Logo du site
  • English
  • Français
  • Se connecter
Logo du site
  • English
  • Français
  • Se connecter
  1. Accueil
  2. Université de Neuchâtel
  3. Notices
  4. Apprentissage du français en Suisse alémanique : des systèmes éducatifs aux situations extra-scolaires
 
  • Details
Options
Vignette d'image

Apprentissage du français en Suisse alémanique : des systèmes éducatifs aux situations extra-scolaires

Auteur(s)
Pekarek Doehler, Simona 
Institut des sciences du langage et de la communication 
Saudan, Victor
Lüdi, Georges
Date de parution
1996-5-28
In
Bulletin suisse de linguistique appliquée
Vol.
64
De la page
87
A la page
111
Mots-clés
  • Enseignement des langues
  • Acquisition d'une langue seconde
  • Français Langue seconde
  • Milieu scolaire
  • Pédagogie
  • Enfant
  • Apprentissage
  • Allemand Langue maternelle
  • Suisse alémanique
  • Système éducatif
  • Enseignement des lang...

  • Acquisition d'une lan...

  • Français Langue secon...

  • Milieu scolaire

  • Pédagogie

  • Enfant

  • Apprentissage

  • Allemand Langue mater...

  • Suisse alémanique

  • Système éducatif

Résumé
This contribution reports some results from a study on the acquisition of French as a second language by German speaking pupils in Switzerland. The study focuses on the link between in - and out - of-school interaction activities at various levels of the Swiss educational system in relation to the developement of practical L2 skills (discourse competence). In what follows, two interaction situations will be analyzed: conversation lessons at High School and communicative interactions of German speaking apprentices during their stay in a French speaking environment. As to the first situation, it will be shown that conversation lessons frequently offer poor contexts for the development of L2 skills, limiting often communicative language use to a minimum, and how their potential might be more fully explored. As to the second communication situation, it will be argued that the exchange of apprentices constitutes an interesting complementary context for language acquisition, besides the classroom, on condition that it is framed by what we might call the pedagogy of exchange.
Identifiants
https://libra.unine.ch/handle/123456789/8472
Type de publication
journal article
google-scholar
Présentation du portailGuide d'utilisationStratégie Open AccessDirective Open Access La recherche à l'UniNE Open Access ORCIDNouveautés

Service information scientifique & bibliothèques
Rue Emile-Argand 11
2000 Neuchâtel
contact.libra@unine.ch

Propulsé par DSpace, DSpace-CRIS & 4Science | v2022.02.00