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    Multimodal word-search trajectories in L2 interaction: The use of gesture and how it changes over time
    This paper investigates the temporal dynamics of bodily and vocal conduct in the course of L2 word searches. Based on a longitudinal dataset of L2 French conversations, we first identify a recurrent multimodal search-trajectory involving specific simultaneous and successive assemblies of hand movements/holds with gaze, and (para)verbal displays of ongoing search. We interpret these Gestalt-like trajectories as part of methodic practices through which speakers both account for breaks in progressivity and display their search as “solitary”, preempting recipient’s entry into the turn-in-progress. We then put our findings into a longitudinal perspective, showing how features of these assemblies change over time in the developmental trajectories of L2 speakers.
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    Social-interactional approaches tu SLA: A state of the art and some future perspectives
    In this paper I address the current state of the art in social-interactional research on SLA. I first provide a brief outline of the historical development of those lines of research that are commonly subsumed under the (broad) heading of ‘social-interactional approaches’, and I discuss their conceptual underpinnings as well as some of their research results. I then focus specifically on current research in what has become a major driving force in socially oriented research on SLA, namely conversation analysis (CA-SLA). I discuss some of the empirical evidence CA-SLA has offered for L2 learning as a socio-cognitive process bound up with the moment-to-moment unfolding of L2 speakers’ social practices. I also review its contribution to our understanding of L2 interactional competence and its development over time. I conclude by sketching avenues for future research.
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    L'explication dans les interactions en classe de langue: organisation des séquences, mobilisation de ressources, opportunité d'apprentissage
    La présente recherche porte sur les séquences d'explication en classes de français langue première et seconde (dernière année du secondaire supérieur). Elle aborde l'explication en tant que phénomène fondamentalement interactionnel et propose la description systématique, dans une approche inspirée de l'analyse conversationnelle, d'une collection d'explications recensées dans un corpus d'interactions en classe. Les objectifs de la recherche sont 1) la description de l'organisation des séquences d'explication, 2) la description des ressources mobilisées par des apprenants avancés du français pour participer aux séquences d'explication, et 3) la description des opportunités d'apprentissage qui peuvent prendre place dans les séquences d'explication. La recherche se clôt sur une série de propositions didactiques pour optimiser ces opportunités d'apprentissage en classe., The present research focuses on explanation sequences in French as a first (L1) and as a second (L2) language classrooms (last year of upper secondary school). It broaches explanation as a fundamentally interactional phenomenon and proposes a systematic description, through an approach inspired by Conversation Analysis, of a collection of explanations taken from classroom data. The research aims at 1) describing the interactional organization of explanation sequences, 2) describing the resources mobilized by advanced learners of French in order to participate in explanation sequences, and 3) describing the opportunities for learning that may take place within explanation sequences. These aims lead to a set of propositions to optimize these learning opportunities in the classroom.
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    Approches interactionnistes de l’acquisition des langues étrangères : concepts, recherches, perspectives
    Quels travaux peut-on regrouper sous le titre de ce volume « approches interactionnistes de l’acquisition des langues étrangères » ? La réponse ne va pas de soi ; et la question ellemême soulève le problème de la délimitation d’un champ diversifié. Disons-le d’emblée : si c’est bien le postulat du rôle constitutif de l’interaction sociale pour l’apprentissage des langues qui est au coeur de l’approche interactionniste de l’acquisition, ce n’est pas sur la base d’une stricte unicité de fondement théorique que ce postulat s’est établi. Un tel fondement supposerait une définition commune, non seulement de ce qu’est le fonctionnement sociointeractif et des principes méthodologiques qui permettent de le décrire, mais aussi de ce qu’est un apprenant, de ce qui constitue des conditions de réalisation d’un apprentissage, de la nature de ce processus, et donc du fonctionnement cognitif humain. Et si l’accord semble grand quant à la conception de l’interaction, il l’est beaucoup moins sur les autres points, en particulier sur la cognition. L’interactionnisme dans le domaine de l’acquisition ne constitue donc pas une ‘école’ unifiée dont les travaux seraient cumulatifs ; la diversité des approches qu’il regroupe présente une richesse qui a permis le développement du champ, le défrichement de nouveaux horizons et l’instauration d’un dialogue constructif.

    Ce sont ce développement, ces expansions, ce dialogue et leur arrière-fond épistémologique que je me propose brièvement d’esquisser dans l’introduction à ce volume1. Il ne peut évidemment s’agir de présenter un tableau exhaustif des études interactionnistes sur l’acquisition. Mon objectif est bien plus modeste : il s’agira de dégager les préoccupations centrales qui traversent le domaine et de soulever certaines pistes de recherche qui commencent à se profiler à l’heure actuelle. Cela permettra, je l’espère, de mettre en relief l’originalité du regard que les travaux réunis dans ce volume apportent à ce vaste champ d’investigation qu’est l’acquisition dans l’interaction., The introductory paper to this volume presents an overview of social-interactionist approaches to second language learning. A brief sketch of the historical development of this line of research, its basic theoretical assumptions as well as its fields of study and results are presented and future perspectives are discussed. It is suggested that, while interactionist studies share an understanding of the workings of social interaction (including methodological implications) and its constitutive role in language learning, they are far from forming a unified ‘school’; this openness of the field has proven to provide a rich ground for investigation and leads on to a number of intriguing questions yet to be explored.
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    Interaction sociale et cognition située : quels modèles pour la recherche sur l’acquisition des langues ?
    (2000)
    Mondada, Lorenza
    ;
    De nombreuses conceptions de la cognition traversent les recherches sur l’acquisition des langues secondes. Si cette pluralité a l’effet positif d’en dynamiser le paysage théorique, elle pose aussi des questions cruciales de compatibilité, de complémentarité et de combinabilité entre différents modèles mobilisés dans ce champ. Nous visons dans cet article à réfléchir aux traditions intellectuelles en mesure de nous permettre de penser l’articulation entre modèles de l’interaction et modèles de la cognition, dans le but d’esquisser une conception socio-interactionnelle de la cognition pour l’étude de l’acquisition langagière., Different models of cognition serve actually as points of reference for second language research. This diversity has the positive effect of enriching the theoretical landscape, but it also raises crucial questions about the compatibility and the complementarity of the various models. This contribution aims at reflecting on the nature of a socio-interactional concept of cognition for the study of second language acquisition. Drawing from two lines of research –the sociocultural approach to mental functioning and the ethnomethodological approach to social interaction – we will argue that understanding cognition as being socially situated and distributed is particularly interesting for a socio-interactionist approach to acquisition. And we will discuss some implications of such a definition for second language research.