreuses maladies infectieuses récentes auxquelles le public a été confronté. Celles-ci ont été souvent moins graves que prévu et ont suscité un sentiment de fatigue du risque (Liao & Fielding, 2014). Cette thèse investigue la présence et la nature des attitudes sceptiques envers les maladies infectieuses émergentes (MIE) parmi les infirmiers/ères, et la mesure dans laquelle leur décision de vaccination sont aussi dues à l’adoption de telles attitudes. Le scepticisme envers les MIE se manifeste par des doutes quant au réel danger que représentent les maladies émergentes, ainsi que par de la méfiance dans les institutions censées lutter contre elles. L’étude 1 explore la façon dont les infirmiers/ères ont vécu la campagne de vaccination lors de la pandémie de grippe de 2009 et demande si les souvenirs de cet épisode révèlent des attitudes sceptiques envers les MIE. Cinquante-huit infirmiers/ères diplômé(e)s de quatre hôpitaux de Suisse romande ont été interviewé(e)s sur leur lieu de travail entre 2011 et 2012. Dans les mêmes hôpitaux, onze organisateurs des campagnes de vaccination ont également été interviewés afin d’observer des différences de perception de l’épisode pandémique et de la vaccination. Les résultats confirment la présence d’attitudes sceptiques parmi les infirmiers/ères, lesquelles se détachent des attitudes rationalistes des organisateurs des campagnes de vaccination. Au travers d’une étude transversale par questionnaire effectuée en 2013 auprès de 334 infirmiers/ères, employant une nouvelle échelle mesurant le scepticisme envers les MIE, l’étude 2 demande si le scepticisme envers les MIE constitue un prédicteur supplémentaire des intentions de vaccination du personnel infirmier contre la grippe saisonnière et pandémique, au-delà d’autres déterminants de vaccination connus, tels que les habitudes de vaccination, la perception du risque et la perception de la vaccination contre la grippe en tant que devoir professionnel. L’étude 2 se demande en outre si l’effet d’expériences négatives avec des pandémies passées sur les intentions de vaccination contre une future grippe pandémique transite par l’effet indirect du scepticisme envers les MIE. Les résultats montrent que le scepticisme affecte les intentions de vaccination du personnel infirmier à la fois contre la grippe saisonnière et contre une future grippe pandémique. Les expériences négatives avec des pandémies passées ont vraisemblablement forgé des attitudes sceptiques envers les MIE, qui, à leur tour, sont susceptibles de réduire les intentions de vaccination des infirmiers/ères contre une nouvelle grippe pandémique. Cette thèse présente et discute différentes contributions théoriques, de même que des pistes pour de futures recherches. Enfin, ce travail propose quelques implications pratiques., Vaccination is the most efficient way to prevent and contain the propagation of influenza viruses (OMS, 2014). Nurses are one of the main target groups for vaccination recommendations (CDC, 2006). However, nurses’ vaccination rates against influenza remain recurrently low. Much research has investigated nurses’ vaccination reluctance using theories of risk perception and health behavior. The 2009 H1N1 pandemic is one of the several recent recurrent emerging diseases people had to be confronted with, which has been less severe than predicted, and perhaps has led to risk fatigue (Liao & Fielding, 2014). This thesis assessed the presence and the nature of skeptical attitudes towards emerging infectious diseases (EIDs) among nurses, and whether nurses’ vaccination decisions are also due to the adoption of such attitudes. Skepticism towards EIDs is manifested by doubts about the real threat of emerging diseases and distrust in institutions engaged in the fight against them. Study 1 explored how nurses experienced the 2009 pandemic vaccination campaign and whether remembering the pandemic episode may reveal skeptical attitudes towards EIDs. Fifty-eight registered nurses of four hospitals of the French-speaking part of Switzerland were interviewed at their workplaces between 2011 and 2012. Eleven professionals in charge of vaccination campaigns from the same hospitals were also interviewed to observe potential differences in perceiving the pandemic episode and influenza vaccination. Results confirmed the presence of skeptical attitudes among nurses, which were different from the rationalist attitudes of persons in charge of vaccination campaigns. Through a cross-sectional questionnaire study among 334 Swiss nurses in 2013 using a new developed scale measuring skepticism towards EIDs, Study 2 assessed whether skepticism towards EIDs constitutes an additional predictor of nurses’ vaccination intentions against seasonal and pandemic influenza, after having controlled for other known determinants of influenza vaccination, such as vaccination habits, feeling at risk to catch the disease, and perceiving vaccination as a professional duty. Study 2 also investigated whether effect of negative past experiences with pandemics on vaccination intentions for a future pandemic transits trough the indirect effect of skepticism towards EIDs. Results showed that skepticism affected nurses’ vaccination intentions for both seasonal and pandemic influenza. Negative experiences with past pandemics may have forged skeptical attitudes towards EIDs, which in turn may reduce nurses’ vaccination intentions for a future pandemic influenza. Theoretical contributions as well as future research directions are discussed. Finally, practical implications are proposed.