Repository logo
Research Data
Publications
Projects
Persons
Organizations
English
Français
Log In(current)
  1. Home
  2. Publications
  3. Article de recherche (journal article)
  4. Interaction sociale et cognition située : quels modèles pour la recherche sur l’acquisition des langues ?

Interaction sociale et cognition située : quels modèles pour la recherche sur l’acquisition des langues ?

Author(s)
Mondada, Lorenza
Pekarek Doehler, Simona  
Chaire de linguistique appliquée  
Date issued
2000
In
Approches interactionnistes de l'acquisition des langues étrangères, Revues.org, 2000/12//1-18
Subjects
acquisition des L2 interaction sociale cognition activité vygotsky ethnométhodologie analyse conversationnelle approche socio-culturelle second language learning social interaction cognition activity vygotsky ethnomethodology conversation analysis socio-cultural theory
Abstract
De nombreuses conceptions de la cognition traversent les recherches sur l’acquisition des langues secondes. Si cette pluralité a l’effet positif d’en dynamiser le paysage théorique, elle pose aussi des questions cruciales de compatibilité, de complémentarité et de combinabilité entre différents modèles mobilisés dans ce champ. Nous visons dans cet article à réfléchir aux traditions intellectuelles en mesure de nous permettre de penser l’articulation entre modèles de l’interaction et modèles de la cognition, dans le but d’esquisser une conception socio-interactionnelle de la cognition pour l’étude de l’acquisition langagière., Different models of cognition serve actually as points of reference for second language research. This diversity has the positive effect of enriching the theoretical landscape, but it also raises crucial questions about the compatibility and the complementarity of the various models. This contribution aims at reflecting on the nature of a socio-interactional concept of cognition for the study of second language acquisition. Drawing from two lines of research –the sociocultural approach to mental functioning and the ethnomethodological approach to social interaction – we will argue that understanding cognition as being socially situated and distributed is particularly interesting for a socio-interactionist approach to acquisition. And we will discuss some implications of such a definition for second language research.
Alternative title
Social interaction and situated cognition  : which models for second language research  ?
Later version
http://aile.revues.org/947
Publication type
journal article
Identifiers
https://libra.unine.ch/handle/20.500.14713/59371
File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Download
Name

Mondada_Lorenza_-_Interaction_sociale_et_cognition_situ_e_quels_mod_les_20130718.pdf

Type

Main Article

Size

632.99 KB

Format

Adobe PDF

Université de Neuchâtel logo

Service information scientifique & bibliothèques

Rue Emile-Argand 11

2000 Neuchâtel

contact.libra@unine.ch

Service informatique et télématique

Rue Emile-Argand 11

Bâtiment B, rez-de-chaussée

Powered by DSpace-CRIS

libra v2.1.0

© 2025 Université de Neuchâtel

Portal overviewUser guideOpen Access strategyOpen Access directive Research at UniNE Open Access ORCIDWhat's new