Voici les éléments 1 - 5 sur 5
  • Publication
    Accès libre
    LIVING THE DREAM? Ou l'odyssée d'une migrante entrepreneuse
    (Neuchâtel: Université de Neuchâtel, nccr-on the move, 2022) ; ; ;
    Leveugle, Jean
    Le rêve entrepreneurial, c’est pour qui ? Faut-il être une entrepreneuse innovatrice et à succès pour être accueillie en Suisse ? Luisa, créatrice de mode colombienne installée à Zurich, se pose des questions. Au fil de ses expériences et rencontres, elle prend conscience des obstacles qui jalonnent le parcours entrepreneurial et nuance les récits simplistes de réussite. La bande-dessinée est issue d’un projet de recherche réalisé à l’Université de Neuchâtel.
  • Publication
    Accès libre
    Transnational migrant entrepreneurs: understanding their dependencies, fragilities, and alternatives
    Recent research highlights that the activities of migrant entrepreneurs increasingly extend beyond national borders, thus making them relevant actors of globalization. Nevertheless, the socio-spatial conditions that frame their cross-border activities are still poorly understood. The aim of this article is twofold: first, we apply the lens of ‘globalization from below’ to study small-scale transnational migrant entrepreneurs (TMEs), thereby providing new insights into less visible globalization processes; second, we show that TMEs are not simply free economic agents but depend on connections in local and transnational spaces. Inspired by the literature on dependencies and feminist approaches, we develop a typology to address the following research question: Under which conditions is relying on others beneficial for transnational migrant entrepreneurship, and under which conditions does it lead to precariousness? Building on 86 semi-structured interviews in Colombia, Spain, and Switzerland, we uncover the diverse nature ofdependencies and reveal the unequal opportunities TMEs face.
  • Publication
    Accès libre
    International students in Switzerland:: trajectories, stay rates, and intentions for post-graduate mobility
    (2019) ; ; ;
    van Mol, Christof
    ;
    Wiers-Jenssen, Jannecke
    L'augmentation de la mobilité internationale des étudiants (MIE) est devenue l'une des principales caractéristiques de la migration contemporaine. Dans un contexte de mobilité mondiale croissante et de mondialisation de l'enseignement supérieur, la migration internationale des étudiants vers la Suisse est en train de changer de manière significative, tant de par son ampleur que dans sa spécificité. La mobilité des étudiants étrangers, en raison de leur importance dans les flux migratoires actuels, fait l'objet d'une attention accrue dans les études sur les migrations et les débats politiques. Cette thèse donne un éclairage sur le caractère et la dynamique de la MIE en analysant les trajectoires migratoires des étudiants étrangers en Suisse. L'étude vise à découvrir des schémas et à identifier les facteurs qui ont une incidence positive ou négative sur les taux de séjour des étudiants étrangers et leur intégration subséquente dans le marché de l'emploi suisse, propose un cadre pour la mobilité des étudiants et, enfin, en discute les résultats dans le contexte actuel des changements en matière de politiques et débats migratoires, en incluant un regard sur les politiques migratoires en dehors de Suisse. Cette thèse est composée de quatre sections qui attirent l'attention sur a) les taux de séjour des étudiants étrangers, b) l'intention de rester en Suisse en tenant compte du statut de partenaire, c) l'intégration sur le marché suisse du travail et d) l'évolution des politiques en la matière. Les données statistiques proviennent d'un ensemble de données fusionnées du Système d'Information Universitaire Suisse (SIUS) et du Système d'Information Central sur la Migration (SYMIC), d'une série d'enquêtes sur les diplômés en Suisses et du NCCR Mobility-Migration Survey. Les méthodes statistiques sont utilisées pour tester une série de facteurs statiques et dynamiques, tels que les caractéristiques sociales et démographiques (nationalité, sexe, âge, état civil), ainsi que les caractéristiques éducatives (domaine d'étude, résultats des études, établissement d'enseignement supérieur). En outre, les procès-verbaux du discours politique de l'initiative parlementaire qui a conduit à des amendements de loi sont examinés. Enfin, les résultats sur les trajectoires éducatives des étudiants internationaux sont discutés dans le contexte des changements dans les politiques migratoires suisses., Increased international student mobility (ISM) has become one of the salient features of contemporary global migration. In the context of growing global mobility and the globalization of higher education, international student migration to Switzerland is changing significantly in both extent and character. Due to the importance of international students in current migration flows, their mobility is receiving increased attention in migration studies and policy debates. This dissertation sheds light on the character and dynamics of ISM by analyzing the migration trajectories of international students in Switzerland. The study aims to discover patterns and identify factors which have a positive or negative impact on the stay rates of international students and their subsequent integration into the Swiss labour market, proposes a framework for student mobility, and finally discusses the results in a context of current changes in migration policies and debates including a glance at migration policies outside Switzerland. The thesis is composed of four sections which draw attention to a) stay rates of international students, b) intentions to stay in Switzerland, taking partnership status into account, c) integration into the Swiss labour market, and d) changes in relevant policies. The statistical data originates from various datasets on international students, from a merged dataset of the Swiss Higher Education Information System (SHIS) and the Central Migration Information System (ZEMIS)1, a series of the Swiss Graduate Surveys, and the NCCR Mobility and Migration Survey. Statistical methods are used to test a series of static and dynamic factors, such as social and demographic characteristics (nationality, gender, age, civil status), as well as educational characteristics (study field, study performance, the higher education institution). Furthermore, the minutes of the discourse of the parliamentary initiative that led to law amendments are examined. Finally, the results on the educational trajectories of international students are discussed in the context of recent changes in Swiss migration policies.
