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Travel Mode Choices in a Greening Market: The Impact of Electric Vehicles and Prior Investments

2021-8-1, van Dijk, Jeremy, Farsi, Mehdi, Weber, Sylvain

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Turn It Up and Open the Window: On the Rebound Effects in Residential Heating

2018-7, Hediger, Cécile, Farsi, Mehdi, Weber, Sylvain

This paper investigates how households respond to efficiency improvements of their heating system. The analysis is based on the stated preference approach with an innovative choice experiment. The design includes questions to quantify both the direct and indirect rebounds. A series of easy discrete possible changes have been suggested to prime the respondents for deciding on potential actions impacting their heating service demand. Responses to these qualitative choices are moreover used to cross-validate the quantitative results. Overall, we find relatively low direct rebound effects. However, after accounting for the indirect rebound calculated using energy embodied in goods and services purchased by re-spending initial savings, we estimate an average total rebound of about one third. The econometric analysis points to substantial variations across individuals that are partly explained by observed characteristics. The results are consistent with the conjunction that heating is a basic need which calls for little rebound in high-income groups.

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Energy efficiency and heating technology investments: Manipulating financial information in a discrete choice experiment

2021-3-6, Lang, Ghislaine, Farsi, Mehdi, Lanz, Bruno, Weber, Sylvain

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Ma voiture bien aimée en 2050... Sur le rôle des voitures électriques dans une mobilité durable

2017-3-1, Farsi, Mehdi, Hediger, Cécile, Weber, Sylvain

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Les intentions contradictoires des Suisses vis-à-vis de leur consommation d’énergie

2020-3, Farsi, Mehdi, Ott, Laurent, Weber, Sylvain

Cet article discute les intentions des ménages suisses de réduire leur consommation d'énergie. Il examine leurs connaissances en matière d'énergie ainsi que l'acceptation et la visibilité de la taxe CO2. Les données utilisées proviennent de l'enquête Swiss Household Energy Demand Survey (SHEDS), effectuée annuellement depuis 2016 sur un échantillon d'environ 5'000 ménages suisses. Notre analyse fait ressortir un écart entre les villes et les communes non urbaines. Bien que la taxe CO2 bénéficie du soutien de la majorité des répondants, elle manque de visibilité. La plupart des gens croient en son efficacité pour les entreprises mais non pour les ménages, et parmi les mé-nages directement concernés, beaucoup ne savent pas qu'ils sont affectés par la taxe. Notre ana-lyse fait également ressortir une disjonction entre les intentions et les connaissances, remettant en question le lien présumé entre information et action.