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You Said Digital First! A Five-Dimensional Definition According to Journalists from Three Swiss Newspapers

2022-8-8, Robotham, Andrew, Pignard-Cheynel, Nathalie

The term digital first is frequently used by newspapers to describe how they go about making digital and print news. Yet the literature does not define the term precisely and has not described implications in terms of making news. Furthermore, we know almost nothing about how journalists themselves understand this jargon and how they view what it entails in terms of the (changes to) underlying practices. This research analyzed the production systems of three different types of French-language Swiss newspapers that label their production systems digital first: a local paper, a legacy paper and a metro-style paper. It interviewed 17 of their newsworkers, 15 of which described the way their newspaper makes news as digital first without being prompted. The full range of properties attributed to digital first emerging from the data reflected five dimensions: temporality, content format, workflow, production mindset and business strategy. These five dimensions were conceptualized by building a digital first matrix, thereby contributing to definitional clarity, while also serving as a useful tool to analyze newspaper production. In practice, production and editing resources seem to determine a newspaper's success in fully implementing more ambitious visions of digital first. Digital first, we argue, constitutes an emerging newsmaking paradigm.

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Print hegemony or just a(nother) platform ? : digital first production at daily newspapers

2021, Robotham, Andrew

La présente thèse est une étude de la production dite web-first des journaux papier et de leurs systèmes de production, un objet d’étude négligé jusqu’ici par la recherche en journalisme numérique. Cette thèse pose la question générale suivante : Comment les versions numérique et papier d’un même journal sont-elles produites ? Grâce à une étude ethnographique du journal suisse francophone Le Temps en 2018 ainsi que des entretiens avec des membres des rédactions de La Côte, 20 Minutes et Le Temps en 2021, je fournis des descriptions de la manière dont des articles numériques et papier sont produites par ces trois rédactions (y compris par Le Temps à deux moments distincts). J’analyse les luttes entre numérique et analogique, dont plusieurs se jouent sur les champs de bataille de l’espace et du temps. L’implémentation réussie des versions idéales d’articles numériques (en termes de temporalités, de contenu et d’affordances numériques) est sujette à la possibilité de désatteler le numérique du print, le premier format étant généralement assujetti au deuxième. Cette émancipation est coûteuse et nécessite ce que j’appelle le surplus de capacité print : le fait d’avoir davantage de ressources à disposition pour produire et éditionner des articles que celles minimales requises pour remplir les pages du journal. Je discute des différents surplus de capacité print des trois journaux étudiés et de l’impact sur de degré de web-first. Enfin, je propose une définition du web-first qui intègre cinq dimensions : le workflow (ou flux de production), la temporalité, l’état d’esprit, les propriétés textuelles et la stratégie. A des fins heuristiques, celles-ci sont ordonnées dans une matrice web-first, créant ainsi des bases pour mieux comprendre la production d’informations numérique et papier dans d’autres rédactions. Concernant la méthodologie, je m’inspire de l’ethnographie en rédaction classique, de la théorie de l’acteur-réseau et du newsmaking reconstruction. ABSTRACT: The present thesis is a study of digital first newspapers and their underlying production systems. Digital first represents a neglected research topic within (digital) journalism studies. This research broadly asks the question: How are digital and print versions of newspapers produced? Thanks to an in-depth ethnography at French-language Swiss legacy newspaper Le Temps in 2018 as well as interviews with newsworkers from La Côte, 20 Minutes and Le Temps in 2021, I provide descriptions of how web and print stories are produced at all three newsrooms (including at Le Temps at two different moments in time). I analyze the struggles between digital and analog, many of which play out on the battlefields of space and time. Successfully implementing idealized versions of digital stories (in terms of temporality, content and digital affordances) is subject to being able to untether digital from print, the former often being subjugated to the latter. Achieving this comes at a cost, since it requires what I call a print capacity surplus: having resources to produce and edit stories beyond those required to fill the pages of the print newspaper. I discuss the varying print capacity surpluses of the three newspapers studied and its impact on their digital firstness. Finally, I offer a definition of digital first, which integrates five dimensions: workflow, temporality, mindset, text-level features, and strategy. For heuristic purposes, these are arranged into a digital first matrix, creating bridges for understanding digital and print news production at other newspapers. In terms of method, I mainly borrow from classic inductive ethnography, actor-network theory and newsmaking reconstruction.