  • Publication
    Accès libre
    Mobilité étudiante internationale : raisons d’étudier en Suisse, stratégies, expériences et projets d’avenir
    (2017)
    Renggli, Christina
    ;
    Cet article analyse les raisons, stratégies, expériences et projets d’avenir des étudiantes et étudiants internationaux qui viennent en Suisse dans le cadre de leur formation tertiaire. L’Université de Berne sert d’étude de cas. Un sondage en ligne a été envoyé à toutes les personnes scolarisées à l’étranger et immatri-culées dans cette université durant l’année académique 2015-2016. La décision d’étudier en Suisse est surtout motivée par la découverte d’une nouvelle culture. La bonne qualité de vie à Berne est particulièrement appréciée. Contrairement aux conclusions de la théorie du capital humain, les étudiant·e·s ne sont pas principalement motivé·e·s par l’obtention future de meilleurs salaires., This article examines the reasons, strategies, experiences and future plans of international students who relocate to Switzerland for tertiary studies. The University of Bern serves as a case study. An online survey was sent to all international students who were enrolled in the academic year 2015-2016 for their Bachelor, Master or Doctoral studies. The results show that their decisions to study in Switzerland are mainly shaped by a desire to experience a new culture. The good quality of life in Bern is particularly appreciated. Thus, contrary to expectations based on human capital theory, students’ mobility is not primarily motivated by a wish to obtain better wages in the future., Dieser Artikel trägt dazu bei, die Gründe, Strategien, Erfahrungen und Zukunftspläne von internationalen Studierenden, die für ihre tertiäre Ausbildung in die Schweiz kommen, zu verstehen. Die Universität Bern dient als Fallstudie. Eine Online-Umfrage wurde an sämtliche internationale Studierende, welche im akademischen Jahr 2015-2016 für ein Hochschulstudium eingeschrieben waren, versendet. Die Resultate zeigen, dass der Entscheid, in der Schweiz zu studieren, hauptsächlich vom Wunsch, eine neue Kultur zu erleben, geprägt ist. Besonders wird die gute Lebensqualität von Bern geschätzt. Anders als bei der Humankapitaltheorie sind Studierende nicht primär motiviert, bessere Löhne zu erhalten.
  • Publication
    Accès libre
    Minga biographic workshops with highly skilled migrant women: enhancing spaces of inclusion
    This article proposes the notion of ‘marginalised elites’ to examine highly skilled migrant women, a group that has been neglected by feminist participatory research. It asks what principles and methods can be used towards inclusive practices in studies of migration and social exclusion. The paper contributes to the literature by designing and critically evaluating the method of Minga biographic workshops, which create inclusionary spaces of data collection and critical analysis with highly skilled migrant women living in Switzerland. Using this case study, the paper questions notions of privilege, power and positionality commonly used in feminist participatory approaches. Minga workshops enhance spaces of inclusion, become ‘spaces of personal transformation’, question the perceived inferiority of migrant women, and produce original scientific insights on social exclusion. These results point to the role of academics as facilitators of personal transformation, and the need to closely consider the added scientific value of feminist participatory methodologies.