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Coordination processes in conversation : the cases of gaze in greetings and storytelling in teaching

2021, Tilston, Ottilie, Bangerter, Adrian

Anglais Throughout human evolution, face-to-face conversational interaction has been the primary means of communication in everyday life. It is the fundamental setting for human interaction and so ideal to gain insights into the nature of communication (Schegloff, 2007). Humans communicate primarily to solve problems of cooperation, and these cooperation problems are a source of evolutionary pressure that has shaped the nature of social interaction. This thesis focuses on the cases of two recurrent coordination problems in communication, and the behavioural adaptations specialised to resolve them. One recurrent interactional problem we face is how to begin face-to-face social interactions (Pillet-Shore, 2018). Contrary to what we might first think, social interactions do not begin by people simply starting to speak, instead they must engage with each other methodically through a combination of verbal and non-verbal cues in order to get into the interaction (Mondada et al., 2020). Gaze is specialised during greeting behaviour to solve this problem by initiating social interaction. Another recurrent interactional problem faced by all human cultures is passing on information and skills to prevent them from dying out from one generation to the next. This is commonly achieved through the social activity of teaching (Kline, 2015), particularly through the specialised teaching method of storytelling (Scalise Sugiyama, 2017). The cases of gaze in greetings and storytelling in teaching illustrate how humans have adapted to facilitate social interaction, providing broad insight into coordination processes in communication. Français Tout au long de l'évolution humaine, l'interaction conversationnelle en face à face a été le principal moyen de communication dans la vie quotidienne. Il s'agit du cadre fondamental de l'interaction humaine, ce qui est idéal pour comprendre la nature de la communication (Schegloff, 2007). Les humains communiquent principalement pour résoudre des problèmes de coopération, et ces problèmes de coopération sont une source de pression évolutive qui a façonné la nature de l'interaction sociale. Cette thèse se concentre sur les cas de deux problèmes récurrents de coordination dans la communication, et les adaptations comportementales spécialisées pour les résoudre. L'un des problèmes interactionnels récurrents auxquels nous sommes confrontés est de savoir comment commencer les interactions sociales en face à face (Pillet-Shore, 2018). Contrairement à ce que l'on pourrait penser, les interactions sociales ne commencent pas simplement par la parole, mais par une combinaison d'indices verbaux et non verbaux afin d'entrer dans l'interaction (Mondada et al., 2020). Le regard est spécialisé pendant le comportement de salutation pour résoudre ce problème en initiant l'interaction sociale. Un autre problème interactionnel récurrent auquel sont confrontées toutes les cultures humaines est la transmission d'informations et de compétences pour éviter qu'elles ne disparaissent d'une génération à l'autre. Ceci est communément réalisé par l'activité sociale de l'enseignement (Kline, 2015), en particulier par la méthode d'enseignement spécialisée de la narration (Scalise Sugiyama, 2017). Les cas du regard dans les salutations et de la narration dans l'enseignement illustrent la façon dont les humains se sont adaptés pour faciliter l'interaction sociale, fournissant un large aperçu des processus de coordination dans la communication.