Voici les éléments 1 - 10 sur 75
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    Rich man, poor man, middleman, thing: Distributing power
    The author reviews the fine ethnographic analyses in this special issue and argues that they become more coherent if power is understood as a sociotechnological network. This further implies that anthropologists' conclusions about how power is exercised must be modest, both historically situated and politically targeted, if the discipline wishes to contribute meaningfully to holding the powerful to account.
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    Entreprises et droits humains: les limites de la bonne volonté
    (Zurich: Seismo, 2021) ;
    En novembre 2020, les Suisses devront voter sur l’initiative populaire « Pour des entreprises responsables – pour protéger les personnes et l’environnement ». Les auteur·e·s de ce livre analysent, dans une perspective de sciences sociales, les régimes qui gouvernent actuellement les entreprises multinationales, en se concentrant sur la responsabilité sociale des entreprises (RSE). Malgré des décennies d’efforts, la RSE n’a pas permis de mettre un terme aux graves violations des droits humains et environnementaux. De toute évidence, la bonne volonté des entreprises se heurte à des limites qui résultent des contraintes systémiques auxquelles elles sont confrontées. Le livre conclut que, pour être efficace, la RSE doit être renforcée par du droit contraignant et soumise au contrôle de la société civile. Trouver un juste équilibre entre les normes volontaires et obligatoires n’est pas une question purement technocratique. Ceci exige des choix sociétaux sur la façon de maintenir la place de la Suisse dans l’économie mondiale tout en honorant sa tradition de respect des droits humains et environnementaux.
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    Politiques de la tradition. Le patrimoine culturel immatériel
    (Lausanne: PPUR, 2018) ;
    Leimgruber, Walter
    ;
    Graezer Bideau, Florence
    ;
    Depuis quelques années, une nouveau concept circule sur les scènes culturelles suisse et internationale : le patrimoine culturel immatériel. Ce concept regroupe des activités telles que musiques et danses traditionnelles, rites et rituels, savoir-faire artisanaux et connaissances populaires. En adhérant, en 2008, à la Convention de l’UNESCO pour la sauvegarde du patrimoine culturel immatériel, la Suisse s’est engagée à en faire l’inventaire sur son territoire, sous la forme d’une « Liste des traditions vivantes ». Cet ouvrage saisit l’occasion des dix ans de cette adhésion pour faire le point sur le sens et les effets de ce nouveau dispositif patrimonial. Le patrimoine immatériel représente un facteur de cohésion sociale et d’ancrage identitaire crucial pour toute collectivité. S’engager à le sauvegarder, c’est fournir l’occasion d’honorer le passé, mais aussi de débattre de l’avenir. Que voulons-nous garder des pratiques et croyances de nos aïeules ? La réponse à cette question passe nécessairement par une réflexion de fond sur les politiques de la tradition, en Suisse et sur la scène internationale.
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    Politiques de sauvegarde du PCI en Suisse
    (Liège: Presses universitaires de Liège, 2017) ;
    Graezer Bideau, Florence
    ;
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    Marginalizing the law. Corporate social responsibility, worker hotlines and the shifting grounds of rights consciousness in contemporary China
    (Neuchâtel Université de Neuchâtel MAPS Working Paper Series, 2016) ;
    Based on two years of research in Taiwan and mainland China, this paper argues that the introduction of corporate social responsibility capacity building programs into Chinese civil society has significantly altered NGOs’ relation to legal notions of social and human rights. While increased reference to law and legal instruments is common in popular struggles for social justice, the CSR paradigm can lead to very different forms of rhetoric and practice, shifting responsibility for avoiding violations of the law in transnational supply chains to supplier factories and indeed to workers themselves. Furthermore, the urban-based “civilizational project” aimed at teaching new norms of behavior and attitude to the largely rural working class population in contemporary China intersects with Western-sponsored capacity building programs to promote labor-rights consciousness in particular ways, producing loci for the spread of notions such as personal development and family counseling in lieu of rights advocacy. The article was published in 2017 as a chapter in: Popular politics and the quest for justice in contemporary China / edited by Susanne Brandtstädter & Hans Steinmüller. - London ; New York : Routledge, 2017. - p. 52-73
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    Marginalizing the Law. Corporate Social Responsibility, Worker Hotlines and the Shifting Grounds of Rights Consciouness in Contemporary China
    (2016) ;
    Lieber, Marylène
    Based on two years of research in Taiwan and mainland China, this paper argues that the introduction of corporate social responsibility capacity building programs into Chinese civil society has significantly altered NGOs’ relation to legal notions of social and human rights. While increased reference to law and legal instruments is common in popular struggles for social justice, the CSR paradigm can lead to very different forms of rhetoric and practice, shifting responsibility for avoiding violations of the law in transnational supply chains to supplier factories and indeed to workers themselves. Furthermore, the urban-based “civilizational project” aimed at teaching new norms of behavior and attitude to the largely rural working class population in contemporary China intersects with Western-sponsored capacity building programs to promote labor-rights consciousness in particular ways, producing loci for the spread of notions such as personal development and family counseling in lieu of rights advocacy.