Repository logo
Research Data
Publications
Projects
Persons
Organizations
English
Français
Log In(current)
  1. Home
  2. Publications
  3. Article de recherche (journal article)
  4. Learning through transitions: The role of institutions

Learning through transitions: The role of institutions

Author(s)
Zittoun, Tania  
Chaire de psychologie socio et éducation  
Date issued
2008
In
European Journal of Psychology of Education, Instituto Superior de Psicologia Aplicada (I.S.P.A.), 2008/23/2/165-181
Subjects
Development Institutions Ruptures Symbolic resources Transitions
Abstract
Cet article présente deux modèles pour analyser les transitions éducatives. Premièrement, des transitions sont des processus de changement qui suivent des ruptures perçues par les personnes. Ils comprennent des processus d’apprentissage, de changement identitaire et de construction de signification. Deuxièmement, ces processus peuvent être observés au travers d’un prisme sémiotique, qui articule la personne, autrui, l’objet et le sens de l’objet pour la personne, situés dans un cadre social spécifique. Les transitions sont comprises comme des reconfigurations de ce prisme. Le rôle des institutions en tant que cadres sociaux qui peuvent faciliter ou contraindre ces reconfigurations est mis en évidence. Trois études de cas de transitions – vers la formation professionnelle, hors d’une école religieuse, et vers le travail en temps de guerre – soutiennent cette proposition., In this paper two models are proposed for analysing transitions in education. Firstly, transitions are the processes that follow ruptures perceived by people. They include learning, identity change, and meaning making processes. Secondly, processes of change are observed through a semiotic prism, articulating self-other-object-sense of the object for self, and located in a specific social frame. Transitions are thus analysed as reconfigurations of such semiotic prism. The paper proposes to highlight the role of institutions as social frames likely to facilitate, or constrain, such reconfigurations. The role of institutions in transitions is discussed through three case studies: the transition to vocational training, the transition out of a religious school, and the transition to work at war-time.
Publication type
journal article
Identifiers
https://libra.unine.ch/handle/20.500.14713/58446
-
https://libra.unine.ch/handle/123456789/14877
File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Download
Name

Zittoun_Tania_-_Learning_through_transitions_The_role_20091027.pdf

Type

Main Article

Size

4.56 MB

Format

Adobe PDF

Checksum

(MD5):6ca0bc8a2563087ca1d79f105dd78535

Université de Neuchâtel logo

Service information scientifique & bibliothèques

Rue Emile-Argand 11

2000 Neuchâtel

contact.libra@unine.ch

Service informatique et télématique

Rue Emile-Argand 11

Bâtiment B, rez-de-chaussée

Powered by DSpace-CRIS

v2.0.0

© 2025 Université de Neuchâtel

Portal overviewUser guideOpen Access strategyOpen Access directive Research at UniNE Open Access ORCIDWhat's new