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    Métadonnées seulement
    Testing for Granger causality in panel data
    With the development of large and long panel databases, the theory surrounding panel causality evolves quickly, and empirical researchers might find it difficult to run the most recent techniques developed in the literature. In this article, we present the community-contributed command xtgcause, which implements a procedure proposed by Dumitrescu and Hurlin (2012, Economic Modelling 29: 1450–1460) for detecting Granger causality in panel datasets. Thus, it constitutes an effort to help practitioners understand and apply the test. xtgcause offers the possibility of selecting the number of lags to include in the model by minimizing the Akaike information criterion, Bayesian information criterion, or Hannan–Quinn information criterion, and it offers the possibility to implement a bootstrap procedure to compute p-values and critical values.
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    Causal links between bilateral aid and exports: The Swiss case
    (Neuchâtel IRENE, 2017)
    This paper investigates the direction of Granger causality, if Granger causality there is, between Swiss bilateral official development aid and Swiss exports for a panel of 50 recipient countries over the period 1974-2013. To account for possible geographical effects, three specific group of recipient countries across the same period are considered, that is "Africa", "Latin America" and "Asia". To shed on light potential level effects, four other group of countries are considered according to the relative amount of aid, respectively exports, Switzerland has exchanged with a given recipient country across the all period. The former panel plus the seven specific group of countries and the fact that we test for Granger causality in both directions give us a total of 16 models. As a necessary first step, four different panel unit root tests are conducted on each series of all eight panels and results systematically indicate stationary series in levels. Then and to test for Granger causality, Dumitrescu-Hurlin Granger non-causality tests are conducted. Results indicate bidirectional Granger causality in all panels except for the "African" one where Granger causality seems to run only from exports to bilateral aid. This result is important in terms of policy implications, particularly for a donor country as Switzerland, since it implies that if aid towards a recipient country is cut, it is likely to cause Swiss export reductions to that same recipient country.
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    Représenter sans être élu: la population étrangère comme enjeu dans la répartition des sièges au Conseil national
    Le système actuel de répartition des sièges au Conseil national entre les cantons prend en compte la totalité de la population résidante permanente. Cette définition implique que certains cantons obtiennent des sièges grâce à leur proportion importante d’étrangers, alors que ces derniers n’ont pas le droit de participer à l’élection, n’ayant pas le droit de vote au niveau fédéral. Le but de cette étude est donc d’identifier quels sont les élus fédéraux assis sur ces sièges, basée sur les résultats des élections fédérales d’octobre 2015. La méthode appliquée utilise un calcul de répartition alternatif des sièges au Conseil national où uniquement les citoyens suisses sont pris en compte. Cela nous permet d’identifier les cantons, puis les élus, qui bénéficient des sièges «étrangers». Nous montrons notamment que, même si le parlement n’avait pas une couleur plus marquée à droite ou à gauche, certaines personnalités politiques, bien que caractérisées par des positions très restrictives face aux politiques migratoires et très fermes vis-à-vis du reste du monde, sont actuellement assis sur un siège que leur canton a obtenu grâce à sa proportion élevée de résidents permanents étrangers. De cette analyse, ressort également l’importance des politiques de répartitions des migrants entre les différents cantons suisses. En effet, nous montrons que suite à des chocs migratoires importants non-répartis équitablement entre cantons, la répartition des sièges pourraient se voir modifier. Enfin, nous analysons la représentativité des citoyens suisses et étrangers au Conseil national dans le système actuel de répartition et dans le système alternatif. Nous montrons que ce dernier ne parvient pas à régler le problème de surreprésentation de certains cantons au Conseil national.